Vad ska hända med svenska försvaret?

Chris Ash skrev:
Nej men det är en viss skillnad. Ådalen har satt för mycket griller i huvudet på folk.

Jag fruktar den dag då någon i mitt gamla kompani skull få en polismans befogenheter och utrustas med en automatikarbin.... :3freak

Däremot bör försvarsmakten anpassas så att den(delar av den) kan ingå i terrobekämpning.

Chris Ash skrev:
Nej men det är en viss skillnad. Ådalen har satt för mycket griller i huvudet på folk.

Hellre det än en stads gerilla alá gestapo

stony skrev:
K
Kommunisterna i regeringen är ju tokiga och drar sig inte för att göra folk arbetslösa, :kocko

Lika säkert som Amen i kyrkan är sådana kommentarer så snart en politisk fråga disskuteras... Börjar bli aningen less... Känns lite som att folk fyller huvudet med "coola" kommentarer istället för egna åsikter och argument..

Varför är dessa punchiga komentarer i 99% av fallen riktade åt samma håll från samma sida!?

Chris Ash skrev:
Alltså det är lite att ta i och åberopa "Ådalen-31" när man föreslår att tex SSG ska få befogenhet att ingripa mot terrorister.......

jasså, var det terrorister vi pratade om, tyckte miss blomma eller vad hon hette pratade om att militären skulle lösa vanliga brott och ta över lite av polisens nuvarande uppgifter...

ssg?

Chris Ash skrev:
Vad syftar du på? Att vi såg hotet komma från öst, och väst som våra vänner betyder inte att vi ingick i deras allians.
Lägg av, vi har inofficiellt varit en del av atlantpakten ända sedan vi började signalspana åt CIA och dess föregångare 1946. Att alla blåögda rödstrumpor trott på neutralitetsdoktrinen i alla år hör inte hit.

valmers skrev:
Lägg av, vi har inofficiellt varit en del av atlantpakten ända sedan vi började signalspana åt CIA och dess föregångare 1946. Att alla blåögda rödstrumpor trott på neutralitetsdoktrinen i alla år hör inte hit.

Spelar ingen roll, vi hade aldrig några skyldigheter gentemot NATO, att vi valde att samarbeta med dem är en annan sak.

Chris Ash skrev:
I det svenska försvarets doktrin finns fortfarande "slå" med och det har det gjort väldigt länge. Det är ingen gerilla vi pratar om.....

NATO:s betydelse är överskattad idag.

Ja i doktrinen men jag prata om verkligheten.

NATOs betydelse överskattat? Det kanske handlar om att inget NATO land blivit angripen ordentligt. Svårt att överskatta värdet på stora delar av västvärldens militära krafter.

Villee skrev:
Ja i doktrinen men jag prata om verkligheten.

Vad menar du? I vilken verklighet är det som de svenska pansarbrigaderna inte slår?

Villee skrev:
NATOs betydelse överskattat? Det kanske handlar om att inget NATO land blivit angripen ordentligt. Svårt att överskatta värdet på stora delar av västvärldens militära krafter.

I takt med att vi rustar ner för en betydligt snällare hotbild behöver vi inga försvarsallianser heller.

Chris Ash skrev:
Vad menar du? I vilken verklighet är det som de svenska pansarbrigaderna inte slår?

Menar att om någon större makt skulle få för sig att attackera Sverige skulle vi inte ha mycket att säga till om. Blir väl ungefär som hälten av västländerna vid andra världskriget som gav upp efter nån månad.

I takt med att vi rustar ner för en betydligt snällare hotbild behöver vi inga försvarsallianser heller.

Vi rustar ned inför snällare hotbild precis som inför världskrigen och verkar inte behöva några allianser just nu men min gissning är iaf. att om kriget skulle komma kommer Sverige inse att vi ej klarar oss och mycket snabbt hoppa på NATO.

Villee skrev:
Vi rustar ned inför snällare hotbild precis som inför världskrigen och verkar inte behöva några allianser just nu men min gissning är iaf. att om kriget skulle komma kommer Sverige inse att vi ej klarar oss och mycket snabbt hoppa på NATO.
Hoppa på? Ansöka om medlemsskap, möjligen. Kan ta åratal.

Mina tankar om försvaret:

1. Avskaffa värnplikten och inför frivillig försvarsutbildning. Givetvis med lön och att utbildningen ger högskolepoäng.
Det kan bli problem att få tillräckligt många intresserade, men detta kan lösas genom skicklig rekrytering och ungdomsverksamhet. Att ungdomsverksamheten är en bra rekryteringsbas är uppenbart. Jag var själv med i FVU och de lyckades göra oss alla (som i början enbart var med för vårt flygintresse) att bli mycket motiverade att göra värnplikt.

2. Försvaret bör inte vara ett invasionsförsvar, det kostar för mycket pengar. Istället ger man alla som får försvarsutbilding gedigna kunskaper inom gerillakrigsföring. Om varenda svensk medborgare skulle ha en sådan utbildning så tror jag vi skulle ha goda möjligheterbesegra en invasionsstyrka oavsett storlek.

F.ö. vill jag gärna att vi behåller vår alliansfrihet. Sverige bör inte gå med i NATO och bli knähund åt USA, men jag är ju lite jävig angående detta.

Villee skrev:
Menar att om någon större makt skulle få för sig att attackera Sverige skulle vi inte ha mycket att säga till om. Blir väl ungefär som hälten av västländerna vid andra världskriget som gav upp efter nån månad.

Stormakt röd finns inte längre. När den fanns så fanns resurserna att möta den. Ett försvar måste givetvis anpassas efter verkligheten, problemet är att göra detta tillräckligt snabbt. Under hela 90-talet levde vi tex med ett överdimensionerat försvar med en föråldrad doktrin. Det är egentligen först på senare tid som det börjat hända saker och anpassningen kommit igång på allvar. Ett väl motiverat Sverige har kunnat rusta upp mycket snabbt förr, det svåra är att se in i framtiden och hur stor motivationskälla behöver vi? Sist behövde vi ett världskrig.

NATO hoppar man inte på hipp som happ. Sverige räknar kallt med dess stöd, precis som vi gjorde under kalla kriget.

Wunder skrev:
Mina tankar om försvaret:

1. Avskaffa värnplikten och inför frivillig försvarsutbildning. Givetvis med lön och att utbildningen ger högskolepoäng.
Det kan bli problem att få tillräckligt många intresserade, men detta kan lösas genom skicklig rekrytering och ungdomsverksamhet. Att ungdomsverksamheten är en bra rekryteringsbas är uppenbart. Jag var själv med i FVU och de lyckades göra oss alla (som i början enbart var med för vårt flygintresse) att bli mycket motiverade att göra värnplikt.

2. Försvaret bör inte vara ett invasionsförsvar, det kostar för mycket pengar. Istället ger man alla som får försvarsutbilding gedigna kunskaper inom gerillakrigsföring. Om varenda svensk medborgare skulle ha en sådan utbildning så tror jag vi skulle ha goda möjligheterbesegra en invasionsstyrka oavsett storlek.

F.ö. vill jag gärna att vi behåller vår alliansfrihet. Sverige bör inte gå med i NATO och bli knähund åt USA, men jag är ju lite jävig angående detta.

1.Sverige har för få invånare per kvadratkilometer för att kunna ha ett försvar uppbyggt på något annat än värnplikt, bara personalstyrkan i fred skulle kräva mer än vi nånsin skulle få ihop, det har visat sig i snart nog alla länder, att det är svårt att få tillräckligt med duktiga soldater till ett yrkesförsvar. Ett litet land som Danmark eller Holland, som dessutom är med i NATO, där är det en helt annan sak.

2.Försvaret är inget invasionsförsvar, gerillakrig är i princip omöjligt att föra i Sverige på grund av att detta inte är något jordbruksland med bönder överallt.
Vi skulle svälta efter bara några veckor.

Bingo skrev:
det tillkommer icke svensk krigsman att tala om landets riksdag i de termerna.

Privat får jag väll säga precis vad jag vill!!
har vi inte åsiktsfriheten kvar i det här landet?

Eller har du någon speciell regel som jag inte känner till? :va

Chris Ash skrev:
Spelar ingen roll, vi hade aldrig några skyldigheter gentemot NATO, att vi valde att samarbeta med dem är en annan sak.

Förutom att inte mucka om de fick för sig att använda Gotland som hangarfartyg då. O s v. Plus samarbete i diverser frågor. Allt det där blev väl till och med halvofficiellt häromåret?

Chris Ash skrev:

Den där de står 20 mil från fienden på andra sidan en trasig bro, som i den tidigare tråden i samma ämne? ;)

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back