Vad ska hända med svenska försvaret?

Inget att oroa sig för, ingen skulle vilja attackera Sverige för det första och dessutom baserar sig inte vårt försvar på att vi skulle vinna ett krig utan på att vi skulle skada det andra landets försvar så att det inte skulle vara lönsamt att gå i krig bara för att det e skoj. Sen är Sverige säkert fegt nog att vänta till sista sekund och gå med i NATO en månad innan vi blir anfallna eller så.

mb skrev:
Jag är mer rädd för att Sverige håller på att förlora sin "neutrala" ställning på världsareanan

Du, det där är en myt. Vi har aldrig någonsin varit neutrala i ordets rätta bemärkelse.

mb skrev:
Problemet är väl att alla kickade befäl haft såna lyxanställningsvillkor, så att det idag kostar lika mkt att ha dom sittandes hemma. Lite valuta hade vi kunnat få för de pengarna; de hade ju kunnat sopa gatorna och smida svärd till plogbillar istället :hihi

Chris Ash skrev:
Plus att en stor del av "officerarna" är kontorsråttor som jobbar med onödigt byråkratiskt junk. ÖB fick ju stänga intagningen av officersaspiranter i våras. Det jobbas ju en del med detta, både att ändra regelverk och att ändra själva mentaliteten bland officerarna.

Ja, Dom [tm] är inte alls som Vi [tm]. :hihi

Villee skrev:
Inget att oroa sig för, ingen skulle vilja attackera Sverige för det första och dessutom baserar sig inte vårt försvar på att vi skulle vinna ett krig utan på att vi skulle skada det andra landets försvar så att det inte skulle vara lönsamt att gå i krig bara för att det e skoj. Sen är Sverige säkert fegt nog att vänta till sista sekund och gå med i NATO en månad innan vi blir anfallna eller så.

I det svenska försvarets doktrin finns fortfarande "slå" med och det har det gjort väldigt länge. Det är ingen gerilla vi pratar om.....

NATO:s betydelse är överskattad idag.

mb skrev:
Jag är mer rädd för att Sverige håller på att förlora sin "neutrala" ställning på världsareanan i och med tendenserna mot mer samarbete med nato och EU i militära frågor.

Förhoppningsvis behöver vi inte använda försvaret på många många år...helst inte innan jag dött....
Men undertiden istället för att lägg ner så borde militären kunna hjälpa till att tjäna polisen, för där behövs det uppenbarligen friska tag. Dom har ju dissiplinen och nog kan dom utföra många arbeten där. självklart finns det arbete som ska lämnas åt utbildade poliser men lite finns det ju.... :tummenupp

Då kanske polisen kunde få fart på sina utredningar och inte ligga flera månader efter. det ska faktiskt inte behöva ta så lång tid med en utredning om en våldtäkt eller liknande.

annars kan dom ju faktiskt få hjälpa till i migrationsverket, så dom får lite eld i arslet! såg repportaget om den stackars familjen som bott i sverige i 8 år och nu skall utvisas! :( ska man utvisa folk så ska man göra det innan man ens släpper in dom! så fort ska det gå...(ni fattar vad jag menar hoppas jag) och har man väl kommit in och lever som en vanlig svenska familj så ska man faktisk få stanna i sverige, OM man nu inte begår brotsligheter förståss.....
då kan man åka hem igen... här får dom en ny changs och vissa sumpar den så totalt...jag fattar det inte :4skrika

/ steffi

Miss_Orchidee skrev:
Förhoppningsvis behöver vi inte använda försvaret på många många år...helst inte innan jag dött....
Men undertiden istället för att lägg ner så borde militären kunna hjälpa till att tjäna polisen, för där behövs det uppenbarligen friska tag. Dom har ju dissiplinen och nog kan dom utföra många arbeten där. självklart finns det arbete som ska lämnas åt utbildade poliser men lite finns det ju.... :tummenupp

Då kanske polisen kunde få fart på sina utredningar och inte ligga flera månader efter. det ska faktiskt inte behöva ta så lång tid med en utredning om en våldtäkt eller liknande.

Ådalen -31 :gnissla

Miss_Orchidee skrev:

annars kan dom ju faktiskt få hjälpa till i migrationsverket, så dom får lite eld i arslet! såg repportaget om den stackars familjen som bott i sverige i 8 år och nu skall utvisas! :( ska man utvisa folk så ska man göra det innan man ens släpper in dom! så fort ska det gå...(ni fattar vad jag menar hoppas jag) och har man väl kommit in och lever som en vanlig svenska familj så ska man faktisk få stanna i sverige, OM man nu inte begår brotsligheter förståss.....
då kan man åka hem igen... här får dom en ny changs och vissa sumpar den så totalt...jag fattar det inte :4skrika

/ steffi

Jo försvarets personal är duktiga på brottsutredningar och övrigt polisarbete.....

Vad ska försvaret hjälpa migrationsverket med?

Du har nog missuppfattat vad tråden handlar om.

Chris Ash skrev:
Jo försvarets personal är duktiga på brottsutredningar och övrigt polisarbete.....

Vad ska försvaret hjälpa migrationsverket med?

Du har nog missuppfattat vad tråden handlar om.

kom visst av mig lite där.... spinner lätt vidare på saker som inte alls hör till :)
det jag menade var att dom kunde hjälpa till att kolla upp invandrare och liknande....

nu kan vi sluta disskutera det då, så tråden får fortsätta som den började...

Henkka skrev:
När försvaret gjorde polisens jobb å liv skördades på civila...

Den lagen borde iofs ändras en smula. Idag har inte försvaret befogenhet at ingripa mot terrorister, de är en polisiär angelägenhet.

Chris Ash skrev:
Den lagen borde iofs ändras en smula. Idag har inte försvaret befogenhet at ingripa mot terrorister, de är en polisiär angelägenhet.

kan ju tänkas, men jag skulle inte vilja riskera att få en maskingevärssalva i magen bara för att jag demonstrerar tex.

Henkka skrev:
kan ju tänkas, men jag skulle inte vilja riskera att få en maskingevärssalva i magen bara för att jag demonstrerar tex.

Nej men det är en viss skillnad. Ådalen har satt för mycket griller i huvudet på folk.

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back