Vad kostar det att importera???

mibe04

Uppsala RoadRunners
Gick med
11 May 2003
Ort
öhö
Hoj
den bästa
Vad blir slutpriset för en import från tyskland

Tänkte importera en suzuki SV 650 N

någon som vet på ett ungefär vad importkostnaderna skulle hamna på?
 
plusa på¨ca: 10000 på priset du ska ge för hojen. Kanske inte riktigt 10 000 men nästan det kostar ju att åka ner dit o sen bensin tilbaks + regestering o bullertest o en massa
 
yamahaR6_03 skrev:
plusa på¨ca: 10000 på priset du ska ge för hojen. Kanske inte riktigt 10 000 men nästan det kostar ju att åka ner dit o sen bensin tilbaks + regestering o bullertest o en massa

Har du åkt ner själv????
 
yamahaR6_03 skrev:
plusa på¨ca: 10000 på priset du ska ge för hojen. Kanske inte riktigt 10 000 men nästan det kostar ju att åka ner dit o sen bensin tilbaks + regestering o bullertest o en massa


Bullertest är ej nödvändigt om du tar in en hoj där modellen finns i Sverige.
Själva reg.bes kostar dig 1860:- in alles(då ingår skylt, vägning etc).
Detta var priset -02 och har SBP inte höjt priset anmärkningsvärt, så är det den summan som gäller.
Sedan är det bara att addera kostnad för färjebiljett, soppa etc, men några 10000:- ska det inte behöva kosta(om du nu inte hämtar längs nere i Bayern och själv bor i Treriksröset....)
 
har aldrig importetar hoj förr men bil har jag däremot. det kostade 7000 med allt, jag sa ca:10000 för att jag inte visste om de skulle kosta mer att importara hoj
 
Regbesiktning 1800:- nånting och färjan 1400:- Sen är ju resten upp till dig själv.
 
Är det någon som har färska siffror på vad det kostar idag.
Tänkte ev hämta hem en BMW K1200S. Dom e betydligt mycket billigare i tyskland.
Och vad bör man tänka på?
 
Är det någon som har färska siffror på vad det kostar idag.
Tänkte ev hämta hem en BMW K1200S. Dom e betydligt mycket billigare i tyskland.
Och vad bör man tänka på?

det du ska tänka på är att den ska vara minst 1 år (kan vara 6 månader ochså) gamal eller 600 mil på mätaren för att du ska slippa momsen, att du har alla papper (tyska regpapper/exportpapper) och att tullgubbarna vid bron inte har någon humor=)
jag va ner och hämta 2 hojar, när dom va in reggade och klara så hade det kostat ganska precis 10k i utgifter (resa, broavg, reggavg)
du köra hem hojen så kom ihåg att det tillkommer försäkring och tillfällig numerplåt..
 
Se till att få båda reg-papprena, och absolut ett köpekontrakt. Utan något av dessa tre så blir det ingen registrering i sverige, inte smärtfritt iaf.
 
Svårt att svara på. Kostnader för ursprungskontroll (500 kr) och reggning (1860 kr) kommer du ju aldrig utan. Återstår då framförallt transportbiten där det kan dra iväg om man inte passar sig.

Helt nödvändiga dokument är regbevis i original (ej kopia), köpekontrakt och CoC-intyg om det är en 04 eller nyare.

Vissa modeller är ännu billigare i England men det är lite mer mek att få hem dom. Inte dyrare nödvändigtvis men lite mer logistiskt pyssel. Plus att man i 9 fall av 10 måste byta strålkastare.
 
Vem är det som fixar export papprerna?

Ska du inte köra hem hojen behövs väl inga exportpapper.
Det du måste ha är som flera redan skrivit, Regpapper (Farzugsbrief) och kvitto.
Kan vara ide att kolla om den är stulen om det är ett privatköp.

Ska du köra hem hojen så måste du ha exportskyltar och försäkring.
 
det du ska tänka på är att den ska vara minst 1 år (kan vara 6 månader ochså) gamal eller 600 mil på mätaren för att du ska slippa momsen, att du har alla papper (tyska regpapper/exportpapper) och att tullgubbarna vid bron inte har någon humor=)
jag va ner och hämta 2 hojar, när dom va in reggade och klara så hade det kostat ganska precis 10k i utgifter (resa, broavg, reggavg)
du köra hem hojen så kom ihåg att det tillkommer försäkring och tillfällig numerplåt..

Detta har gåtts igenom i massvis med trådar på SH!

För att slippa skatt ska fordonet gått 600mil OCH vara äldre än ett halvår!
 
Detta har gåtts igenom i massvis med trådar på SH!

För att slippa skatt ska fordonet gått 600mil OCH vara äldre än ett halvår!
¨

Nej. Det är ett av villkoren som måste uppfyllas, inte båda.

Från Transportstyrelsen:

Betala mervärdesskatt om fordonet är nytt
Om fordonet är nytt ska du anmäla till Skatteverkets kontor i Ludvika att du har köpt ett fordon. En kopia på köpehandlingen ska också skickas till Skatteverket. Enligt reglerna för mervärdesskatt räknas ett fordon som nytt om fordonet vid köpet körts mindre än 600 mil, eller om fordonet varit i trafik i mindre än 6 månader.
 
¨

Nej. Det är ett av villkoren som måste uppfyllas, inte båda.

Enligt reglerna för mervärdesskatt räknas ett fordon som nytt om fordonet vid köpet körts mindre än 600 mil, eller om fordonet varit i trafik i mindre än 6 månader.

Ja, ett alternativ ska vara uppfyllt för att fordonet ska räknas som nytt.
Alltså måste fordonet vara 6mån gammalt OCH gått 600mil för att räknas som begagnat!!

Läs texten o tänk.
 
Jag förstår inte hur ni kommer upp i 10.000:- för en tysklandsimport?

Jag flög till Berlin för 200:- och köpte en motorcykel, körde hem den med exportskylt. Exportskyltarna kan man nog tjäna pengar på, speciellt i större tyska städer där det finns flera "Schildmachers" som säljer sådana försäkringar, jag tror jag betalde 700:- eller liknande för försäkring/skylt. Men det fanns dom som ville sälja en likadan skylt för dubbelt så mycket. Färja Rostock - Trelleborg kostade 750:-

970:- kostar reg bes på motorcykel, plus 500:- ursprungskontroll (denna är dock höjd till 700:- fr.o.m. 2010-01-01)

Kostade runt 4000:- in alles.
 
Last edited:
Ja, ett alternativ ska vara uppfyllt för att fordonet ska räknas som nytt.
Alltså måste fordonet vara 6mån gammalt OCH gått 600mil för att räknas som begagnat!!

Läs texten o tänk.

Sorry, var lite snabb där:) Lovar att tänka jättelänge nästa gång.
 
Reg. besiktning kostar c:a 2000 kr.

Tillkommer resan och alla omkostnader kring den. Jag körde 250 mil t.o.r. i en hyrd Vito. Det kostade 6000 kr för 2 personer inklusive ALLA kostnader såsom bilhyra, 1 övernattning på hotell, mat, bränsle, färja, broavgift, m.m.

Totalt c:a 8000 kr. Hade nog gått att snåla in någon tusenlapp men det tyckte jag inte att det var värt..
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top