Vad ska du rösta på?

Vilket parti kommer du rösta på i höst?

• Antal röstningar
    0
Grundare till tidningen Amelia

Ideologisk övertygelse förändras.

Hon är nyskild. Men får kärlek.
Hon är pigans dotter som numera själv har städhjälp.
- Jag har alltid varit röd, nu är jag borgerlig, det är svårt att vara miljonär och sosse, säger tidningsdrottningen Amelia Adamo.

http://nsd.se/familjeliv/artikel.aspx?ArticleId=5312019

Notera att det är tidningen Norrländska Socialdemokraten.

Det är nog så att de flesta röstar efter sin egen plånbok och vi har blivit ett bidragsberoende samhälle.

Har vi det? Utveckla gärna.

- Jag har alltid varit röd, nu är jag borgerlig, det är svårt att vara miljonär och sosse, säger tidningsdrottningen Amelia Adamo.

Jag är iofs inte, och har aldrig varit, miljonär, men jag har svårt att se motsatsförhållandet. Hur många miljonärer (vilket väl iofs inte säger så mycket längre) har haft det svårt att leva under socialdemokratiskt styre? Tror snarare att det handlar om att mycket vill ha mer.

Last edited:
Oroande att så 13 % skulle rösta på Socialdemokraterna.

Kom ihåg att folk som går hemma på bidrag inte bygger Sverige utan det är ökad antal företag som i sin tur skapar arbetstillfällen.

Vänsterpolitik skapar trygghet i samhället genom ett skyddsnät.

Med vilka medel skapas ett skyddsnät om företag inte längre vill investera i Sverige och ingen vill starta nya företag i Sverige på grund av höga skatter ?

Last edited:

Man blir uppenbarligen klokare med åldern. Stöds ju även av det faktum at förstagångsväljare röstar på Kartellen medan pensionärer företrädesvis har sina sympatier hos Alliansen.

Två synpunkter:
* Med tanke på vilka som befolkar det här forumet borde Nationaldemokraterna, Folkfronten och Piratpartiet finnas med i omröstningen.
* Omröstningen borde vara öppen. Har aldrig förstått folk som inte vill stå för sin politiska åsikt.

/Wunder, vänsterpartist med vänsterliberala och marknadsliberala åsikter.

Två synpunkter:
* Med tanke på vilka som befolkar det här forumet borde Nationaldemokraterna, Folkfronten och Piratpartiet finnas med i omröstningen.
* Omröstningen borde vara öppen. Har aldrig förstått folk som inte vill stå för sin politiska åsikt.

/Wunder, vänsterpartist med vänsterliberala och marknadsliberala åsikter.

Istället för att ha en öppen poll så kan de som vill helt enkelt skriva här vad de röstar på istället. Om de känner för det. Annars skulle ju inte sossarna få någon röst i pollen, det är väl ingen jävel som skulle våga skylta med att de röstar på dem :confused:

Istället för att ha en öppen poll så kan de som vill helt enkelt skriva här vad de röstar på istället. Om de känner för det. Annars skulle ju inte sossarna få någon röst i pollen, det är väl ingen jävel som skulle våga skylta med att de röstar på dem :confused:

Konstigt inlägg.
Jag kan tänka mig att rösta på sossarna precis lika gärna som de flesta andra partier.
Nu har jag inte bestämt mig men varför ska man inte våga ge uttryck för sin politiska färg om det är röd på det här forumet?
Är de som röstar blått/grönt eller brunt så små människor att de vill förtrycka oliktänkare?

Edit: 15% enligt pollen går till Sverigedemokraterna.
Jag har alltid funderat på hur den genomsnittsliga Sverigedemokraten ser hur, nu verkar det som han(knappast hon va?) har mc som hobby.
Om jag får fylla på med gissningar så är det någon utan högre utbildning, skapligt lågavlönad inom processindustri på en mellanstor ort i södra Sverige. Kanske 20-34 år gammal med minst ett par ungar (troligtvis olika mammor) och kör en GSX1100R.
Kan inte någon som på allvar planerar att rösta på SD slå sönder mina fördomar?

Last edited:
Vet faktiskt inte vad jag ska rösta på :va

Mitt första val år..

Samma här min politiska syn är ett riktigt smörgåsbord från vänster till höger, desutom käns alla som lika stora kolsupare

Fråga: Är det inte mer nytta för moderaterna om 1%röstar på kd istället iom att kd ligger så pissigt till och ramlar dom ur förloras 3.x% om dom ramlar ut för aliansen å där med får en rödgrön regering som ska spendera 4 år med att vända tillbaka allt som det va för och därmed inte få igång ekonomin, oavsett politisk åsikt är väll alla överens om att det är bättre att fullfölja en plan än att börja om när man kommit halvvägs bara av ren princip? Säger inte att planen är bra men en plan är alltid bättre än ingen plan.

Last edited:
Edit: 15% enligt pollen går till Sverigedemokraterna.
Jag har alltid funderat på hur den genomsnittsliga Sverigedemokraten ser hur, nu verkar det som han(knappast hon va?) har mc som hobby.
Om jag får fylla på med gissningar så är det någon utan högre utbildning, skapligt lågavlönad inom processindustri på en mellanstor ort i södra Sverige. Kanske 20-34 år gammal med minst ett par ungar (troligtvis olika mammor) och kör en GSX1100R.

Kan bara tala för mig, dock vet jag andra som resonerar liknande. Anledningen att jag ens skulle tänka mig att rösta på SD. Är att öppna ögonen för de övriga partierna att allt inte är hållbart som det ser ut idag.
Tror verkligen inte att de är regeringsdugliga, de skulle endast fylla den funktionen mp hade när de startades. Idag är alla partier miljömedvetna ialf mer eller mindre.
Vet dock fler invandrare än "svenskar" som tänker tanken att rösta på SD.

Jag har alltid röstat på S—eller ja, i de två val jag har röstat. Kanske för att jag inte har superbra minnen från när borgarna sist satt vid makten men framförallt för att jag gillat deras ideologi.

Vad jag har kommit fram till de senaste åren är dock att jag anser att marknaden måste vara friare samtidigt som vi har ett socialt skyddsnät. Vård, skola och omsorg ska vara statligt finansierat—därmed inte sagt att det endast ska vara statligt finansierat men det ska finnas statliga alternativ som är lika bra som de privata. Det ska också finnas ett socialt skyddsnät för arbetslösa och de som helt enkelt inte kan jobba.

Kort sagt, jag gillar Sverige som det är nu—ideologiskt. Jag kommer rösta på Moderaterna och hoppas att de får ordning på det offentliga (framförallt Förseningskassan) samtidigt som de släpper på en del marknadsrestriktioner—det ska vara billigare att anställa, lättare att sparka och lättare och billigare att driva företag, helt enkelt.

.

35år, ingenjör, åker veteranhoj, 420k i årsinkomst, visserligen 2 ungar men med gemensam moder.
Jag tror naturligtvis inte att de skulle kunna styra landet utan ser det mer som en missnöjesyttring för att få upp ögonen hos övriga politiker, skulle lika gärna kunna rösta på piratpartiet.
Nu slutar det troligen med taktikröstning i alla fall för min del då jag absolut inte vill ha ett maktskifte.

Konstigt inlägg.
Jag kan tänka mig att rösta på sossarna precis lika gärna som de flesta andra partier.
Nu har jag inte bestämt mig men varför ska man inte våga ge uttryck för sin politiska färg om det är röd på det här forumet?
Är de som röstar blått/grönt eller brunt så små människor att de vill förtrycka oliktänkare?

Ironi min käre vän då tråden är som gjord för flamebait. Inget illa menat, de enda jag anser vara idioter är de som röstar på Kristdemokraterna.

Haha skönt resultat av pollen! Glädjer mig att se att snitt motorcyklisten inte är sosse.
Det är nog dags för alliansen att ta med SD, vore gott att få lite motvikt till social-liberalismen.

Jag har alltid röstat på S—eller ja, i de två val jag har röstat. Kanske för att jag inte har superbra minnen från när borgarna sist satt vid makten men framförallt för att jag gillat deras ideologi.

Det var en intressant period.
Många mins att det var tufft under dom åren med Moderaterna vid makten.
Men många glömmer hur det var mandatperioden innan när sossarna satt vid makten. Det var under den mandatperioden som Sverige vände från en ekonomi som steg till att få en ekonomi som störtade.
Folk glömmer ofta bort ljustavlorna som sattes upp som visade hur Sveriges statsskuld ökade. Men folk minns hur dom visade 1000 miljarder i mitten av (M) mandatperiod. Många glömmer även hur Sveriges sittande (s) statsminister avgick mitt i mandatperioden, för att han inte ville stå till svars för hur det gick.

Det var då svenska folket gav förtroendet till moderaterna.
Och det var mitt i Moderaternas mandatperiod som det var som värst innan Moderaterna lyckades vända det skenande tåg dom fick ärva av Sossarna. Det är dom dagarna folk minns, inte hur vi hamnade där.

2 år senare när dom vänt ekonomin, fick sossarna tillbaka makten och kunde åka räksmörgås som regering under den kommande mandatperioden.

Nu är vi tillbaka på samma situation.
Folk gav moderaterna förtroendet när sossarna lyckats skapa ett samhälle med värdens högsta sjukskrivningstal. Arbetsmarknaden var svår, men folk var sjukskrivna i stället för arbetslösa. Ekonomin dök och Sverige var på väg mot en kraftig lågkonjunktur.
Moderaterna tar över och vänder siffrorna igen. Den här gången hoppas jag folk ger dom fortsatt förtroende och får fortsätta regera och verkligen få fart på svensk ekonomi.

*Jag citerade bara början på ditt inlägg. Och förstår att det jag skriver inte motsätter sig det du skrev i fortsättningen av ditt inlägg. Men det var en passande inledning.

Last edited:
Oroande att så 13 % skulle rösta på Socialdemokraterna.

Kom ihåg att folk som går hemma på bidrag inte bygger Sverige utan det är ökad antal företag som i sin tur skapar arbetstillfällen.

Med vilka medel skapas ett skyddsnät om företag inte längre vill investera i Sverige och ingen vill starta nya företag i Sverige på grund av höga skatter ?

Deras skyddsnät kallas bidrag, LAS och höga skatter. Och som jag skev i mitt inlägg så är det ett skyddsnät som urholkar ekonomin på lång sikt.

*Jag citerade bara början på ditt inlägg. Och förstår att det jag skriver inte motsätter sig det du skrev i fortsättningen av ditt inlägg. Men det var en passande inledning.

Hehe jaa. Anledningen till att jag minns den perioden (jag var 7 år gammal 1991 ;) ) är att farsan blev arbetslös så det är inte på grund av några politiska reformer eller nånting utan för att vi hade det betydligt sämre under den perioden än tidigare och senare. Idag skulle jag inte skylla det på nån regering, det var lågkonjunktur.

Det finns flera saker i Alliansens politik jag skulle vilja ändra men jag ser hellre den än den Rödgröna som den framställs nu, den kommer aldrig att gynna mig eller leda till ett samhälle jag vill leva i.

Idag skulle jag inte skylla det på nån regering, det var lågkonjunktur.

Det där tror jag är pudelns kärna när vi talar om arbetslöshet, välfärd osv.
De olika partierna har vill gärna framhäva skillnaderna på deras politik men i slutändan så kan de inte påverka arbetsmarknaden märkbart jämfört med vad det andra blocket skulle åstakomma.
Mitt problem är att jag, i ett större samanhang, tycker att det är viktigt att rösta. Det borde vara en skyldighet att läsa på inför valet och sen visa att vi bor i en demokrati som vi är stolta över.
Men sen när det väl drar ihop sig så känns det som att allt är samma skit ändå.

35år, ingenjör, åker veteranhoj, 420k i årsinkomst, visserligen 2 ungar men med gemensam moder.
Jag tror naturligtvis inte att de skulle kunna styra landet utan ser det mer som en missnöjesyttring för att få upp ögonen hos övriga politiker, skulle lika gärna kunna rösta på piratpartiet.
Nu slutar det troligen med taktikröstning i alla fall för min del då jag absolut inte vill ha ett maktskifte.

Okej, tror du att det är vanligt att SDs röstare inser att de är ett gäng inkompetenta gubbar som låssas vara politiker? För jag tror som sagt att de som missnöjesröstar på SD är en väldigt liten del.

Haha skönt resultat av pollen! Glädjer mig att se att snitt motorcyklisten inte är sosse.
Det är nog dags för alliansen att ta med SD, vore gott att få lite motvikt till social-liberalismen.
Din slutledningsförmåga skulle inte imponera på en femåring.

Tvärsnittet av de som hänger på sporthoj.com och röstar i poller som den här, representerar inte ”snitt motorcyklisten”, utan ”män, 16-24 år”.

Och det räcker med att läsa några trådar i OT-forumet som handlar om något som är krångligare än Kalle Anka, för att dra slutsatsen att det inte är landets mest pålästa 16-24-åringar heller; argumentations- och kunskapnivån är inte precis imponerande.

Och den gruppen är inte Sossar.

Det är för övrigt dystert ur ett krasst humanistiskt perspektiv att 18% skulle rösta på Sverigedemokraterna och 3% på Miljöpartiet. Bara jag som blir vagt illamående av tanken på hur utbredd egoismen och historielösheten är bland unga svenska killar?

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...