Vad ska du rösta på?

Vilket parti kommer du rösta på i höst?

• Antal röstningar
    0
Ironi min käre vän då tråden är som gjord för flamebait. Inget illa menat, de enda jag anser vara idioter är de som röstar på Kristdemokraterna.

Äh, KD har rätt vettiga åsikter om en hel del. Den kristna människosynen är inte kattpiss. Även om de är helt fel ute i vissa frågor.

Det är inte så vanligt att var och ens ideologi/värderingar missgynnar de egna livsvillkoren.

Eller hur tänker du?

Jag tror nog att folk kan ha en ideologisk övertygelse som inte alltid överensstämmer med det parti man röstar för. Med det sagt är det ju lättare för en framgångsrik person att rösta för höga skatter och fördelningspolitik än tvärt om om man nu tror på den politiken. En sådan person står troligtvis inte och faller på skatterna. Den lyxen har inte en person som är beroende av bidrag från samhället för att klara sitt uppehälle.

Kolla t ex Amelia artikeln i NSD som jag länkade till. Hon är långt ifrån unik. Det finns gott om människor som gått från vänster till högerskalan beroende på hur deras liv utvecklats. Känner inte till någon som gått från höger till vänsterskalan politiskt. Dock tror jag att någon som fallit igenom och inte har stora möjligheter att resa sig igen skulle rösta på Socialdemokraterna och Vänstern om det skulle gynna dem under rådande omständigheter. Ideologiskt behöver de inte ha ändrat sin uppfattning för det.

Man står helt enkelt sig själv närmast.

Rödgröna röran;

Folkomröstning för förbifart stockholm? Ge er för fan, bygg och bra med det.
Kilometerskatt på tung trafik? Inte särskilt genomarbetade alternativ. Järnvägsnätet förbättrat till 2020? hinner rinna en del vatten under broarna avseende biobränseln mm för tung trafik tills dess. Dessutom negativt för all form av verksamhet utanför storstan. Men S/MP/V vill kanske ha bonden Anderssons 4000mjölkkor och 8000 slaktsvin i parkerna?

En ansenlig skattehöjning på bensin? Mycket tveksam på att det ger mer medvind för Wetterstrand...

Nä, det är inget alternativ nu som nånsin.

Jag röstar på en ideologi.

Jag ser det så här.

Vänsterpolitik skapar trygghet i samhället genom ett skyddsnät.
Högerpolitik skapar trygghet i samhället genom möjligheter.

Skyddsnätet ger trygghet men gör samtidigt folk lata. Och då tar finanserna slut. Lite som att kissa på sig. Varmt och skönt i början, men ganska fort fattar man att man gjort bort sig i långa loppet.

Möjligheter ger lite mindre trygghet initialt än skyddsnät men ger samtidigt bra tillväxt i samhället vilket möjliggör en långsiktighet.

Jag röstar alltså inte på politikernas valfläsk som billigare busskort, a-kassa, eller billigare bensin. Sånt kan dom ändå inte påverka i långa loppet. För det är ekonomin som styr i slutändan i alla fall.

Alltså röstar jag på det jag tycker är ideologiskt rätt. Högeralliansen (Moderaterna)

TÄNK OM ALLA RESONERAD SOM DU VILKEN LAND VI SKULLE HA! SPRID DINA VISDOMS ORD! :yoparty :yoparty

TÄNK OM ALLA RESONERAD SOM DU VILKEN LAND VI SKULLE HA! SPRID DINA VISDOMS ORD! :yoparty :yoparty
Om alla resonerade likadant skulle hjulet ännu inte vara uppfunnet.

Det är just den naiva föreställningen att det finns ett sätt som är rätt som skapar problem på jorden. När den dessutom etableras bland människor med makt blir det som i Kina.

Ja, vilket land vi skulle ha. :brinnerup

Om alla resonerade likadant skulle hjulet ännu inte vara uppfunnet.

Det är just den naiva föreställningen att det finns ett sätt som är rätt som skapar problem på jorden. När den dessutom etableras bland människor med makt blir det som i Kina.

Ja, vilket land vi skulle ha. :brinnerup

Att man resonera olika om vad som är bäst är en sak. Däremot måste man se till vad som är bäst i det långa loppet! Du kan tycka annorlunda än vad jag gör men se inte till nuet utan se till framtiden. Det finns inget facit utan vi har olika ideologier. Att däremot missnöjes rösta eller gå på vallöfte är enligt mig oansvarigt med den rösträtt som har givits till oss.

Visst är jag blå men som många andra gillar jag inte allt i den borliga politiken. Jag ser gärna reformer inom pensionssytemet och barnomsorg. Jag tycker t ex att MP har goda initiativ men ej genomförbara ekonomiskt just på grund av att girighet är en grundläggande mekanism hos människan.

Så ja om alla sluta gå på vallöften och politikerna fick jobba fram en hållbar politik skulle vi få ett fantastiskt land.

Men du skrev ju att alla borde resonera som Eskilsson.

Ja när det gäller att följa en ideologi som man tror skapar en framtid. Jag har tillräckligt mycket i skallen för att fatta att det inte finns nåt facit. Själv är jag inte jätterik men har det hyfsat och röstar efter hur jag vill att min framtid skall se ut och vilka möjligheter jag kan få.

T ex. skulle jag betala mer i skatt för en bättre åldersomsorg det gynnar inte mig idag men jag vill att min föräldrar skall ha det bra den dagen då det är dags. Plus att jag inte vill göra skiten själv.

Sen tycker jag frågan om bidrag är ganska självklar. Bättre att komma med arbetsmarknadsåtgärder. Ja man ska inte få tacka nej till ett jobb bara för att man har mer i bidrag än vad lönen ger. Det har hänt mig en gång och jag skäms fortfarande.

//Dafe

Jag vet vad jag INTE kan rösta på, nämligen MP.
Deras förslag på att höja skatten på bensin i flera steg är inget jag kan stå bakom. Det kommer drabba de som måste köra bil, oavsett ekonomi.
Ta tex ensamstående mamman som bor några mil från jobbet. Hon kommer plötsligt få mycket mindre i plånboken varje månad. Kollektivtrafik är bra, men den fungerar inte i alla lägen, långt ifrån.
Piska inte dem som redan kryper. Ge morötter istället, det är betydligt effektivare, fråga vilken psykolog som helst. Bestraffning vid felaktigt beteende är INTE lika effektivt som positiv uppmuntran vid önskvärt beteende.

Klassisk copy paste, men den tål att nämnas igen.

"10 personer går dagligen ut för att äta middag. Notan blir 1000 kr.
Notan delas på samma sätt som skatt betalas:
- De första fyra - de fattigaste - betalar ingenting;
- den 5:e betalar 10 kr
- den 6:e betalar 30 kr
- den 7:e 70 kr
- den 8:e 120 kr
- den 9:e 180 kr
- Den 10:e personen, den rikaste, betalar 590 kr.
De 10 åt middag på restaurangen varje dag, nöjda med uppgörelsen.
Tills en dag, då ägaren till restaurangen gav dem rabatt.
"Ni är så bra kunder", "jag ger 200 kr rabatt på era middagar."
Middag för 10 kostar nu 800 kr.
Man ville fortfarande betala middagen som skatter betalas.
De första 4 påverkades inte, de fick fortsätta äta gratis.
Men hur skulle de andra 6 göra - de som betalade?
Hur skulle de dela upp rabatten på 200 kr så att alla skulle få sin del?
De insåg att 200 kr delat med 6 blir 33,33 kr.
Men drog de bort det från varje persons andel skulle den 5:e och 6:e personen få betalt för att äta.

Restaurangägaren föreslog att det vore rättvist att reducera varje persons nota proportionellt.
Han räknade ut de belopp varje person skulle betala:
- resultatet blev att även den 5:e personen fick äta gratis
- den 6:e fick betala 20 kr
- den 7:e betalade 50 kr
- den 8:e 90 kr
- den 9: 120 kr
- den 10:e personen betalade 520 kr istället för tidigare 590 kr.
Alla fick lägre pris än tidigare och de 4 första fick fortsätta äta gratis.
Utanför restaurangen började de jämföra vad de sparat.
"Jag tjänade bara en tia av rabattens 200 kr, "började den 6:e personen.
Han pekade på den 10:e : "men han tjänade 70!" "Precis," sa den 5:e personen. "jag sparade också bara en tia.
Det är orättvist att han fick sju gånger så mycket som jag!" "Det är sant!" skrek den 7:e personen. "varför ska han få 70 kr tillbaka När jag bara fick 20?
De rika ska alltid få det bättre!" "Vänta ett tag," skrek de 4 första, "Vi fick ingenting! Det här systemet utnyttjar de fattiga!"
De 9 personerna skällde på den 10:e och kallade honom för utsugare som sög blodet ur de fattiga.
Nästa kväll kom inte han till middagen, skönt tyckte de andra 9, satte sig ner och åt.
När notan kom upptäckte de något viktigt.

Det fattades 520 kr...."

Klassisk copy paste, men den tål att nämnas igen.

"10 personer går dagligen ut för att äta middag. Notan blir 1000 kr.
Notan delas på samma sätt som skatt betalas:
- De första fyra - de fattigaste - betalar ingenting;
- den 5:e betalar 10 kr
- den 6:e betalar 30 kr
- den 7:e 70 kr
- den 8:e 120 kr
- den 9:e 180 kr
- Den 10:e personen, den rikaste, betalar 590 kr.
De 10 åt middag på restaurangen varje dag, nöjda med uppgörelsen.
Tills en dag, då ägaren till restaurangen gav dem rabatt.
"Ni är så bra kunder", "jag ger 200 kr rabatt på era middagar."
Middag för 10 kostar nu 800 kr.
Man ville fortfarande betala middagen som skatter betalas.
De första 4 påverkades inte, de fick fortsätta äta gratis.
Men hur skulle de andra 6 göra - de som betalade?
Hur skulle de dela upp rabatten på 200 kr så att alla skulle få sin del?
De insåg att 200 kr delat med 6 blir 33,33 kr.
Men drog de bort det från varje persons andel skulle den 5:e och 6:e personen få betalt för att äta.

Restaurangägaren föreslog att det vore rättvist att reducera varje persons nota proportionellt.
Han räknade ut de belopp varje person skulle betala:
- resultatet blev att även den 5:e personen fick äta gratis
- den 6:e fick betala 20 kr
- den 7:e betalade 50 kr
- den 8:e 90 kr
- den 9: 120 kr
- den 10:e personen betalade 520 kr istället för tidigare 590 kr.
Alla fick lägre pris än tidigare och de 4 första fick fortsätta äta gratis.
Utanför restaurangen började de jämföra vad de sparat.
"Jag tjänade bara en tia av rabattens 200 kr, "började den 6:e personen.
Han pekade på den 10:e : "men han tjänade 70!" "Precis," sa den 5:e personen. "jag sparade också bara en tia.
Det är orättvist att han fick sju gånger så mycket som jag!" "Det är sant!" skrek den 7:e personen. "varför ska han få 70 kr tillbaka När jag bara fick 20?
De rika ska alltid få det bättre!" "Vänta ett tag," skrek de 4 första, "Vi fick ingenting! Det här systemet utnyttjar de fattiga!"
De 9 personerna skällde på den 10:e och kallade honom för utsugare som sög blodet ur de fattiga.
Nästa kväll kom inte han till middagen, skönt tyckte de andra 9, satte sig ner och åt.
När notan kom upptäckte de något viktigt.

Det fattades 520 kr...."

Ord! :tummenupp

Har inte sett den förut, men gillar den.
Lite som pensionärerna gnäller just nu.

Jag vet vad jag INTE kan rösta på, nämligen MP.
Deras förslag på att höja skatten på bensin i flera steg är inget jag kan stå bakom. Det kommer drabba de som måste köra bil, oavsett ekonomi.
Ta tex ensamstående mamman som bor några mil från jobbet. Hon kommer plötsligt få mycket mindre i plånboken varje månad. Kollektivtrafik är bra, men den fungerar inte i alla lägen, långt ifrån.
Piska inte dem som redan kryper. Ge morötter istället, det är betydligt effektivare, fråga vilken psykolog som helst. Bestraffning vid felaktigt beteende är INTE lika effektivt som positiv uppmuntran vid önskvärt beteende.

Jag är själv likgiltig inför bensinskatt, däremot tycker jag gott att det borde läggas koldioxidskatt på flygbränsle som ska beskattas lika hårt som
bensin. Helt av miljöskäl, allt annat är att sila mygg och svälja kameler. Nåja, annan fråga kanske..

Men angående morötter för den ensamma mamman, vad ska man locka henne med? Hon borde bo tillsammans med pappan till ungarna och tjäna mer pengar. Utbilding är något som motverkar whitetrash-ighet men jag tycker inte att studenter ska ha mycket mer bidrag eller lån. Och mer bidrag till ensamstående som har höga omkostnader pga barn/långt till arbetsort osv vet jag inte om det är helt rätt väg. Det uppfattas inte som en morot iallafall.
Att vara ensamstående förälder utan välbetalt jobb innebär att vända på kronorna, oavsett vilken regering vi har sittandes.

Men angående morötter
Att vara ensamstående förälder utan välbetalt jobb innebär att vända på kronorna, oavsett vilken regering vi har sittandes.

Morötter behövs för att göra arbetsmarknaden rörligare jämnför man Sverige med övriga delar av världen har svenskar mer motstånd mot att flytta till arbete. Detta kan ske genom lägre bensinskatt, lägre fordonskatt, billigare försäkringspremier, flexiblare barnomsorg det kanske inte är rätt morötter men visst finns det. Oavsett så är det bättre att en person jobbar än lever på bidrag det tjänar staten mer på.

Jag röstar inte efter vad jag tror blir bäst för mig själv. Vad är det för sunkig metod?
Jag vill givetvis bo i ett land där folk har det så bra som möjligt och där saker och ting fungerar så smärtfritt som möjligt. Förr tyckte jag att soccarna hade en bra medelväg mellan höger och vänster. Sedan la jag någon röst på miljöpartiet eftersom de var på väg att åka ur ett val och jag ville ha dem kvar. Jag har även röstat på vänstern eftersom jag blev så less på Persson. Men numera röstar jag på moderaterna för de har dragit sig åt vänster i mitt tycke och framförallt så finns de flesta politikerna som har någon intelligens och kompetens i det partiet och då blir det lika mycket personerna jag röstar på som ideologin.

Jag var lite osäker efter förra valet om jag hade gjort rätt, men efter några år med alliansen så måste jag säga att de har skött sig långt över förväntan! Jag är imponerad och kommer för första gången att rösta på samma parti två val i rad :).

Jag var lite osäker efter förra valet om jag hade gjort rätt, men efter några år med alliansen så måste jag säga att de har skött sig långt över förväntan! Jag är imponerad och kommer för första gången att rösta på samma parti två val i rad :).

Men arbetena har ju MINSKAT! Jävla borgare!

:rolleyes:

Edit: Det mest skrämmande är att många i klassen resonerar så på riktigt :näsblod

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing