Vad kostar det att helförsäkra en R6 vs. R1 ?

McB skrev:
Varför har du en :D-smiley efter "tur att jag delar hoj me farsan"? Innebär det att du inte delar hoj med din far egentligen, utan bara säger så för att få en billigare premie?

Nej vi delar faktiskt hoj, kanske var ett dåligt val av smiley, ursäkta mig! Min far tror inte på skenförsäkring (eller vad det nu kallas) så...

EBS: Nej det som gäller är dock att man måste bo på samma adress. Alltså kan min mycke yngre syster köra å krasha å ändå får vi ut på försäkringen, medans min polare inte kan...

vtwin skrev:
Nej. Det tycker jag inte

Således är du emot skenförsäkringar, alltså att en person som har ekonomiskt intresse i ett fordon, och som också är den huvudsakliga brukaren, inte står som ägare. Korrekt?

Hahaha! Grisbrottning... det är själva fan att så många som plötsligt inser hur jävla dyrt det är att försäkra löser det på annat sätt (för att de inte kan tänka sig en klenare hoj att börja med) = skenförsäkra på farsan eller morsan...

Nr:18 skrev:
McB, grisbrottning! Man blir bara smutsig och grisen gillar det....

McB skrev:
Således är du emot skenförsäkringar, alltså att en person som har ekonomiskt intresse i ett fordon, och som också är den huvudsakliga brukaren, inte står som ägare. Korrekt?

Ja det kan man säga, men om jag hade en såkallad delad försäkring och körde lite mer (inom vissa gränser) än den som står för försäkringen så tycker inte jag att det spelar någon större roll.

vtwin skrev:
Ja det kan man säga, men om jag hade en såkallad delad försäkring och körde lite mer (inom vissa gränser) än den som står för försäkringen så tycker inte jag att det spelar någon större roll.

Hmm... Ja, ok då. Du är godkänd. :tungan

Tycker att det här med skenförsäkring är lite väl översnackat nu !

En skenförsäkring är när det är någon som står för en försäkring och en annan som brukar fordonet där försäkringen endast står på någon annan som inte använder fordonet för att det ska bli billigare! ex vis farmor farfar förälder som bor jättelångt bort mm mm,

Men att man använder sig av försäkringsbolagens villkår där tex jag får köra min fars mc gentimot att självrisken ligger på dubbla beloppet eller + 10k eller liknande. Detta är inte en skenförsäkring utan du betalar den högre premien genom att betala vis skadetillfället!

Jag har ex vis min hornet tillsammans med min far den står på hans adress och i hans namn och vi använder den båda två den kostar strax över 10k i försäkrin och om han skulle råka ut för en olyka och använda vagnskada på den betalar han 7-14 k i självrisk (beroende på reparationskosntad) medans jag betalar 14-28k i självrisk beroende på reparationskostand! Dvs jag betlar mer än 1/4 av hojens värde i endast självrisk om det händer något när jag kör!
Detta är väll knappast något försäkringsbedrägeri? eller? eftersom det enligt vissa verkar vara så vill jag bara fråga varför? Min far följuer ju kontraktet när han lånar ut sin mc till mig och är medveten om att självrisken dubblas :va

Tillbaka till vad tråden handlar om!
Det är ingen ide att du kollar försäkring på hojar du inte kanske ska köpa då du kan få väldigt olika priser beroende på vem du talar med och så vidare, bara för att du fått en premie på 25000 av en för en r1 av exvis årsmodell 00 så kan du få 15 eller 35 på samma bolag på en likadan hoj men med annat regnr! därför ska du alltid se till att få en offert på de hojar du är intressead av och får en vettig premie på! sedan är den offerten giltlig i 1 månad och om du köper hojen inom en månad har du rätt till det priset!

lycka till mv oskar

hornet oskar skrev:
Tycker att det här med skenförsäkring är lite väl översnackat nu !

En skenförsäkring är när det är någon som står för en försäkring och en annan som brukar fordonet där försäkringen endast står på någon annan som inte använder fordonet för att det ska bli billigare! ex vis farmor farfar förälder som bor jättelångt bort mm mm,

Men att man använder sig av försäkringsbolagens villkår där tex jag får köra min fars mc gentimot att självrisken ligger på dubbla beloppet eller + 10k eller liknande. Detta är inte en skenförsäkring utan du betalar den högre premien genom att betala vis skadetillfället!

Jag har ex vis min hornet tillsammans med min far den står på hans adress och i hans namn och vi använder den båda två den kostar strax över 10k i försäkrin och om han skulle råka ut för en olyka och använda vagnskada på den betalar han 7-14 k i självrisk (beroende på reparationskosntad) medans jag betalar 14-28k i självrisk beroende på reparationskostand! Dvs jag betlar mer än 1/4 av hojens värde i endast självrisk om det händer något när jag kör!
Detta är väll knappast något försäkringsbedrägeri? eller? eftersom det enligt vissa verkar vara så vill jag bara fråga varför? Min far följuer ju kontraktet när han lånar ut sin mc till mig och är medveten om att självrisken dubblas :va
Klart att det inte är skenförsäkring i detta fallet! Men det är ett fenomen som är vanligare än du tror.

Nr:18 skrev:
Klart att det inte är skenförsäkring i detta fallet! Men det är ett fenomen som är vanligare än du tror.

Jag får pynta 3600:- på en ny gixxer 1000 halv/halv :tomten

Jag har ännu en gång fixat en hyfsad försäkring på min R1:a.
Nästa sommar kommer jag att pröjsa 6500 för helförsäkring/halvår försäkrad på mig själv.

24 år och bor i ett område 4.

MrGooFy skrev:
Jag har ännu en gång fixat en hyfsad försäkring på min R1:a.
Nästa sommar kommer jag att pröjsa 6500 för helförsäkring/halvår försäkrad på mig själv.

24 år och bor i ett område 4.

Område 4? Kan du vidareutveckla? Vad finns det för områden osv, hur väljder de ut de? :va

skoteridioten skrev:
Område 4? Kan du vidareutveckla? Vad finns det för områden osv, hur väljder de ut de? :va

Det är väl försäkringsbolagen som bestämmer vilken klass det ska vara på just det området man bor på, det har att göra med hur stor risk det är att hojen blir stulen och hur många olyckor det är just där tror jag. Stockholm tex är ett område 1 och jag bor i en liten håla utanför Borås där det inte är så stor stöldrisk osv.

Min r1´a kostar cirka 20k hel/hel i trygghansa. :) :tummenupp
33år i tokholm.

Bara en tanke, åker man klass7 sporthoj har man inte rätt att gnälla på premierna och tycker man att man kör så säkert att man alldrig kommer krascha
har man valt fel hoj. Det är bara att inse att sporthojar är till för att gasa med.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025