Vad kostar hojägandet dig egentligen?

  • Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Eftersom rubriken är "Vad kostar hojägandet dig egentligen?" så är det i allra högsta grad klokt att räkna in värdeminskning, skatt och försäkring.
Vem har pratat om driftskostnader enbart?

Att inte göra det är typiskt strutsbeteende.
Om man skall titta på den totala kostnaden bör även hyra av extra garage (om man nu behöver det) m.m. räknas in då det är relaterat till rubriken, "Vad kostar hojägandet dig egentligen?"

Man kan i alla fall konstatera att en krona upp eller ner på soppapriset inte påverkar den totala kostnaden nåt nämnvärt. 1000 mil med hoj á 0,5 l/mil ger en skillnad på årskostnaden på 500 spänn.

Nja, inte struts. Mer en annorlunda mentalitet.
Jag har inte sålt min hoj än så jag vet inte hur stor värdeminskningen blir t.ex.

Eller om du har hojen tre år och kör 400 mil om året jämfört med 1600 mil per år - värdeminskningen per mil lär skilja med åtminstone en faktor tre där.
Driftskostnader däremot märks direCkt i plånkan och går att räkna på.
De följer dessutom användandet hyfsat linjärt.

Jag säger inte att du har fel men jag håller inte med dig.
Det blir för dyrt då.
 
Last edited:
*Skatt 245:-
*Helförsäkring 1112,50/mån 4 månader hittills = 4450 kr
*850 mil à 0,65/L = 7735:- (baserat på ett snittpris à 14:-)
*100 mila service 1297:-
*extra oljebyte vid ca 600 mil 459:-
*Däck Dunlop Roadsmart vid 800 mil 2100 kr inkl mont/bal
*Garage 400 kr/mån 4 mån hittills 1600 kr
*Nytt slip-on efter marksyning 2500 kr
*Nytt bromsgrepp efter marksyning 500 kr
*Ny backspegel efter marksyning 500 kr
*Ny crashpuck efter marksyning 260 kr

= 21646 kr (/850 mil ger 25,47 kr/mil)

Men det vore inte en hobby om det inte kostade skjortan!
 
nope... tänker inte heller räkna på det någon gång...
lika lite tänker jag på ecodriving med mc.... :rofl
räcker att det slår en det kommer vinter sedan med kyla och skit, inte kan åka vettigt..då man önskar man bodde i ett varmare land.... ett halvår sådär...
njet... rena vansinnet sätta en peng på.
antar att ni får göra det som är gifta kanske... stackarna :tuttar

:squid
 
Last edited:
Mellan 5-10k /år beroende på hur mycket kringutrustning jag köper.

Ganska lagom med tanke på att jag kör ~100mil/år
 
Kör ganska mycket vilket leder till att det blir en del pengar men så länge det är prisvärt så gör det mig ingenting, leksaker kostar pengar men vad vore livet utan dem? :)

32562993.jpg
 
2010 vart det 56575.5 kr i reservdelar och bandagar och service osv. Så 39348 kr avbetalningar och försäkringar på det. Liten nätt hobby på 95923.5 per år (plus värdeminskning om man nu orkar, räkna det)

I år är jag uppe i 35864.19 kr plus avbetalningar, försäkringar och värdeminskning... Så det slutar säkert på ungefär som förra året. Sen går det ju lite stålar på enduro också, men det är typ hälften så dyrt bara. Racebussens kostnader räknar jag inte in, den kör ju till och från dagis också ;)

Jag har inte visat min kalkyl för frun -- hon började ju snacka om en vecka i solen för 11 tkr och jag sa att det var för dyrt :D
 
2010 vart det 56575.5 kr i reservdelar och bandagar och service osv.

:brinnerup

Vad är det man/du räknar för omkostnader med bandagar och på ett ca hur många mil kan det röra sig om totalt för motorcyklarna? Kraschar du ofta? (självklart alltid någon annans fel så det behöver du inte förklara) :tummenupp
 
Självklart skall ALLT tas med. Eftersom en hoj är i regel ren nöjesåkning så kan man inte räkna med att man har nytta av den (eventuellt ragga tjejer för en del). Därför är alternativkostnaden för mig enligt nedan.

Mina första 15 månader (en Kawa ZX12R 2001:a) inköpt 3 april 2010.
Värdeminskning 13.000:- (uppskattat)
Försäkring 12.000:-
Service 4.000:- (1200 mil)
Däck 4.000:-
Skatt 200:- (?)
Bensin 8.000:- (800 mil á 0,75 l/mil och 13,50 kr/lit)
Totalt 41.200:-

Inköpt utrustning:
2 slipon 6.000:-
5 hjälmar 17.000:-
3 skinnställ 15.000:-
2 par stövlar 3.000:-
1 par handskar 3.000:-
1 extra visir 800:-
1 lås 1.300:-
Ryggskydd 1.000:-
Total inköpskostnad 47.300:-
Värdeminskning om jag skulle sälja dem idag: 25.000:-

Total kostnad 66.200 kr (4413 kr/mån på 15 månader), eller 82 kr/milen.

Medelkostnaden per månad blir ju lägre och lägre (tills man får någon stor reparation) om jag behåller den något år till.

Så frågan är vad skulle jag kunna ha gjort istället för dessa 66.200 kr?

Tja, åkt på någon lyxsemester kanske en månad till Australien t ex, köpt en lite dyrare bil, spekulerat på börsen och förlorat.

Eller sparat dem på banken och haft 67.000:- kvar.
Din kalkyl ser vettig ut men jag skulle kanske slå kostnaden av utrustningen på tre år (restvärde är då mer eller mindre noll)

Ska man vara riktigt nitisk skall man dessutom räkna med "avkastning på eget kapital" som egen kostnad. Alltså, om du satt dina pengar i en hyffsat säker placering, vad kunde du då räknat med för avkastning på det "arbetande" kapitalet? 5% - 10%?

Sen kan man alltid undra vad man skall ha 2 slipon, 5 hjälmar, 3 skinnställ och 2 par stövlar till....? :D
 
*Skatt 180:-
*Halvförsäkring/helår: 2546:- (bor i Helsingborg, Bilsport & MC 24+)
*650 mil à 0,4lL/mil = 3640:- (normal förbrukning mellan 0,38 och 0,42, räknat bort varierande soppapris så kan de avrundas till 0,4L/mil och 14kr/L)
*Däck Maxxis Promaxx: 498:- (bytta fram i år, blir nog ett bakdäck av samma typ nästa år = 600kr, ska man vara krass får de räknas till 300kr för däckjärn och balanseringsverktyg, dock är det en engångskostnad)
*Castrol Grand-prix 10W-40 olja 4L: 369:-
*Castrol gaffelolja: 86:-
*Delo luftfilter: 80:-
*NGK stift CR8EHIX-9: 135:- x2
*Oljefilter no-name: 65:-
*Kedjespray Castrol: 129:-
*Kedjerengöring: 45:-
*Paket med kedja och drev: 1105/3:- (delas på 3 då jag räknar de de ska hålla ca 3 säsonger)
*Bromsklossar fram: 165/3:-
*Bromsbackar bak: 189/3:-
*Fraktkostnad från louis.de:89:-

SUMMA: 8474:-

Säg 1500 för någon/några SMC kurser eller någon långresa så är de 10.000kr jämnt på ett år. Helt acceptabelt med tanke på hur mycket nöje man får ut av det.
 
Troligen inte nog mycket eftersom jag funderar på att starta ett till projekt :huvet
 
:brinnerup

Vad är det man/du räknar för omkostnader med bandagar och på ett ca hur många mil kan det röra sig om totalt för motorcyklarna? Kraschar du ofta? (självklart alltid någon annans fel så det behöver du inte förklara) :tummenupp

Tja, en vurpa vart det förra året, ingen än i år... Skinställsreparation, ny bakram och kåpstag och kåpor och lite bromsarbete gick på 12451 kr efter en vurpa. Totalt vart det cirka tio bandagar, så säg 10 tkr per bandag i kostnad, och värt varenda krona :)

En dag med SMC brukar gå på runt 1700 kr, en AP eller liknande cirka 1200 per dag, soppa delar vi oftast på så runt en 500 kr inklusive soppa till hojen och tur och retur, är jag ensam blir det dubbelt så dyrt. Boende i stuga 300 kr då vi är två, en natt på hotel 944 kr, gratis om jag sover i skåpbilen.

Nya däck ca 2500 kr, blir en eller två uppsättningar per säsong, typ ett framdäck och tre bakdäck. Bromsbelägg 1500 kr vart annat år. Lite extra verktyg och däcksfixargrejor finns med i kalkylen också.
 
Last edited:
Kollade tankkortet som är det enda jag använt för just tankning denna säsong som började ganska sent i år:

18/4-11/7 2011:

Motorcykeln: Tanktillfällen = 19 Summa = 4031:- Oktan = 98

Bilen: Tanktillfällen = 3 Summa = 1959:- Oktan = 98

Både hojen och bilen står med skapligt välfyllda tankar just nu, hojen drar 0.5-0.8L/mil och bilen 0.8-1.1L/mil.
 
50:- milen kostar det att köra KTM 1 år, räknat i värdeminskning, försäkring, service och bensin :)

Värt varenda krona :D
 
Jag vill inte bli rädd och skiter i att räkna på det! :D

Jag har bostad, kläder att ta på mig och mat på bordet så det kostar inte för mycket. Så ser jag på det.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top