Vad ska jag ha för munstycken???

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Originalförgasare och originalkammar, K&N, V&H SS.
MC går ruttet på höga varv, någon nämnde fel bestyckning.

Originalbestyckning är 97,5
Skruvade bort mina munstycken och jag har 120(!)

Något säger mig att jag bör bestycka ner.

Vad är en rimlig storlek på munstyckena? 110??
 
Är det en 750 eller 1100?
Hur är det på R, behöver luftburken öppnas med 4-1? Nån som vet?
 
John Holmes skrev:


Vad är en rimlig storlek på munstyckena? 110??



Jag skulle tro att 105 eller110 är mer lagom än dina 120
 
Börja på 110 och pröva sedan 107,5 osv...
Ett tips är att prova in bestyckningen en fuktig sval kväll så vet du att den inte går magert dagtid.

Lycka till!
 
GSX1100FRAD skrev:
Börja på 110 och pröva sedan 107,5 osv...
Ett tips är att prova in bestyckningen en fuktig sval kväll så vet du att den inte går magert dagtid.

Lycka till!

Bra, jag är precis på väg för att handla ett knippe storlekar.
Frågan är hur storlek 120 kunde hamna i mina gasare,,,


När man provar ut, kollar man stiften då eller?
På vilka varvtal bestämmer huvudmunstyckena blandningen?
 
På trekvarts- till fullgas går den på huvudmunstyckena, stiftfärgen kan vara svår att se, går den för fett så orkar den inte varva ordentligt, går den för magert varvar den men det händer liksom inte. Vet inte om det funkar på vacuumgasare (men du hade väl inte det??) men ett trick är att lägga sig på lämplig växel, trean eller fyran tror jag i ditt fall, sen hissar du fullt. Några tusen varv innan du når rött tippar du av till trekvartsgas. Om hojen nu ökar mer än på fullgas går den för snålt.
 
I princip så går hojen på lågfartsmunstyckena på tomgång till pyttelite trottellyft, nålens placering däröver upp till ca 3/4 och därefter på huvudmunstycket.
Problemet är att allt flyter i varandra lite grann så om du byter till mindre huvudmunstycke så kommer de övriga att påverkas (dock inte mycket).
Det går alldeles utmärkt att kolla färgen på stiften, bara du inte har tankat 95 på OK. Då kan stiften vara lite svårare att läsa av.
Fullgasrepa 2an 3an 4an 5an klipp tändning och frikoppla. Så plockar du ut stiften och huvudmunstyckes kollen är klar.

I övrigt så kan du med gott samvete lyssna på Oljedryp förlåt Oljekyld
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top