Vad ska du rösta på?

Vilket parti kommer du rösta på i höst?

• Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Sökte efter en tråd om detta, men hittade bara en ett år gammal med medvetna stavfel i pollen och ett resultat som visade att avsevärt fler tänkte rösta på Piratpartiet än Socialdemokraterna. Så jag tyckte det fanns skäl att skapa en tråd om valet i höst.

Vore skönt med en tråd om politik som inte blir en tråd om vem som är dummast. Bete er som vuxna!

För egen del kan jag tala om så mycket som att det inte blir det parti som den här killen företräder. Överväger just nu flera alternativ, men det lutar åt S eller Fi (det senare bara som en markering att jag tycker deras värderingar är viktiga och behövs).

Vad ska du rösta på?

[YOUTUBE-ID]tIkeK5aK2K0[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Om Piratpartiet fick många röster i förra pollen så var det väl lite dumt att inte ta med dom i den här.

Vad har FI för värderingar som är värda att lyfta fram menar du? Jag är seriös i min frågeställning, jag vet inte vad de vill och jag trodde att de var ute ur leken.

Jag tycker att de sittande har skött det hela väldigt bra hittills men att de behöver ytterligare minst 4 år för att vi ska få se riktiga resultat så de får min röst även denna gång.
Sen tycker jag att man även bör börja med "Robinson-röster" vilket i praktiken innebär att ett parti kan bli utröstat om de får tillräckligt många emot sig :D Det hela skulle bli mycekt mer spännande och vi skulle få se en dramatisk ökning av antalet röstande.

Så Sven Otto Littorin kryddar sitt CV med köpt akademisk examen?

Smart kille... :tomten

F.ö. vet jag inte om jag ska rösta ens, känns rätt meningslöst.

Jag har inget större förtroende för företrädarna för S, V & MP. Tidigare mandatperioder har i synnerhet MP utövat påtryckningar som vida överstiger deras röster i och med deras vågmästarroll. Det vill jag inte uppleva igen. Slipper hemskt gärna Mona Sahlin som statsminister och Thomas Östros som finansminister.

Alliansen får mitt förtroende ytterligare en mandatperiod om de inte gör bort sig rejält innan valet.

Ser egentligen ingen större mening med en ny tråd. Det finns väl en i OT2 delen som handlar om kommande valet.

Last edited:
Jag röstar på en ideologi.

Jag ser det så här.

Vänsterpolitik skapar trygghet i samhället genom ett skyddsnät.
Högerpolitik skapar trygghet i samhället genom möjligheter.

Skyddsnätet ger trygghet men gör samtidigt folk lata. Och då tar finanserna slut. Lite som att kissa på sig. Varmt och skönt i början, men ganska fort fattar man att man gjort bort sig i långa loppet.

Möjligheter ger lite mindre trygghet initialt än skyddsnät men ger samtidigt bra tillväxt i samhället vilket möjliggör en långsiktighet.

Jag röstar alltså inte på politikernas valfläsk som billigare busskort, a-kassa, eller billigare bensin. Sånt kan dom ändå inte påverka i långa loppet. För det är ekonomin som styr i slutändan i alla fall.

Alltså röstar jag på det jag tycker är ideologiskt rätt. Högeralliansen (Moderaterna)

Jag ser det så här.

Skyddsnätet ger trygghet men gör samtidigt folk lata. Och då tar finanserna slut. Lite som att kissa på sig. Varmt och skönt i början, men ganska fort fattar man att man gjort bort sig i långa loppet.

Möjligheter ger lite mindre trygghet initialt än skyddsnät men ger samtidigt bra tillväxt i samhället vilket möjliggör en långsiktighet.

Jag röstar alltså inte på politikernas valfläsk som billigare busskort, a-kassa, eller billigare bensin. Sånt kan dom ändå inte påverka i långa loppet. För det är ekonomin som styr i slutändan i alla fall.

Alltså röstar jag på det jag tycker är ideologiskt rätt. Högeralliansen (Moderaterna)

:klappar

Kunde inte skrivit det bättre själv. Man röstar självklart på en ideologi och inte på vem som för tillfället lovar mest i barnbidrag eller pigavdrag eller vad det än må vara. Folk som hoppar mellan blocken är egoister och idioter.

Jag ser det så här.

Väl talat :tummenupp

Vet faktiskt inte vad jag ska rösta på :va

Mitt första val år..

Jag har inget större förtroende för företrädarna för S, V & MP. Tidigare mandatperioder har i synnerhet MP utövat påtryckningar som vida överstiger deras röster i och med deras vågmästarroll. Det vill jag inte uppleva igen. Slipper hemskt gärna Mona Sahlin som stadsminister och Thomas Östros som finansminister.

Alliansen får mitt förtroende ytterligare en mandatperiod om de inte gör bort sig rejält innan valet.

Ser egentligen ingen större mening med en ny tråd. Det finns väl en i OT2 delen som handlar om kommande valet.
Statsminister, för helvete.

vete fan vad man ska rösta på egentligen nu, moderaterna ligger bra till då de ändå har bäst idéer(oftast). De har en skön socialliberal syn som på vissa punkter går ihop med mig. Men problemet är att de känns som de klantar sig en massa och så blir det bara massa snack och lite verkstad. Byråkrati helt enkelt, men vilket det blir hos de andra partierna också.

Så man kan säga att moderaterna är lite halv dåliga, men det är ändå det bästa vi har. Antingen något missnöjesparti eller blankt får det bli om jag inte får något moralspratt och röstar på moderaterna för att iaf rösta på något.

Bra inlägg. De allra flesta vill nog rösta på ideologi, men står sig själva närmast. Det är nog så att de flesta röstar efter sin egen plånbok och vi har blivit ett bidragsberoende samhälle. Att Alliansen vann föregående val var nog på grund av att företrädarna (läs Göran Persson) inte levde som han lärde. Jag tror faktiskt att vi som röstar på Alliansen och står den ideologin närmast ska vara glada att S har de företrädare man har idag och att förtroendet för dem är lågt. Med andra företrädare tror jag att Alliansen skulle få det tufft. De har gjort en hel del bra saker, men också sådant som gjort folk förbannade.

Det ska bli mycket intressant att se vem som vinner valet till hösten.

Varför kan vi inte ha en öppen poll i denna fråga nån gång?
Man står väl för vilket parti man stödjer... (Moderat)

Jag tror faktiskt att vi som röstar på Alliansen och står den ideologin närmast ska vara glada att S har de företrädare man har idag och att förtroendet för dem är lågt.

Ja Mona har nog värvat flest röster åt alliansen.

Kunde Sossarna bara bli kvitt mygelkärringen så skulle dom bli farliga igen.

För vi har ett konjunkturläge som gynnar deras politik, när folk är arbetslösa tenderar dom att se det fina med skyddsnäten....

När folk har arbete ser dom bara skyddsnäten som att dom försörjer en jävla massa slackers.

Man står väl för vilket parti man stödjer... (Moderat)

vet inte.. alla kanske inte vill ta diskutionen.. det har väll inget att göra med all idiotförklaring som sker om man tycker fel på SH.com?:rolleyes:

Inte för att säga att någon gör det.. men att kräva att alla ska säga vad de röstar på låter väldigt mycket som att leta syndabockar.

Folk brukar väl inte vilja skylta med var de står politiskt. Det gäller troligtvis även här på forumet.

Kan mycket väl tänka mig att taktik rösta om det skulle behövas. Därför känns det inte så angeläget att tala om vilket parti jag kommer att rösta på i valet om ett par månader. Det är långt dit och opinionsmätningarna har ännu inte kommit gång på allvar.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti