Vad kostar ett race för dig?

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Sitter och planerar för sommaren med banåkningar och olika r-1000 race..
Började fundera lite smått på hur mkt övertid jag måste ta i vinter för att ha råd att köra allt som jag har planerat så till frågan

Vad kostar ett race för just dig?
Det som är intressant just nu är mest r-1000 men någon gång i framtiden ska man kanske klassa upp så alla är mer än välkomna att svara.

Dvs från det du lämnar uppfarten hemma till du kommit hem igen, hur mkt däck och bensin du gjort av med, boende, resa t.o.r....ja ni fattar vinken allt som allt?

Ses på banorna i sommar! // Xyron

Jag började fundera på det.. Disel till bussen, startavgift, nya däck, fri träning och en rejäl vurpa.....sen så brann det i skallen, så nu sitter jag här helt apatisk......

Finns hur många trådar som helst om kostnader för racing...
Det är väl inte så svårt att räkna lite snabbt själv ? du vet ju vilken nivå du själv vill ligga på.
Anm avgift 1500-2000:-
Fredags träning 400:-
1 Set däck = 3200:-

Där är kostnaderna... bensinpriset hoppas jag att du har koll på, mat måste du äta hur som helst.

Så när du väl börjat lite smått med detta och tycker att det är så jävla kul som det är, då kostar en racehelg ca 15000:- plus resekostnader. (en lagomt snål helg i superbike)

Mvh// Simon

Budgetalternativet som är användbart när det gäller rookieracing gör att du hamnar på en totalkostnad på 6-7000.- inkl allt utom normalt livsuppehälle som du även annars skulle haft kostnader för.
Då har du En uppsättning nya däck för warmup och racet. Kör på gamla på träning och kval. Alternativt ta några kvalvarv på raceuppsättningen.

edit: Jag antar att däckspriser inte slår igenom så på ekonomin i mindre tvåtaktsklasser ?
edit2: Bränslekost till o fr bana varierar ju...såg först nu att du för RR bor i en icke fördelaktig del av sverige :)

Finns hur många trådar som helst om kostnader för racing...
Det är väl inte så svårt att räkna lite snabbt själv ? du vet ju vilken nivå du själv vill ligga på.
Anm avgift 1500-2000:-
Fredags träning 400:-
1 Set däck = 3200:-

Där är kostnaderna... bensinpriset hoppas jag att du har koll på, mat måste du äta hur som helst.

Så när du väl börjat lite smått med detta och tycker att det är så jävla kul som det är, då kostar en racehelg ca 15000:- plus resekostnader. (en lagomt snål helg i superbike)

Mvh// Simon

Last edited:
Eftersom du precis som jag bor i rätt del av Sverige så blir bränslekostnaden rätt så hög. Mitt tips blir att antingen hitta någon att samåka (kan vara helt omöjligt eftersom vi är inte så många lappjävlar som kör RR) med eller skaffa sig ett transportfordon som går relativt billigt. Sedan måste du tänka på att det går bort fler dagar för oss som har lite mil till banan inget som kostar men ett kännbart inkomstbortfall. I övrigt är det ganska lätt att räkna ut vad det kostar, det hela beror på vilken ambitionsnivå du vill ligga på. :)

Finns som sagt mängder med trådar om det här....

Det beror alldeles på hur du räknar....

Ska man räkna riktigt ordentligt på det så slår man ihop hela säsongens kostnader och splittar den på antal race du kört så får man en ganska rättvis, men skrämmande siffra (för det är ju den egentliga kostanden).

Kostnaden för transportfordon, boende, osv ingår ju egentligen i din totala kostnad för vad en tävlingshelg kostar dig.

Men räknar du bara vad du måste betala just den helgen, just det tillfället så landar man någonstans runt 10.000:- i vanliga fall. Mina billigaste tävlingar när jag körde R1000 låg nog nånstans runt 5-6.000:- och ibland när man vill lyxa lite med nya däck och så, så landar man kanske mellan 20-25.000:- nånstans..

En del helger blir dyrare än andra, Anderstorp t.ex eftersom det är en extra träningsdag och lite dyrare anmälningavgift. Alastaro eftersom man måste betala färja...

