Vad ska hända med svenska försvaret?

twinner skrev:
Lägg ner hela skiten!!! Det är bara sjuka svin som tar ett vapen och siktar på människor.Krig är ute och jag spyr varje ggn jag hör en lumparhistoria.Jävla puckon utan mål i livet ödslar tid på att göra lumpen(Jag menar vapenkåta snorisar).Totalvägra!.Hur fan är man skapt om man finner något nöje i det.Man kan vägra lumpen,vad blir det? 1 mån fängelse:)

Ta inte åt dig om: Du inte är ett vapenfucko,En partyberättare av lumpenhistorier,Har en mängd tomhylsor i bokhyllan osv,,..mm etc bla bla.

Krig är sjukt, ja, men bara för att man är villig att försvara sitt land i händelse av ett anfall betyder inte att man själv är sjuk.

stony skrev:
Privat får jag väll säga precis vad jag vill!!
har vi inte åsiktsfriheten kvar i det här landet?

Eller har du någon speciell regel som jag inte känner till? :va
Jag har många speciella regler som du inte känner till. Fast de rör områden i livet som inte hör denna diskussion till :tuttar

Nä, du förstår vad jag menar. Uttalanden av den sorten gynnar ingen - allra minst officerskåren eller försvaret.

Chris Ash skrev:
Hotbilden är helt annorlunda. Betänk att Sveriges gamla invasionsförsvar(som vi fortfarande har kvar spillrorna av) mobiliserade en miljon man och var dimensionerat för att kasta ryssarna i Östersjön. Att det minskas ner idag är följdaktligen helt naturligt. Sen kan man alltid ha åsikter om hur det ska göras.
Sverige har fortfarande ett av de starkare försvaren i Europa, sepciellt om vi tar hänsyn till folkmängden och landets storlek, NATO-länder som Belgien och Nederländerna har ungefär en brigad stående förband. Vi kan fortfarande mobilisera åtta.

ÅTTA nu får du läsa på eller precisera vilka dom brigaderna är?

Last edited:
Gixxer Rolle skrev:
ÅTTA nu får du läsa på eller precisera vilka dom brigaderna är?

Enligt vad jag har hittat går det senaste (budget-3 miljarder) ut på att armén i princip ska halveras till 16 st Mekaniserade/Skyttebataljoner och 4 st brigadledningar. Jag får detta till 4 brigader och det dubbla torde vara 8.

Edit: Att vi sen inte har varken artilleri,luftvärn eller splitterskydd för mycket mer än en brigad är ju en annan femma, dock en sorglig sådan.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back