Vad kostar hojägandet dig egentligen?

  • Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
på sommaren blir det en del

2000 kr avb
2000 kr försäkring

+ allt annat skit jag inte orkar räkna på
mensäkert en 5000-10000 kr månaden under sommarmånaderna
vintern 2000 kr av + 400 kr försäkring

men ärligt så bryr jag mig inte vad det kostar sålänge jag har råd :tungan
 
Last edited:
Mindre än ett SL-kort. :tummenupp

Halvförsäkring på ca 500:-/mån och sen pendlar-soppa för 200:-/mån = 700:-/mån. Visst, blir det mycket landsvägsköra går nog några hundra mer i soppa, men ändå inte mycket pengar för livsglädje. Har knappt åkt kollektivt sen i Mars, och jävligt stor skillnad på humöret kan jag lova! Man är ju halvt redo att ta livet av sig bara man tänker på kollektivtrafiken.

Var till och med skitglad när jag missade att det skulle regna och for dit i jeans. Kom dit genomblöt in på bara kallingarna, bara skratta åt :D
 
Runt 100 000 per år med alla kostnader ink värdeminskning (vilken jag satte till 30 000 per år).
 
Att räkna in skatt, försäkring och värdeminskning anser jag vara puckat eftersom det inte alls korrelerar med antal körda mil och dessutom ökar ju mindre du kör. Typiskt ekonombeteende att röra ihop sådana kostnader med driftskostnader. Vad är förresten "värdeminskningen" på en flång ny R1 som lyfts in i en malpåse? Efter ett år? efter tio? efter 50 år?
Eftersom rubriken är "Vad kostar hojägandet dig egentligen?" så är det i allra högsta grad klokt att räkna in värdeminskning, skatt och försäkring.
Vem har pratat om driftskostnader enbart?

Att inte göra det är typiskt strutsbeteende.
Om man skall titta på den totala kostnaden bör även hyra av extra garage (om man nu behöver det) m.m. räknas in då det är relaterat till rubriken, "Vad kostar hojägandet dig egentligen?"

Man kan i alla fall konstatera att en krona upp eller ner på soppapriset inte påverkar den totala kostnaden nåt nämnvärt. 1000 mil med hoj á 0,5 l/mil ger en skillnad på årskostnaden på 500 spänn.
 
Driftskostnader är en sak men är det nån som "vågar" räkna med värdeminskningen på en ny hoj i sin kalkyl?

"Jamen det är ju ingen utgift" :D

Än värre när det gäller bilägande, har knappt stött på någon som är intresserad av att räkna med värdeminskning(plus ränta på eventuell kredit) när man ska prata om vad ägandet kostar.. :rolleyes:
 
Last edited:
Runt 3 lax per månad om jag slår ut det på hela året :D

Värdeminskning räknar vi inte med :brinnerup
 
Jag har iof bara kört gata. Men dyrt ändå.
Jag har aldrig lånat pengar, bara sparat ihop till allt och håller det på den nivån. Så förmycket lägger jag inte. Vill inte sätta mig i skuld på mina hobbys :)
 
Min kostar en kaffe eller läst och kaka på flygrakans café varje onsdag med fint väder. Summa några hundralappar om året.

Eventuella andra kostnader har jag förträngt. :gnissla
 
Eftersom rubriken är "Vad kostar hojägandet dig egentligen?" så är det i allra högsta grad klokt att räkna in värdeminskning, skatt och försäkring.
Vem har pratat om driftskostnader enbart?

Att inte göra det är typiskt strutsbeteende.
Om man skall titta på den totala kostnaden bör även hyra av extra garage (om man nu behöver det) m.m. räknas in då det är relaterat till rubriken, "Vad kostar hojägandet dig egentligen?"

Man kan i alla fall konstatera att en krona upp eller ner på soppapriset inte påverkar den totala kostnaden nåt nämnvärt. 1000 mil med hoj á 0,5 l/mil ger en skillnad på årskostnaden på 500 spänn.

Prexis min tanke!:)
 
Tillräckligt lite för att jag skall kunna motivera att jag kanske inte ens hinner med 200 mil i år.
300/månad i försäkring
Bränsle ???
Slitdelar (Olja filter däck bromsar m.m.) 1000 / år

Så det blir dyra mil även om den kostar lite att äga. värdeminskningen vill jag inte ens fundera på för en 98:a med 5000 mil på mätaren
 
Tillräckligt lite för att jag skall kunna motivera att jag kanske inte ens hinner med 200 mil i år.
300/månad i försäkring
Bränsle ???
Slitdelar (Olja filter däck bromsar m.m.) 1000 / år

Så det blir dyra mil även om den kostar lite att äga. värdeminskningen vill jag inte ens fundera på för en 98:a med 5000 mil på mätaren
Värdeminskningen/år är i alla fall mindre än på en -09:a med 800 mil på mätaren... :gnissla
 
Värdeminskningen är ju som störst första åren för att sedan plana ut. Jag gjorde det lätt för mig och skrev av hojen på 10 år i mitt huvud. I realiteten är det nog ingen hoj som är värd 0 kr efter den tiden. Räknar nog med att få ett par tusenlappar vid en eventuell försäljning åtminstone. Om sanningen ska fram så kommer jag nog aldrig att sälja Duccen så det där med värdeminskning har en akademisk betydelse för min del.