Eftersom du precis som jag bor i rätt del av Sverige så blir bränslekostnaden rätt så hög. Mitt tips blir att antingen hitta någon att samåka (kan vara helt omöjligt eftersom vi är inte så många lappjävlar som kör RR) med eller skaffa sig ett transportfordon som går relativt billigt. Sedan måste du tänka på att det går bort fler dagar för oss som har lite mil till banan inget som kostar men ett kännbart inkomstbortfall. I övrigt är det ganska lätt att räkna ut vad det kostar, det hela beror på vilken ambitionsnivå du vill ligga på. :)
Du har pm!

Som en liten tröst ska vi komma ihåg att även om du köper ett nytt set slicks till varje tävling kan du sedan träna på dessa. Däcksposten för helgen kan du därför skriva ner rejält.

Jag skulle (nästan) kunna ta gift på att Simon inte kvalar på däck som han har rejsat med och sen tränat en massa varv på, dvs däckposten för helgen skrivs nog snarare upp.

En uppsättning nya däck för warmup och racet.

Jag har aldrig förstått varför många (99% rookies) kör ut med sina nya däck på WU?! :va Fast det kanske kräver en egen tråd...

Last edited:
En kvalificerad gissning, baserad på min första säsong, är att första säsongen som rookie, om man räknar med absolut allt som har med racingen att göra, landar på 50-60.000:-

Då är eventuella krascher inte inräknade.

Mellan 5-7000kr.
Någon tävling har jag både kvalat och kört tävlingen på beggade däck då ekonomin inte tillåtit nya.

Klart att en till norrlänning ska börja tävla.
Du gjorde ju enorma framsteg i sommar, för det var väl du som lånade däckvärmare av mig en gång på midlanda i sommras?

Thomas!

Jag har aldrig förstått varför många (99% rookies) kör ut med sina nya däck på WU?! :va Fast det kanske kräver en egen tråd...

Jag kan bidra kort med varför jag själv gjorde så på Gelleråsen i september: jag hade inte möjlighet att byta däck själv och skulle jag vänta till efter warm-up skulle jag vara beroende av att Greven hade tid att byta åt mig innan racet.

Näe det var ju förstås rookieaktigt sagt av mig men orsaken för mig var att jag har varit lat. Precis som skrivits i tidigare inlägg så valde jag det eftersom jag slapp lägga om däck mellan WU och race när jag hade bara en uppsättning fälgar...kunde vila istället...sen tillhör jag väl iofs ofta den där enda pinsamma ickerookieprocenten...

...sen spelar det inte så vansinnig roll heller, dels eftersom jag kanske max kör 2-3 varv på warmup:en och dels för att jag kör tillräckligt långsamt för att jag inte ska behöva det där initiala superdupergreppet som finns i nytt gummi.

Last edited:
Du har talang Xyron och såklart du ska tävla i år.Sälj allt du äger även din stjärt om så krävs.

Jag måste säga att det är värt varenda öre.

Last edited:
Det enkla svaret är att det kostar dig allt du äger och har :-) Kan man maximalt skrapa ihop 8 000:- så klarar man sig nog på det. Kan man max skrapa ihop 25 000:- så gör man av med det. Finns alltid någon pryl man "måste" ha. När man klarat av alla prylar till sig själv och hojen är det dags att skaffa buss och så börjar det igen:-). När hojen och bussen är fixad är det dags att ge sig av utomlands och träna så att man är säker på att göra av med dom sista örena.
Obs allt ovanstående är självupplevt.

En kvalificerad gissning, baserad på min första säsong, är att första säsongen som rookie, om man räknar med absolut allt som har med racingen att göra, landar på 50-60.000:-

Då är eventuella krascher inte inräknade.
Det är vad jag nästan spenderade enbart på banåkningar förra året.. :gnissla

Mellan 5-7000kr.
Någon tävling har jag både kvalat och kört tävlingen på beggade däck då ekonomin inte tillåtit nya.

Klart att en till norrlänning ska börja tävla.
Du gjorde ju enorma framsteg i sommar, för det var väl du som lånade däckvärmare av mig en gång på midlanda i sommras?

Thomas!

Stämmer bra, och satan vilken skillnad det blev!
Jo det gick bra för mig förra sommaren (enda sommaren på bana) , men nu kommer jag köra honda så nu äre kört, du vet hur det är :rolleyes:

Du har talang Xyron och såklart du ska tävla i år.Sälj allt du äger även din stjärt om så krävs.

Jag måste säga att det är värt varenda öre.

Jag ska självklart prova på att tävla, tror dock inte på en full säsong...men det får man väll se :näsblod

Tror nog jag behåller min stjärt för mig själv :arsele

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey