Vad kostar hojägandet dig egentligen?

  • Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Vill nog inte veta =P

Är ju bara ett intresse och intressen får och ska ju kosta! Man kan ju alltid skaffa sig ett mindre dyrt intresse om den dagen kommer att man inte har råd.

sen när ska det kosta? status fråga?

även om man har råd så är det förbannat dumt å kasta iväg pengar i onödan även på en hobby man gillar..

generellt låter det som på folk på SH.com att det är bara för dem som har "råd" att åka som får åka osv.. visst har man inte råd så har man inte... men i många fall tycker jag det är jakt på status bara... inte ska det behöva kosta satan bara för att man kör MC och försöka uppnå någon ekonomisk status av det hela.
 
Har köpt trimmotor för 15`som inte gick som förväntat och sedan lagt ut ca 15`till för att det ska röra på sig .
Detta till en Blackbird som i princip används som pendlare men man får kosta på sig , och ingen kör om mig mellan Kil och Karlstad om jag inte vill :D

+ alla andra kostnader :va

M
 
Får se nu.
Nuvarande uppställningen:

Mc 23 000
Ställ 9 000
pakethållare 700
Bagsterskydd 1500
service/år 2000
Försäkring/skatt 1700
Däck/år 1500
Bränsle 9000
bandagar 900-1800

framtida utgifter:
Väskor+hållare ca 5000
 
Last edited:
sen när ska det kosta? status fråga?

även om man har råd så är det förbannat dumt å kasta iväg pengar i onödan även på en hobby man gillar..

generellt låter det som på folk på SH.com att det är bara för dem som har "råd" att åka som får åka osv.. visst har man inte råd så har man inte... men i många fall tycker jag det är jakt på status bara... inte ska det behöva kosta satan bara för att man kör MC och försöka uppnå någon ekonomisk status av det hela.

Jag tycker att ett fritidsintresse ska få kosta, ja.

Vet inte vart allt det där om statusen kom ifrån? Var och en lägger väl så mycket den personen vill på sitt intresse, sen om du tycker det är förbannat dumt att "kasta bort" pengarna så får du väl tycka det.

När/om dagen kommer då det inte längre känns värt det så kan man ju alltid hitta på något annat att fördriva sin fritid med.
 
Jag har faktiskt ingen aning vad det kostar, jag betalar och ser glad ut.

:tummenupp

Eller just det, Pappa betalar...
 
Köpte en KTM 690 SMC -08 beggad inför förra säsongen, har nu kört två säsonger och sålt den. Kör ganska lite, typ 3-4 ggr/mån - så typ 15-20ggr per år.

försäkring: 7000
reservdelar: ~1500
bromsbelägg+olja+filter: ~1500
däck: 2500:-
bankörningar: ~4000:-
soppa: 6000:-
värdeminskning: 8500:-
två ersättningshjälmar (efter vurpor): 6000:-
söndervurpat skinnställ (utslaget på 5 år): 4000:-
totalt: 40000/två år - 20000/år - 1700/mån

eller typ en dryg tusenlapp varje gång jag satte mig på hojen
 
det som drar iväg är väl egentligen servicearna. Annars blir det väl inte svindyrt om det inte rasar. Bortser man från försäkringen, så är det inte så farligt, eftersom man ändock skall ha något försäkrat iaf. Extrautrustnig typ ställ och sånt är ju mera en engångskostnad så det är väl inte riktigt inbakat i ägandet. Persoligen har jag hojlån via bank, och det skulle kunna vara vilket lån som helst, så det räknar jag mera till hushållsekonomin så ser det verkligen bra ut.

Så tot blir det väl skatt på 185 kr + drivmedel.
 
Jag insåg just att jag har slitit ut handskar för mer pengar än jag har lagt på olje och filterbyten på hojen. Detta trots att jag köpt riktigt fin olja!

Handskar för straxt över 2000 kronor är helt ihjäl efter tre säsonger och 1700 mil.
 
Körkort från scratch - 20,000
Hoj 1 - 11500
delar till hoj 1 - runt 5000
Hoj 2 - 22000
Kläder - 7500
Bensin - 8500 kanske
Försäkringar och skatt 5000

Summa: cirka 70,000:- denna sommaren - men nästa år räknar jag med att kanske lägga 20k - då mycket har varit så kallade investeringskostnader som kläder och körkort.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top