Vad ska hända med svenska försvaret?

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Jag läste idag på bussen påväg till skolan att de som skulle göra lumpen, att deras befattning kanske inte finns kvar då dem ska rycka in.
Regeringen skulle alltså lägga ner olika förband - Igen!

Alltså när dem gör detta så gör det mig lite orolig faktiskt, vi kommer väll inom 20år inte ha något försvar överhuvudtaget i Sverige. Det som oroar mig mest det är ifall Sverige skulle bli attackerade helt enkelt, vi kommer ju ha ett så otroligt svagt försvar att det är bara att ge upp.. att vi aldrig kommer bli attackerade kan man ju inte räkna med för det är det ingen som vet ju.
Är det bara jag som tänker på detta viset?, vi kommer ju inte ha en suck ifall Sverige skulle bli attackerade.

// mvh Q

Seså, bara lugn, vi har inte haft krig på ett kvarts årtusonde :)

Sverige ligger på knä o väntar att bli påsatt i r...n.
Äh ingen som vill ha oss ändå.
Var o en får rusta hemma istället. :D

Jag är mer rädd för att Sverige håller på att förlora sin "neutrala" ställning på världsareanan i och med tendenserna mot mer samarbete med nato och EU i militära frågor.

mb skrev:
Seså, bara lugn, vi har inte haft krig på ett kvarts årtusonde :)

Jadå det vet jag mycket väl om, men! Vi är ju ett av världens bästa land eller hur man ska säga det (Norge ska tydligen ligga före) så pga vi ligger ganska så bra till i världen så tycker jag, OM det skulle komma någon Hitler nr2 så uteslutar han nog inte Sverige.

Vi vet ju inte om det kommer någon Hitler nr2, kanske det inte gör det, kanske sitter han hemma och planerar just nu? :) ... Nä men du förstår hur jag menar?, hellre tar dem över Sverige än ett fattigt land som har dåliga tillgånger osv..

Quaya skrev:
OM det skulle komma någon Hitler nr2 så uteslutar han nog inte Sverige.

Var så säker på att om H2 (eller en gelike) skulle dyka upp i världspolitiken så kommer vi inte ha en aning om det. Vi kommer snarare att uppskatta denne fram tills att det är försent.
Du vet "Djävulens största bedrift är att få folk att tro att han inte finns"

A. Teist

gladh

gladh skrev:
För övrigt har vi ingen chans i dag heller.

gladh

Jo det är jag också medveten om men det blir inte bättre av vi drar ner på det, egentligen så är det tråkigt och säga det men det hade nästan varit bra om något hade hänt Sverige så regeringen får en smäll på fingrarna. Nu är det inte så att jag sitter och gråter och biter på naglarna så rädd jag är, men jag tror detta oroar en hel del människor.

Last edited:
Markus skrev:
Gå med i NATO. Alt. köpa försvaret från US, som Island gjorde.

Gå med i NATO? Det menas då med att ska USA fortfarande vara löjliga och lägga sig i allt så ska vi hjälpa till? Men!! Hjälpa till med vad? :hihi

Hotbilden är helt annorlunda. Betänk att Sveriges gamla invasionsförsvar(som vi fortfarande har kvar spillrorna av) mobiliserade en miljon man och var dimensionerat för att kasta ryssarna i Östersjön. Att det minskas ner idag är följdaktligen helt naturligt. Sen kan man alltid ha åsikter om hur det ska göras.
Sverige har fortfarande ett av de starkare försvaren i Europa, sepciellt om vi tar hänsyn till folkmängden och landets storlek, NATO-länder som Belgien och Nederländerna har ungefär en brigad stående förband. Vi kan fortfarande mobilisera åtta.

Känns ju mindre skoj att jobba innom försvarsmakten idag kan jag säga.. :(
Kommunisterna i regeringen är ju tokiga och drar sig inte för att göra folk arbetslösa, :kocko

Quaya skrev:
Gå med i NATO? Det menas då med att ska USA fortfarande vara löjliga och lägga sig i allt så ska vi hjälpa till? Men!! Hjälpa till med vad? :hihi

Nej, vi hjälper inte dem - de hjälper oss. Så klart kan volontärer hjälpa till vid nödvändiga invasioner och avsättningar.

stony skrev:
Känns ju mindre skoj att jobba innom försvarsmakten idag kan jag säga.. :(
Kommunisterna i regeringen är ju tokiga och drar sig inte för att göra folk arbetslösa, :kocko

Tycker du att vi ska ha kvar försvaret för att vissa råkar jobba där? Att det liksom är statens roll att vara hygglig och erbjuda jobb?

Markus skrev:
Tycker du att vi ska ha kvar försvaret för att vissa råkar jobba där? Att det liksom är statens roll att vara hygglig och erbjuda jobb?

Precis, det inom försvaret som inte behövs för vackert finna sig i att försvinna. Precis som i övriga samhället.

Problemet är väl att alla kickade befäl haft såna lyxanställningsvillkor, så att det idag kostar lika mkt att ha dom sittandes hemma. Lite valuta hade vi kunnat få för de pengarna; de hade ju kunnat sopa gatorna och smida svärd till plogbillar istället :hihi

stony skrev:
det tillkommer icke svensk krigsman att tala om landets riksdag i de termerna.

mb skrev:
Problemet är väl att alla kickade befäl haft såna lyxanställningsvillkor, så att det idag kostar lika mkt att ha dom sittandes hemma. Lite valuta hade vi kunnat få för de pengarna; de hade ju kunnat sopa gatorna och smida svärd till plogbillar istället :hihi

Plus att en stor del av "officerarna" är kontorsråttor som jobbar med onödigt byråkratiskt junk. ÖB fick ju stänga intagningen av officersaspiranter i våras. Det jobbas ju en del med detta, både att ändra regelverk och att ändra själva mentaliteten bland officerarna.

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back