Vad mener du ?? (SP, tidsschema)

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Jeg har lige set tidsschemaet for SP på knuttan

26. Tidsschema
Anmälnings sekretariat öppettider är fredag 18.00-21.00 lördag 07.30-17.00 söndag 07.30-09.00
Lördag 8/9 09:00-09.45 Tidsträning NEC
09:55-10:15 Tidsträning 1 SP
10:25-10:45 Tidsträning 1 Nordic BOTT
11.00-17.00 Race 6 timmar NEC

Söndag 9/9 09:00-09:15 Tidsträning 2 SP
09:25-09;40 Tidsträning 2 Nordic BOTT
09:50-10:05 Tidsträning 3 SP
10:15-10:30 Nordic BOTT
10:40-11:15 Tidsträning REC
11:25 SP Race 15 varv
11:55 Nordic BOTT Race 15 varv
Lunch
13:00-17:00 REC Race 4 Timmar

Det er da helt vanvittigt ... Jeg mener... Hvorfor lægger man ikke første træning efter NEC løbet om lørdagen ? Så kunne man køre hjemmefra lørdag morgen, være på knuttan og gøre klar, så derefter køre 1:e træning. Nu "tvinger" man jo folk til at køre hjemmefra fredag og så sidde og vente hele lørdagen. Hvad er argumentet for denne "planlægning" ?

Desværre kan jeg godt forstå hvis der mangler deltagere i SP. Køre hjemmefra fredag, 20 min. træning lørdag morgen, vente... vente... vente.. og søndag kan man så afvikle det hele på under 3 timer.

Last edited:
Flyttade tråden till raceforumet istället.
Det är inte första gången vi får ett konstigt schema.
Förra gången på Karlskoga hade vi sista passet vid 11 på morgonen och sen fick vi vänta i nära 6 timmar på vårat race.

Flyttade tråden till raceforumet istället.
Det är inte första gången vi får ett konstigt schema.
Förra gången på Karlskoga hade vi sista passet vid 11 på morgonen och sen fick vi vänta i nära 6 timmar på vårat race.

Ja, er det ikke sådan hver gang ? Men, det kan jeg bedre forstå.... Der blev det hele jo afviklet om lørdagen.

Dette virker som om man vil skræmme folk væk. Hvad med at afvikle SP eller BoTT på samme dage ? Altså, SP om lørdagen og BoTT om søndagen (eller omvendt)...
Jeg bor tæt på Knuttan, så ingen problem for mig... Og, jeg skal desuden hjælpe til i et REC team... Men, alle jer der kommer fra Stockholm eller længere væk, ... det er jo helt galt... Jeg forstår pludselig hvorfor der er så få i klassen :(

Jeg forstår pludselig hvorfor der er så få i klassen :(

Håller inte med om att det skulle vara orsaken till det låga deltagarantalet. Men visst, tidsschemat är inte speciellt kul. Har dock för mej att alla i SP ville ha det som 2-dagars arrangemang när det diskuterades i vintras.

De som kört SP tidigare år är vana med tvådagars då det alltid varit så.
Själv kör jag hellre tvådagars än stressar igenom det på en dag. Visserligen är det segt att vänta mednans det pågår ett sextimmarsrace. Men om det skulle uppstå något problem med hojen (sånt händer trots att vi kör den mekfria klassen) under kval så har man ju ett tag på sig att fixa det och sen delta i racet dagen efter.

Själv kör jag hellre tvådagars än stressar igenom det på en dag. Visserligen är det segt att vänta mednans det pågår ett sextimmarsrace. Men om det skulle uppstå något problem med hojen (sånt händer trots att vi kör den mekfria klassen) under kval så har man ju ett tag på sig att fixa det och sen delta i racet dagen efter.
Ja så blev det bestämt, majoriteten ville ha det så. :)

Jo tidsschemat för knutstorp är rätt kasst. helt klart. tvingar ju folk som kommer långt bort ifrån att ta spendera 3 dagar borta istället för möjligen 1 eller 2.

man skulle gjort som du säger, sätt passet på lördag eftermiddagen så kan de som kör SP och BoTT köra ner på lördagen istället för på fredagen.

