Vad kostar det att helförsäkra en R6 vs. R1 ?

MrGooFy skrev:
Det är väl försäkringsbolagen som bestämmer vilken klass det ska vara på just det området man bor på, det har att göra med hur stor risk det är att hojen blir stulen och hur många olyckor det är just där tror jag. Stockholm tex är ett område 1 och jag bor i en liten håla utanför Borås där det inte är så stor stöldrisk osv.

Stämmer. Landet är indelat i zoner där sthlm t.ex ligger i zon 1. Norrköping zon 2 mindre städer zon 3 osv. Har mest med stöldrisk att göra. Hos oss på IF skiljer det väldigt mycket mellan zonerna

Bor i Ystad..Har en R1-02..23bast.har haft kortet i 2mån. 3250kr/mån hel..Trygghansa

JonnyN skrev:
Bor i Ystad..Har en R1-02..23bast.har haft kortet i 2mån. 3250kr/mån hel..Trygghansa

oh fy fan! Det är vad jag betalar per halvår! Tog kortet i våras.
Men får ju bonus då jag har haft b-körkortet sen 96

Samma pris fick jag för båda hojarna när jag kollade upp det innan jag skulle köpa min hoj hos samtliga f-bolag.

Nr:18 skrev:
Klart att det inte är skenförsäkring i detta fallet! Men det är ett fenomen som är vanligare än du tror.

Hur menar du då? De som inte följer försäkringsbolagets villkår kan ju landa riktigt illa med tanke på att de kan bli utan ersättning vid eventuell sakda! är inte det ungefär som att jobba svart! det är ju gött så länge man inte blir sjuk!

hornet oskar skrev:
Hur menar du då? De som inte följer försäkringsbolagets villkår kan ju landa riktigt illa med tanke på att de kan bli utan ersättning vid eventuell sakda! är inte det ungefär som att jobba svart! det är ju gött så länge man inte blir sjuk!
Jag menar precis det jag skrev: att skeförsäkring är väldigt vanligt. Detta kan jag säga eftersom jag har insyn i en mc-verkstad med mycket försäkringsjobb. Strul med fb som inte vill betala eftersom det är skenreggat ökar ganska mycket. Tror dessutom att dom kommer vara ännu hårdare med det nästa år....

Hmmm.... Jag förstår ärligt talat inte varför alla bryr sig så mycket om dom så kallade skenförsäkrarna! Känns som att det är han/hon som skenförsäkrar som står med skägget i brevlådan när det händer något och inte alla andra som har "rent mjöl i påsen" Jaja jag bryr mig inte så länge jag VET att det fordonet jag brukar är försäkrat och att det klart och tydligt framgår att det är ok att jag kör åker leker med det. Känns som att det inte är vär att bli återbetalningsskyldig för den där svindyra bilen du skulle köra om men råkade försöka köra igenom och därmed bli skulldsatt för resten av ditt liv men massvis av anmärkningar mm mm Men det kanske inte är alla som tänker längre än så! Det finns ju trotts allt dom som kör utan körkort med motiveringen att jag kör ju inte lagligt ändå! :huvet

Känns som att du och jag är överens NR:18 men tycker att "skenförsäkrare" används i de flesta fall för dom som utnyttjar försäkringsbolagens små hål/missar i villkåren! men det är ju deras eget fel inte försäkringstagarens. Vem här försöker inte dra av på skatten? snacka om moral!

Back