Jag har inte räknat samman hur mycket min mc-hobby kostat mig. Brukar bli ett par tusen på bandagar, ytterligare ett par tusen i service och underhåll av motorcykeln samt försäkring. Förvaring har jag redan behov av sedan tidigare p g a bil. Inget jag betalar extra för så att säga. Ingen kan inbilla mig att vi håller på med en billig hobby oberoende av vilken motorcykel vi valt. Det enda vi skulle kunna konstatera att vissa lägger mer än andra på sitt mc-intresse.

Några av oss är realister medan andra väljer att blunda eller helt bortse från de faktiska kostnaderna deras mc-hobby kostar dem. Så länge man har råd och slipper att vända på kronor och ören för att överleva sin vardag där man sätter andra människor i sin närhet i klistret så är det inte så mycket att bry sig om. Alla har vi olika förhållningssätt till saker och ting.

Tänk vad tråkigt det hade varit om vi hade kunnat enas om vad vårt mc-intresse faktiskt kostar oss.
 
Ingen aning - jag betalar och ser glad ut!

Skulle gissa att bensin (700 liter per år?) och däck står för den stora biten. Skämmer alltid bort cyklarna med finaste oljan på våren så där går väl en 1200-1300 kr till.

Skulle aldrig låna pengar till en hoj så jag har inga lån eller liknande.
 
Några av oss är realister medan andra väljer att blunda eller helt bortse från de faktiska kostnaderna deras mc-hobby kostar dem. Så länge man har råd och slipper att vända på kronor och ören för att överleva sin vardag där man sätter andra människor i sin närhet i klistret så är det inte så mycket att bry sig om. Alla har vi olika förhållningssätt till saker och ting.

Visst är det så.

Men trådskaparen skriver ju bokstavligen "Vad kostar hojägandet dig egentligen?". Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att trådskaparen frågar efter hur mycket våra hojäganden egentligen kostar oss. Och då är bland mycket annat värdeminskning högst relevant i sammanhanget.
 
Last edited:
Här hittade jag en prislista för nya hojar år 2002. Ni kan ju roa er vad värdeminskningen hade blivit om ni köpt en ny hoj då och sålt den idag. Man kan ju även konstatera att nypriserna gått upp en hel del under åren som varit. Det har säkert bromsat upp värdeminskningen på äldre hojar och hjälpt till att plana ut priserna.

http://www.aftonbladet.se/bil/article10270480.ab
 
Självklart skall ALLT tas med. Eftersom en hoj är i regel ren nöjesåkning så kan man inte räkna med att man har nytta av den (eventuellt ragga tjejer för en del). Därför är alternativkostnaden för mig enligt nedan.

Mina första 15 månader (en Kawa ZX12R 2001:a) inköpt 3 april 2010.
Värdeminskning 13.000:- (uppskattat)
Försäkring 12.000:-
Service 4.000:- (1200 mil)
Däck 4.000:-
Skatt 200:- (?)
Bensin 8.000:- (800 mil á 0,75 l/mil och 13,50 kr/lit)
Totalt 41.200:-

Inköpt utrustning:
2 slipon 6.000:-
5 hjälmar 17.000:-
3 skinnställ 15.000:-
2 par stövlar 3.000:-
1 par handskar 3.000:-
1 extra visir 800:-
1 lås 1.300:-
Ryggskydd 1.000:-
Total inköpskostnad 47.300:-
Värdeminskning om jag skulle sälja dem idag: 25.000:-

Total kostnad 66.200 kr (4413 kr/mån på 15 månader), eller 82 kr/milen.

Medelkostnaden per månad blir ju lägre och lägre (tills man får någon stor reparation) om jag behåller den något år till.

Så frågan är vad skulle jag kunna ha gjort istället för dessa 66.200 kr?

Tja, åkt på någon lyxsemester kanske en månad till Australien t ex, köpt en lite dyrare bil, spekulerat på börsen och förlorat.

Eller sparat dem på banken och haft 67.000:- kvar.
 
Last edited:
Visst är det så.

Men trådskaparen skriver ju bokstavligen "Vad kostar hojägandet dig egentligen?". Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att trådskaparen frågar efter hur mycket våra hojäganden egentligen kostar oss. Och då är bland mycket annat värdeminskning högst relevant i sammanhanget.

Jag tolkar det på samma sätt men är realist när det gäller vad folk har för vetskap om de faktiska kostnaderna. Vi har olika kalkyler och förhållningssätt till våra intressen. Väldigt få räknar verkligen igenom vad saker och ting kostar dem. Går du och köper en glass om dagen för 20 kr så har du en månadskostnad på 560 kr. Det förstnämnda låter inte mycket, men nog ryggar man till när man inser att det är 560 kr per månad för att äta glass sju dagar i veckan.

Jag tror att det är rätt få av oss som realistiskt kan tala om vad vårt hoj-intresse kostar egentligen. Även de som räknar in värdeminskning i kalkylen. Det är nämligen ingen som vet vad värdeminskningen blir i slutändan förrän den dagen man fått pengarna i handen. Att det är en kostnad i slutändan tror jag nog de allra flesta är medveten om. Ändå får de en chock när de får svart på vitt att deras ett år gamla hoj med 200 mil sjunkit med över 30 000 kr.

Hur vansinnigt det än låter så hade nog många gjort en bättre affär om de köpt den där klassiska Honda RC30 istället för en ny R1 eller något dyrare 1198 om man ändå inte kör så mycket. Då kan man nog verkligen tala om att eliminera värdeminskning. En gammal RC30 är nog mer än flertalet av oss kan hantera trots att den inte har lika bra bromsar som moderna hojar och saknar effekt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top