Jeg håller med på at et 2-dags arrangement er helt ok, men dether bliver jo til et 3-dages arrangment.
Og, forhåbentlig sker der ikke SÅ meget med mc:n at man skal bruge 24 timer på at blive klar igen (om noget händer)

Men ok... Ingen problem for mig, og man kan jo bare se bort fra 1:e træning om man ikke vil bruge en hel dag extra.

Scuba diver skrev:
Det er da helt vanvittigt ... Jeg mener... Hvorfor lægger man ikke første træning efter REC løbet om lørdagen ? Så kunne man køre hjemmefra lørdag morgen, være på knuttan og gøre klar, så derefter køre 1:e træning.
Förmodar att du menar SP tidsträning 1 efter NEC på lördagen?
Problemet är väl att man inte får köra efter 17:00 på helgen? Eller?

Varför i hela friden är det tre kval? Lördagen's pass borde göras om till FP för BOTT och SP, detta resulterar i att man helt kan stå över Lördagen's 15 minuter långa körning utan att behöva riskera sista startruta på Söndagen.

Att flytta SP och BOTT till efter racet på lördagen går ju inte riktigt ihop, ska de åka 45min's Q för att sedan starta ett 6 timmars race tio minuter efter?

Eller så får ERF förarna samla lite mod och köra som de riktiga endurance förarna, i mörker! Då kan alla tre klasser få bra med träning/kval under dagen, så får det köras långlopp på kvällen/natten. :arsele

Förmodar att du menar SP tidsträning 1 efter NEC på lördagen?
Problemet är väl att man inte får köra efter 17:00 på helgen? Eller?

Ja, det er det jeg mener, og ja.. du har sikkert ret... man må ikke køre efter kl 17... Men, man kunne jo så starte NEC kl. 10.30 (så har man 45 min. istället for 1t 15m)? Man, kanske det bliver for tight for NEC ?

Oh well.. nevermind.. Jeg vil alligevel være der fra fredag til søndag :tummenupp

Varför i hela friden är det tre kval? Lördagen's pass borde göras om till FP för BOTT och SP, detta resulterar i att man helt kan stå över Lördagen's 15 minuter långa körning utan att behöva riskera sista startruta på Söndagen.

Det är väl inga som helst problem att skippa ett kval och köra två andra eller? Måste man köra alla tre kvalen för att ta plats på gridden? Är det specialregler för SP? :va

Det är väl inga som helst problem att skippa ett kval och köra två andra eller? Måste man köra alla tre kvalen för att ta plats på gridden? Är det specialregler för SP? :va

Känns nästan pinsamt att behöva förklara detta för någon som yttrar sig i Racingforumet, men men.

Tiderna från Q1 står sig ganska ofta även i Q2 och i detta fallet även Q3, detta beroende på en massa faktorer jag inte tänker räkna upp här och nu, men om du tänker efter lite kanske några av dessa dyker upp i ditt huvud.

Att det skulle vara optimala förhållanden under lördagens kval men usla förhållanden under söndagens kval är långt ifrån omöjligt, snarare troligt med alla dessa kamikaze piloter på sina ratbikes aka 'race hojar'.

Att det skulle vara optimala förhållanden under lördagens kval men usla förhållanden under söndagens kval är långt ifrån omöjligt, snarare troligt med alla dessa kamikaze piloter på sina ratbikes aka 'race hojar'.

Nog för att min hoj är risig men de andras hojar är inte direkt några ratbikes.
Har du inte fått något på länge eller är du bara bitter rent allmänt?

Nog för att min hoj är risig men de andras hojar är inte direkt några ratbikes.
Har du inte fått något på länge eller är du bara bitter rent allmänt?

Haha.. lugna sig lite, om man läser profilen på flertalet erf förare på forumet så återkommer ordet ratbike, tänkte inte på SP eller BOTT.

För att utveckla lite: Hojjar i SP eller BOTT står sällan för några utsläpp, BOTT har oftast de fräschaste hojjarna med alla ducce fantaster och SP har vad jag vet inte krävt någon sanering under årets tävlingar, har väll inte varit mer än någon enstaka vurpa?

