Vad ska du rösta på?

Vilket parti kommer du rösta på i höst?

• Antal röstningar
    0
Förr tyckte jag att soccarna hade en bra medelväg mellan höger och vänster.
Soccarna? :va

Steffo K skrev:
Men numera röstar jag på moderaterna för de har dragit sig åt vänster...intelligens och kompetens i det partiet...
Huvudet på spiken. Och intervjun i trådens första inlägg visar ju hur rätt du har.

:rolleyes:

[YOUTUBE-ID]tIkeK5aK2K0[/YOUTUBE-ID]

Hmm, vore ju skoj om pollen speglade svenska folkets röstning :D Vore ju grymt kul att se sossarna nedtryckta av SD även om sistnämnda inte har något att göra i vår riksdag, eller åtminstone lika lite som MP och KD tex...

Vadå rösta?
Man ska se vem man kan sälja sin röst dyrast till ;) :banan

Moderat....
Kan inte vara annat när jag kommer från forna sovjet och har sett eländet med egna ögon... Hehe...

Jag vill kunna ha möjligheten att få det så bra som möjligt. att få det som jag vill...
Om jag vill ha två bilar o två hojar o en stor villa så ska jag kunna ha det så länge jag är villig att jobba för det...
Jag vill inte ha det lika dåligt som en människa som bara sitter på arslet hemma och inte gör annat än plockar bidrag efter bidrag...

Två saker har jag lärt mig. Den som inte är vänster som ung har inget hjärta, den som inte är höger som äldre har ingen hjärna. Konjunkturen svänger alltid. Man skall spara under högkonjunktur och investera under lågkonjunktur. Då jämnar man ut svängningarna. Jag jobbade tidigare åt traktens rikaste man, som hade en välmående byggfirma. Ytterst sällan någon sades upp under lågkonjunktur. Han köpte fastigheter när de var billiga (lågkonjunktur) och renoverade. Dessa såldes sedan nyrenoverade när konjunkturen vände. Alla nöjda. Ett land bör styras likadant, men då gäller det att strategin inte ändras för mycket vid regeringsskifte. Fan - Hade vi skött våra kort rätt hade vi kunnat tjöpa Grekland! I övrigt anser jag att största felet sittande regering gjort var att inte inse vilket stöd Saab och Volvo behövde. De behövde inte gratis pengar - De behövde jobb. På sextiotalet gick statligt anbud ut till dessa om att konstruera en polisbil. Den som gjorde bästa jobbet fick stororder. Bilutvecklingen, främst säkerhetsmässigt tog ett jätteskutt och batongvevarna fick byta ut sina folkvagnar och valianter mot amazoner. En så pass liten producent som Saab skulle antagligen kunna leva på att tillverka polisbilar till en internationell marknad - De lyckades ju sälja 9000 till coloradopolisen (Var det väl?). Med tanke på merförsäljningen det blir av att sälja helvetesbra snuthäckar så kunde det bli ett lyft för Sveriges fordonsproduktion. Nu är det järnväg som är på tapeten igen. Järnväg är bra, men jag tror att snabbtåg är fel väg att gå. Godstrafik (där järnväg är ett utmärkt alternativ) är inte beroende av superhastigheter. Persontrafik kan vara väldigt tidseffektiv utan snabbtåg om den sköts rätt. När man flyger utrikes är flygtiden svår att konkurera med. Men: Först skall man ta sig till flygplatsen (som alltid ligger utanför samhällena), checka in i löjligt god tid, sitta trångt och obekvämt, hitta sitt bagage, hitta ut ur terminalen, transportera sig till slutdestinationen. Med fungerande tågtrafik kan man stiga på tåget på kvällen, äta kvällsmat, sova i sovkupé, prata med ressällskapet, jobba vid laptopen, whatever, tills man är framme. Resan har tagit någon timme mer. Men har man förlorat någon tid? Om tåget snittar 100km/h så kommer man ganska långt på rimlig tid. Men det skall vara billigt!

Hehe. Jag ser nu att det blev felstavat, men måste samtidigt slänga in en fundering över varför det ska vara Sossarna, när social stavas med c.

Ett c före en hård vokal (bokstaven a, till exempel) uttalas som K.

Ett c före en mjuk vokal (bokstaven i, till exempel) uttalas som S.

Skriver man soccarna skulle det alltså bli sokkarna när man uttalar det.

/Hälsningar B. Esserwisser. :tungan

Håller med om snabbtågen. Det är bättre att lägga pengarna på att fixa bättre vanliga långsamma tåg med flera avgångar och mer räls, skapa en riktig konkurrens så att biljettpriserna har en chans att hållas nere och inse att tåget ska i första hand konkurrera mot bilfärder och ge de billösa en chans att resa, inte att konkurrera ut flyget (förutom godstransporter).

Snabbtåg riskera bara att bli ytterligare ett dyrt prestigeprojekt.

Last edited:
Pest eller kolera...

Det blå laget kallar det avgifter och det röda laget kallar det skatter.
Deras målsättning är att klå dig på dina pengar, skillnaden är att de har olika ideolgi om hur det skall genomföras...

:glömdet

Vad skall man säga?
Ett exempel: I förrgår tankades det 14l för 230kr!:död (förvisso 98 oktan men ändå)
Hur många har råd att ens ta sig till jobbet om MP & övrigt patrask tar över styret i höst? Och tanken på att ha Mona som statsminister får mig att bli förbannad, illamående & orolig men framför allt så skulle jag skämmas som svensk.. :mad:

"Hellre död än röd" ...

Vad skall man säga?
Ett exempel: I förrgår tankades det 14l för 230kr!:död (förvisso 98 oktan men ändå)
Hur många har råd att ens ta sig till jobbet om MP & övrigt patrask tar över styret i höst? Och tanken på att ha Mona som statsminister får mig att bli förbannad, illamående & orolig men framför allt så skulle jag skämmas som svensk.. :mad:

"Hellre död än röd" ...

Jag tror att om du har råd med en nästan sprillans ny hoj så lider inte just du någon ekonomisk nöd.
Men just transporter tycker jag som storstadsbo har alltid fått överdrivet stort utrymme inför val.
Om de (valfri regering) höjer bensinskatten känns det alltid som om någon form av tillbaka-på-skatten ersättning kommer hand i hand.
Och jag hävdar fortfarande att bor man så jävla långt ifrån sitt jobb så får man väl antingen flytta eller byta jobb. Eller se till att vara så bra på sitt jobb att man kan få en lön som man klarar sig på.
Det är fortfarande ingen rättighet att bo långt ut i helvete på landet och samtidigt kräva att få jobb där man bor.
Sossegnäll :fakta
Simpel tillgång och efterfrågan tycker jag.

Jag tror att om du har råd med en nästan sprillans ny hoj så lider inte just du någon ekonomisk nöd.
Men just transporter tycker jag som storstadsbo har alltid fått överdrivet stort utrymme inför val.
Om de (valfri regering) höjer bensinskatten känns det alltid som om någon form av tillbaka-på-skatten ersättning kommer hand i hand.
Och jag hävdar fortfarande att bor man så jävla långt ifrån sitt jobb så får man väl antingen flytta eller byta jobb. Eller se till att vara så bra på sitt jobb att man kan få en lön som man klarar sig på.
Det är fortfarande ingen rättighet att bo långt ut i helvete på landet och samtidigt kräva att få jobb där man bor.
Sossegnäll :fakta
Simpel tillgång och efterfrågan tycker jag.

Typiskt "sossegnäll" ja. :rolleyes: "Har man råd med en ny bil har man råd med allt annat med". Det kan faktiskt vara så att man (jag t.ex) jobbat järnet i flera år för att ha råd med min nya fina bil eller hoj & kanske inte har marginalerna (eller lust) för att betala svindyr bensin utöver skatt, försäkring osv. Sen är det så i just mitt fall att jag har råd (relativt iaf), för jag arbetar & utbildar mig för att ytterligare ha råd i framtiden.

Ytterligare exempel på (idiotiskt) sossetänk: "Eller se till att vara så bra på sitt jobb att man kan få en lön som man klarar sig på." Likt förbannat ska man enligt sossarna "straffas" om man är höginkomsttagare & som låginkomstagare ha mer & mer i bidrag/stöd.

Så då säger jag så här: se till att utbilda dig (syftar inte specifikt på just dig) & skaffa ett bra/välbetalt arbete så du har råd att försörja dig & din familj. Allt går om man vill. Hur man t.ex. som tjej väljer att skaffa barn innan man har ett fast arbete (säker inkomst) är för mig obegripligt. Att förlita sig på att andra (arbetare --> skattebetalare) skall försörja en är egoistiskt & idiotiskt tänkande.

Det som gör mig mest uppgiven/förbannad är att det fortfarande anses "fult" att tjäna pengar & köpa det man vill i Sverige.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla