Vad ska jag köpa för motorcykel?

Pullver

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
?
Jag har vart runt och provat och tittat på en massa cyklar men jag vet som inte själv. Dom jag gillade var R1 och CBR 954 tror jag det var.
Har en massa frågor vad det för skillnad mellan dom och hoppas på lite svar.

vad för utom utseende är det som skilljer en -01 -02:as r1:a? Villken utav dessa ska man sattsa på om man ska handla?

Vilken utav cbr:en och r1:an går lättare upp på bakhjulet? har hört att r1:an ska vara en riktig resare mot för andra som gsx-r mm.

Villken skillnad mella vikt och hk har dessa cyklar?

villken är mest lättkörd av dessa?

Är det nått annat som är bra att veta. om dessa?

villken skulle ni råda mej att välja och varför?

Hoppas på riktigt bra svar :Bugar

hehe har du kört dem så vet du ju skilnaden?
01 R1 och 02R1 är olika generationer, det skiljer väldigt mycket egentligen, bla insprutning mot fuggar på den gamla, vridstyvare svart ram på den nyare osv.
De går ungefär lika bra så välj den som är snyggast av dem, jag föredrar själv de äldre rundare R1orna över de mer kantiga modernare, men det är ju en smaksak.

Honda 954 är bror duktig och den första cbr som kan mäta sig i konkurensen tycker jag, den är snällast av de nämnda men inte för mesig på nåt sätt.
Ingen av dem är en bra nybörjarhoj som är extremt lättkörda, de är som snälla vilddjur som kan börja skena om man beter sig felaktigt med kontrollerna.

Berätta om din tidigare erfarenhet av hojar och tänk på att personer i din ålder får betala skjortan för försäkring och eventuellet brallorna med.

Egentligen skulle jag om jag var du köpa nåt snällare först för att se om det med hojar är så kul att jag verkligen vill lägga så mycket stålar på det som det behövs, man köper ju inte en sån här hoj och kör 500 mil om året, det är som att elda upp pengarna.

Pullver skrev:
Jag har vart runt och provat och tittat på en massa cyklar men jag vet som inte själv. Dom jag gillade var R1 och CBR 954 tror jag det var.

vad för utom utseende är det som skilljer en -01 -02:as r1:a? Villken utav dessa ska man sattsa på om man ska handla?

Vilken utav cbr:en och r1:an går lättare upp på bakhjulet? har hört att r1:an ska vara en riktig resare mot för andra som gsx-r mm.

Hrmm...du får ju inte ens köra R1:a ännu.... :confused: :va
Om du inte fyller tidigt på säsongen så är det väl rätt ointressent ännu.

Pullver skrev:

Där är det nog kört.
Det finns lixom inte några bra svar till en snubbe som inte ens har kortet än och frågar vilken -02 eller -03 som går lättast på slangen.
Eller det finns massor med bra svar men alla är bara dryga.

Ja, de hojarna är knappt körbara som strypta så det är bara dumt att köpa dem för (jo jag vet att de flesta ändå kör ostrypt, men sånt stöder jag inte).

Köp den du har råd att äga och försäkra. Kör med insidan av huvudet och lär dig köra innan du börjar uiila fetast av alla... Ett tips som jag kände att jag hade nytta av var att jag började köra själv och inte med kompisar. Blir lätt att man stressar varandra så det går på tok för fort då. ;)
tror det var allt... Eller glömde jag nått? :va

A just det... försäkrar du den på pappa så kommer hälften här att hata dig. :tummenupp

Pullver skrev:

Har kört båda en hel del o min uppfattn är att de i stort sett är rätt likvär
diga hojar,kört båda i bromsbänk på jobbet lämnar ungefär samma effekt
Ca 140 145 bakhjulshästar med ett sjysst slipon,väger ungefär lika mycket
ungefär samma chassi mått osv.
När de kommer till körningen så tycker jag man sitter bättre på hondan(lite djupare ner i cykeln) R1an sitter man mera lutat på armarna och högre upp på hojen ganska lik gsxr1000 faktiskt och cbr1000rr.
Båda hojarna är grymma o köra och lätta att få upp på slangen,och ta kurvor me, men ja har lite mera tycke för hondan i allmänhet bättre detalj kvalite
inte lika smekkit

Ps bara en smaksak enl min uppfattn, fösök bara att leta efter ett fräsht exemplar båda är sjyssta hojar

MR E

Ja, som nån skrev, ta bort meningen angående om den går lätt upp på slangen om du vill ha några vettiga svar. Där faller den seriösa inledningen på inlägget, och visar mest hur orutinerad chaufför du är, vilket bara drar igång diskussionen huruvida dessa är lämpliga första hojar eller ej.

WASP skrev:
Ja, som nån skrev, ta bort meningen angående om den går lätt upp på slangen om du vill ha några vettiga svar. Där faller den seriösa inledningen på inlägget, och visar mest hur orutinerad chaufför du är, vilket bara drar igång diskussionen huruvida dessa är lämpliga första hojar eller ej.

Säg som det är, du är sugen... :pannkyss

//jaG

WASP skrev:
Vaddå ville bara ge ett ärligt svar.

han ville ju bara veta vilken som är sjönast att rasta myndigheterna med :banana :banana

MR E

MR.E skrev:
kört båda i bromsbänk på jobbet lämnar ungefär samma effekt
Ca 140 145 bakhjulshästar med ett sjysst slipon,väger ungefär lika mycket
ungefär samma chassi mått osv.
MR E
Väldigt snäll bromsbänk om det nu inte är med helsystem du menar, hondan ger ofta något lägre effekt än R1orna, men det beror ju på exemplaret med givetvis.
130-135hk standard på bakhjulet är ganska vanliga siffror i sammahanget och ger väl att Yamaha inte ljög så mycket om effekten på just denna modellen.
Vikt runt 200kg fulltankad väger de, Hondan är lättast i gänget.

Poacher skrev:
Väldigt snäll bromsbänk om det nu inte är med helsystem du menar, hondan ger ofta något lägre effekt än R1orna, men det beror ju på exemplaret med givetvis.
130-135hk standard på bakhjulet är ganska vanliga siffror i sammahanget och ger väl att Yamaha inte ljög så mycket om effekten på just denna modellen.
Vikt runt 200kg fulltankad väger de, Hondan är lättast i gänget.

Jo men vi mäter i std effekt, sae och din visar ngt mindre men våran bänk
(mc varuhuset) visar exakt samma som Ava o Schneiders och lal motor
i åkersberga förvisso kan lufttemp fuktighet osv göra en del inverkan.

MR E

MR.E skrev:
Jo men vi mäter i std effekt, sae och din visar ngt mindre men våran bänk
(mc varuhuset) visar exakt samma som Ava o Schneiders och lal motor
i åkersberga förvisso kan lufttemp fuktighet osv göra en del inverkan.

MR E
Mycke snack i liten verksta va :confused:
D e ju bara för du e så närvös för att d ska komma ut killar som får dig att bli torr i halsen (trådskaparen) :Bugar

Mr.kekke skrev:
Mycke snack i liten verksta va :confused:
D e ju bara för du e så närvös för att d ska komma ut killar som får dig att bli torr i halsen (trådskaparen) :Bugar
Du vet lika väl som jag att jag kommer att ha mera pulver på slangen än du :Bugar :Bugar :Bugar gubbjävel

MR E

Hehe oj vilka inlägg. Tack för all fakta iaf.

Varför jag frågade om den reste sig lätt var för att en bekant sa att yamaha R cyklarna går fruktansvärt lätt upp mot för en gsx-r mm. han kallade dom för japp hojar. Ville bara veta om det är sant och villken utav dessa som lättast reser sig inget annat. Sorry för korkat mening!

Villken årsmod ska man leta efter om man ska välja honda cbr då? vad tycker ni?

Pullver skrev:

Finns en fin R1-00 på MC-NORR i luleå tel:0920-67760
Jag har ägt denna själv. Skött den som ett barn.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph