Vad ska hända med svenska försvaret?

ft skrev:
Förutom att inte mucka om de fick för sig att använda Gotland som hangarfartyg då. O s v. Plus samarbete i diverser frågor. Allt det där blev väl till och med halvofficiellt häromåret?

Samarbete är inte samma sak som skyldigheter gentemot varandra. Sveriges neutrala ställning var en vinn/vinn situation. Man var inte på något sätt skyldigt att hjälpa väst vid ett eventuellt storkrig i Europa medan man vid ett eventuellt krig med Ryssland viste att NATO/USA skulle komma till hjälp. De stödde alla möjliga tvivelaktiga diktaturer i kampen mot kommunismen och skulle garanterat hjälpa det demokratiska och fredliga Sverige.

ft skrev:
Den där de står 20 mil från fienden på andra sidan en trasig bro, som i den tidigare tråden i samma ämne? ;)

Så de har inte rört sig sen dess. Stackars pansarbrigader.

gladh

Jisses vad de här trådarna växer snabbt...

Det är bara att inse och acceptera att försvaret kommer att skäras ner ännu mer. Det jag är lite rädd för är att vi förlorar de officerare som har en kompetens som vi kommer att behöva även i fortsättningen. Det finns kompetens på områden som man inte ska förakta. Ytbärgarutbildningen t.ex. Vad jag vet så är den lagd på is. ( nu är jag inte 100% insatt så slå mig inte om jag skriver ett sakfel) De har gjort en del för den civila befolkningen, vi vet aldrig när det inträffar en katastrof av något slag och det kan behövas hjälp. Att SSG ska ha befogenhet i terrorsituationer tycker jag är en självklarhet, men alltför många pratar om Ådalen i de sammanhangen. Där håller jag inte med. Vi tappar redan nu utmärkta officerare, de som får jobb på annat håll. De som har tröttnat på att inte veta, att det är osäkert för deras familj. Gissa vilka som blir kvar?

Angående den lede fi så hade vi besök av deras Amiral i samband med Ubåtens dag förra helgen, med rysk ubåt och hela balunsen vid stadsgårdskajen. Det hade inte varit tänkbart för 10 år sen ens.

stony skrev:
Känns ju mindre skoj att jobba innom försvarsmakten idag kan jag säga.. :(
Kommunisterna i regeringen är ju tokiga och drar sig inte för att göra folk arbetslösa, :kocko

Tja, om de gjort som du vill, att hålla en onödig verksamhet flytande för att folk skall ha jobb, så har vi väl i sanning en kommunistisk regering. Är det det du vill?

För att förtydliga direkt; jag tycker inte försvaret är onödigt, men det verkar ju onekligen finnas viss övertalighet.

Chris Ash skrev:
Stormakt röd finns inte längre. När den fanns så fanns resurserna att möta den. Ett försvar måste givetvis anpassas efter verkligheten, problemet är att göra detta tillräckligt snabbt. Under hela 90-talet levde vi tex med ett överdimensionerat försvar med en föråldrad doktrin. Det är egentligen först på senare tid som det börjat hända saker och anpassningen kommit igång på allvar. Ett väl motiverat Sverige har kunnat rusta upp mycket snabbt förr, det svåra är att se in i framtiden och hur stor motivationskälla behöver vi? Sist behövde vi ett världskrig.

NATO hoppar man inte på hipp som happ. Sverige räknar kallt med dess stöd, precis som vi gjorde under kalla kriget.

Nej det finns vare sig sovjet eller tyska hotet kvar, men innan de uppstod fanns de inte heller och ändå lyckades de erövra ett antal länder pga. "det finns ingen hotbild" mentalitet. Och Sverige har aldrig haft resurser att möta hot av den storlek den är bara dumt att tro det.

Ja som du säger är problemet att rusta upp snabbt nog och ett väl motiverat Sverige har misslyckats stort med att rusta upp mycket snabbt förr. Sveriges doktrin kring andra världskriget var just resultatet av att landet i princip saknade försvar vid detta skede och man tvingades till skrämd neutralitet.

NATO kan Sverige gå med i relativt snabbt så länge inte omedelbart hot mot Sverige finns. Sverige är redan med NATO till ganska stor del så visst kan man räkna med på att de hjälper när de krisar.

Äh. Sverige kommer ta självmord innan någon ens börjar tänka på att anfalla.

Vem vill ha detta sargade land?

t-rex skrev:
Tja, om de gjort som du vill, att hålla en onödig verksamhet flytande för att folk skall ha jobb, så har vi väl i sanning en kommunistisk regering. Är det det du vill?

För att förtydliga direkt; jag tycker inte försvaret är onödigt, men det verkar ju onekligen finnas viss övertalighet.

Visst kan man spara innom försvaret. ex sluta skämma bort dom i toppen och satsa på ett riktigt försvar, men att lägga ner förband som verkligen behövs för rikets säkerhet är helt befängt,

Men man får väll ta det som det kommer, kommer väll knappast bli bättre av att sitta här och gnälla.

Nu är det iaf ons och här hinkas det bärs, hej på dig :fyllisar

John har nog rätt faktiskt.

Man skär ned, underhållsbehovet på maskiner försvinner och mången mer personal än den militärt anställda blir drabbade, industrin hinner inte anpassa sig tillräckligt fort. Saab på sin tid började tillverka bilar istället för flygplan, det håller också på att gå åt pipan.

Det många glömmer bort är att militärindustri av någon anledning driver utveckling och utvecklar kompetensen långt bortom vad staten ens funderar på att punga ut på forskning civilt i högskolorna, fast det är klart, när försvaret försvann ur landet försvann stora industrier också. Tydligen funkade det förut att ha industrier som drev försvaret, då behöll folket sin köpkraft och pengarna behölls inom landet och till och med växte lite.

Sedan tänker de flesta på försvar = krig. Det finns mycket annat att försvara sig mot inom landet, kanske svårmotiverat att ha massa folk som går och drönar och väntar på folk i sjönöd, översvämningar, skogsbränder och andra skojsiga saker, men nog så skoj att ha när hela Värnamo står i metervis med vatten, stackars försvar och hemvärn som får reda på att de är dåligt rustade, tacksamt jobb? För att inte tänka på hur analfabetiska människor är på första hjälpen och att ta hand om sig själva, men det är klart, modenytt(aftonbladet) och BigBrotherkanalen lär bara ut att man ska ha virkade badmössor på skallen och folk i det här landet verkar vara nöjda med det, så har de lärt sig att ryssen INTE kommer och tar oss, även om mormor säger så!

I lumpen får man lära sig mer än att panga på pappfigurer, tex första hjälpen, brandskydd, fungera i grupp, att mamma inte kommer finns jämt och att man faktiskt måste ta hand om sig själv. I vissa befattningar ingår yrkeskurser där man får roliga utbildningar, tex ledarskap, navigering och annat skojsigt man faktiskt har nytta av!

Men vem vill betala för att hålla folk sysselsatta? Landet är beroende av forskning, utveckling och att ha folk i arbete så vi kan ha flöde av pengar och förhoppningsvis få in mer pengar i landet. Spara är INTE rätt, står pengarna still så står de still.

Dessutom, kalla mig gärna rassist. Men kan vi inte sätta folk i sysselsättning så kan vi inte ge dem ett värdigt liv, alltså KAN vi inte ta emot fler invandrare, hur gärna vi än vill. Vi får sanera det som finns först innan vi kan fortsätta!

Hualigen, novellvarning nu, jag ska sova!

äh inte kommer någon att attackera oss. Vi har ju så ogästvänligt klimat. På vintern fryser fienden fast och på sommaren så drunknar dom i regnet. Ingen har väl hittils attackerat sydpolen?

Lägg ner hela skiten!!! Det är bara sjuka svin som tar ett vapen och siktar på människor.Krig är ute och jag spyr varje ggn jag hör en lumparhistoria.Jävla puckon utan mål i livet ödslar tid på att göra lumpen(Jag menar vapenkåta snorisar).Totalvägra!.Hur fan är man skapt om man finner något nöje i det.Man kan vägra lumpen,vad blir det? 1 mån fängelse:)

Ta inte åt dig om: Du inte är ett vapenfucko,En partyberättare av lumpenhistorier,Har en mängd tomhylsor i bokhyllan osv,,..mm etc bla bla.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Samarbete är inte samma sak som skyldigheter gentemot varandra. Sveriges neutrala ställning var en vinn/vinn situation. Man var inte på något sätt skyldigt att hjälpa väst vid ett eventuellt storkrig i Europa medan man vid ett eventuellt krig med Ryssland viste att NATO/USA skulle komma till hjälp. De stödde alla möjliga tvivelaktiga diktaturer i kampen mot kommunismen och skulle garanterat hjälpa det demokratiska och fredliga Sverige.

Sveriges neutralitet kan diskuteras under andra världskriget. Vi var inte i någon allians men vi vågade inte vägra Tyskland passera Sveriges gränser och inte stoppade vi försäljningen av varor (tex. järnmalm) till tyskarna heller.
Jag kritiserar inte sittande regering vid denna tidpunkt, det var troligt ett klokt beslut.
Om det sedan var klokt att starta mobiliseringen av ett invasionsförsvar för stora pengar som var någorlunda klart ca. 10 år efter andra världskriget, det kan ju diskuteras (alltid lätt att vara efterklok).
Försvaret har fått upp ögonen för nutida hot och utbildningen riktas mycket mot terrorbekämpning och bemötande av extrema grupper i samhället.

Vad ska hända med försvaret?

Tycker Miss_Orchidee spekulerade vettigt. Ser visst att militärer med sina "raka enkla budskap" skulle kunna tillföra mycket inom tex inom grundskola/gymnasium helt säkert inom migrationsverkets verksamhet också. Dock inte med bössan i högsta hugg. Däremot inser man lätt att det inte är möjligt organisatoriskt i ett byråkratiskt land som detta. :D

Villee skrev:
Nej det finns vare sig sovjet eller tyska hotet kvar, men innan de uppstod fanns de inte heller och ändå lyckades de erövra ett antal länder pga. "det finns ingen hotbild" mentalitet. Och Sverige har aldrig haft resurser att möta hot av den storlek den är bara dumt att tro det.

Tja, detta kan man ju diskutera i all oändlighet. Men ett trettio-fyrtiotal anfallsbrigader och runt 400 000 man lokalförsvars/hemvärnsförband, 600 jakt/attackflygplan och en väl tilltagen Östersjöflotta var faktiskt inte direkt underdimensionerat för att effektivt kunna försvara ett territorium av Sveriges storlek, hur sedan ett eventuellt krig hade gått är bara meningslöst att spekulera i, resurserna för att kunna föra det framgångsrikt fanns iaf, det är inget jag tror, det är fakta.

Villee skrev:
Ja som du säger är problemet att rusta upp snabbt nog och ett väl motiverat Sverige har misslyckats stort med att rusta upp mycket snabbt förr. Sveriges doktrin kring andra världskriget var just resultatet av att landet i princip saknade försvar vid detta skede och man tvingades till skrämd neutralitet.

Den svenska upprustningen under andra världskriget var väl ändå ganska effektiv? I dag tar det minst 10 år att få ett nyutvecklat system operativt, under/efter kriget byggde Sverige upp ett av världens starkaste flygvapen på några år. Det gäller att se problemen i tid och sen våga agera därefter. Rabiata försvarsmotståndare kommer att agera som galningar ändå till de första skotten börjar växlas....

Edit: En kul anekdot om hur illa det var i början av kriget, visar en historia från 1940, då tyskarna drog ihop trupper i Danmark. Då lyfte den svenska "pansrade näven" tolv (12) st B3or som skulle möta den tyska landstigning man trodde var att vänta vid Helsingborg!

Last edited:
streetfighter1 skrev:
Sveriges neutralitet kan diskuteras under andra världskriget. Vi var inte i någon allians men vi vågade inte vägra Tyskland passera Sveriges gränser och inte stoppade vi försäljningen av varor (tex. järnmalm) till tyskarna heller.
Jag kritiserar inte sittande regering vid denna tidpunkt, det var troligt ett klokt beslut.
Om det sedan var klokt att starta mobiliseringen av ett invasionsförsvar för stora pengar som var någorlunda klart ca. 10 år efter andra världskriget, det kan ju diskuteras (alltid lätt att vara efterklok).
Försvaret har fått upp ögonen för nutida hot och utbildningen riktas mycket mot terrorbekämpning och bemötande av extrema grupper i samhället.

Tja, invasionsförsvaret fanns kvar ända till för några år sedan. Och vad jag kan se var det väl investerade pengar. Det var ingen som vågade sig på oss! :hihi

Chris Ash skrev:
resurserna för att kunna föra det framgångsrikt fanns iaf, det är inget jag tror, det är fakta.
QUOTE]

På pappret fanns resurserna i alla fall. I verkligheten fanns de tyvärr inte alltid. Viktig materiel, såsom vapen, var ofta utlånad från mobförråden till andra förband, fanns vid någon verkstad någonstans och var isärplockad till molekyler, mm. Visst fanns det mängder med personlig utrustning och förläggningsmateriel men vad skulle vi gjort med det? Campat ihjäl fienden? På pappret hade vi ett väldigt starkt försvar men det kunde se mycket illa ut i mobförråden på 70- och 80-talen.

Invasionsförsvaret lever kvar ännu i somliga former. Försvaret är fortfarande låst i avtal med industrin gällande utveckling.
ÖB Håkan Syréns visioner om hur invasionsförsvaret skall bli insatsförsvar går att läsa i Vägen fram(åt).
Någon tidigare talade om förmånliga avtal som kostar och det är sant att de finns. De är lika dumma som avtalen med industrin som kostar massor av pengar för FM.
(FM=Försvarsmakten)

henrikkrueger skrev:
Chris Ash skrev:
resurserna för att kunna föra det framgångsrikt fanns iaf, det är inget jag tror, det är fakta.
QUOTE]

På pappret fanns resurserna i alla fall. I verkligheten fanns de tyvärr inte alltid. Viktig materiel, såsom vapen, var ofta utlånad från mobförråden till andra förband, fanns vid någon verkstad någonstans och var isärplockad till molekyler, mm. Visst fanns det mängder med personlig utrustning och förläggningsmateriel men vad skulle vi gjort med det? Campat ihjäl fienden? På pappret hade vi ett väldigt starkt försvar men det kunde se mycket illa ut i mobförråden på 70- och 80-talen.

Jag säger inte att allting såg perfekt ut. Men mobförrådsproblemet fanns framförallt under 1980-talet då mycket av den inköpta materielen var gammal och många förråd tömdes för att användas på andra håll etc. Det är trots allt en 50-års period vi pratar om och det är svårt att vara generell.

Ett annat aber som folk brukar peka på var det svenska försvarets avsaknad av splitterskyddade stabsplatser/fordon. Tex fanns det så sent som på 1980-talet hela svenska skyttebataljoner som förflyttade sig medelst cykel! Både Norrlandsbrigaden och IB77/66 var i skriande brist på splitterskydd och problemet är egentligen inte avhjälpt ännu! Fortfarande förflyttas större delen av personalen i våra infanteri/norrlandsbrigader i plastbandvagnar och terrängbilar. SEP är tänkt att lösa detta problem, och den kommer att komma i tjänst om 5-10 år. Om nu inte någon politiker med förakt för männniskoliv kommer och säger at det är för dyrt.....

Det finns ännu idag klara brister i det svenska försvaret, vissa försöker man lösa, andra är lågprioriterade och de bryr man sig inte om. Men man ska komma ihåg att det finns det även hos de flesta fiender.

streetfighter1 skrev:
Invasionsförsvaret lever kvar ännu i somliga former. Försvaret är fortfarande låst i avtal med industrin gällande utveckling.
ÖB Håkan Syréns visioner om hur invasionsförsvaret skall bli insatsförsvar går att läsa i Vägen fram(åt).
Någon tidigare talade om förmånliga avtal som kostar och det är sant att de finns. De är lika dumma som avtalen med industrin som kostar massor av pengar för FM.
(FM=Försvarsmakten)

Japp, men själva invasionsorganisationen finns inte. Stora delar är helt borta.

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back