De flesta ERF hojjar är däremot i samma skick som många i rookie 600/1000, där namnet ratbike passar bra in, vilket tydligt märks på bla detta forum.

Last edited:
Känns nästan pinsamt att behöva förklara detta för någon som yttrar sig i Racingforumet, men men.

Tiderna från Q1 står sig ganska ofta även i Q2 och i detta fallet även Q3, detta beroende på en massa faktorer jag inte tänker räkna upp här och nu, men om du tänker efter lite kanske några av dessa dyker upp i ditt huvud.

Självklart kan allt du skriver uppkomma och att du tycker det är pinsamt får stå för dig. Jag vet att sånt händer men det motsatta kan ju också hända. Det tokregnar på lördagen och första kvalet på söndagen blir bortplockat pga att två stycken kör ihop i depåutfarten och räddningstjänsten blir tvungen att tillkallas och spärrar av halva banan. Allt kan hända.

Jag ser fortfarande inget problem i att kalla lördagens körning för kval och ser ser FORTFARANDE inte - efter din underbara förklaring - nåt problem med att stå över lördagens körning.

Känns nästan pinsamt att behöva förklara detta för någon som yttrar sig i Racingforumet, men men.... men om du tänker efter lite kanske några av dessa dyker upp i ditt huvud.
Är du sponsrad av YES? ;)

Jag ser fortfarande inget problem i att kalla lördagens körning för kval och ser ser FORTFARANDE inte - efter din underbara förklaring - nåt problem med att stå över lördagens körning.
Man ska ha kört minst 5 varv på träning, kval eller warm-up för att få starta i racet. Undantag kan göras av TL om föraren anses ha god bankännedom.

Last edited:
Självklart kan allt du skriver uppkomma och att du tycker det är pinsamt får stå för dig. Jag vet att sånt händer men det motsatta kan ju också hända. Det tokregnar på lördagen och första kvalet på söndagen blir bortplockat pga att två stycken kör ihop i depåutfarten och räddningstjänsten blir tvungen att tillkallas och spärrar av halva banan. Allt kan hända.

Lördagen är ett kval, somliga kör, andra står över, det spöregnar och går inte att åka fort = berör (oftast) inte dem som inte kör.

Samma visa fast optimalt väder - optimala tider, regn oväder söndag = drabbar de som inte körde lördagen.

Är det däremot fri träning under Lördagen påvärkar det ingen negativt, oavsett väder, såvida ingen klotar hojjen och inte hinner fixa den till Söndagen, men det är ju fortfarande frivilligt. Att chansa på att stå över ett kval där tiderna räknas och hoppas på att vädret inte blir sämre är väldigt riskfyllt, speciellt som det brukar regna där nere i regnskogarna.

Är du sponsrad av YES? ;)

Nej, PMS :pannkyss

sandstream skrev:
Man ska ha kört minst 5 varv på träning, kval eller warm-up för att få starta i racet. Undantag kan göras av TL om föraren anses ha god bankännedom.

Såvida inte 107% regeln tillförs.

Last edited:
Lördagen är ett kval, somliga kör, andra står över, det spöregnar och går inte att åka fort = berör (oftast) inte dem som inte kör.

Samma visa fast optimalt väder - optimala tider, regn oväder söndag = drabbar de som inte körde lördagen.

Är det däremot fri träning under Lördagen påvärkar det ingen negativt, oavsett väder, såvida ingen klotar hojjen och inte hinner fixa den till Söndagen, men det är ju fortfarande frivilligt. Att chansa på att stå över ett kval där tiderna räknas och hoppas på att vädret inte blir sämre är väldigt riskfyllt, speciellt som det brukar regna där nere i regnskogarna.

Joodå, jag förstår PRECIS vad du menar men jag ser fortfarande inget problem med att stå över lördagen. Hade jag haft långt att åka, inte kunnat komma loss eller nåt så hade jag utan en tanke kunnat skippa ett kval av tre möjliga. Det är ju en chans man får ta.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP