Vad kostar det att ha barn??

• Thread starter Thread starter Asdf
  • Start date Start date
UrbanTiger skrev:
Jaha du... blöjor är inte helt gratis du vet.
Glömde av det, kör själv med tygblöjor, visst första 2 veckorna var det besvärligt innan man har kommit in i grejjen, sen när ungen blir lite äldre och det kommer mer urin så måste man byta oftare (det finns xtra inlägg till tygblöjor ifall man vill ha mer uppsug".

Vi hade kanske 15 - 20 formsydda tygblöjjor (köpte beggade)
7 par överdrags byxor till tygblöjorna.

Tänk sen att ungen blir torr vid ca: 1 till 1.5år istället för mellan 3 till 4år

Med tygblöjor sparar man in mellan 8000 till 10000 kr sägs det överallt

Men annars kostar det ine så mycket att ha en unge, om man nu bortser från dom fasta kostnaderna, barnvagn, föräldra ledighet mm.

Sen rekomenderar jag att stå på dig att få ett par månaders pappa ledighet. (om du nu vill det)

Jag är inne på min 7 månad hemma nu med ungen, garanterat inget jag ångrar, visst kan man bli lite less i bland men......

Om du erkänner faderskapet så får du automatiskt dina 200 pappa dagar(du får ju ge bort dagar oxå), om inte så tar kärringen allt !!!!!!!

Jag tar ut 5 dagar/vecka, då räcker det till 1 år att vara hemma ungefär

själv lät jag min sons mamma amma så länge söm möjligt, på så sätt hade jag matbudgeten i schack samt att hon hade stora lökar :tuttar :yoparty
Jagade därefter ner till den lokala lekparken iförd endast barnvagn (tom) och sålde min tama kropp till alla ensamma mammor! nu är jag rik :tomten :fyllisar

edit: jag blev blåst på alla degen :kocko

nu är det dags att sluta röka strömming i slip-on:et :D

Last edited:
Alltså... det är svindyrt med barn...

Inte på det sättet att de fasta kostnaderna skjuter i höjden men därför att du vill ge dem hela världen..

Starstriker skrev:
Tips, ragga med nån annans unge istället. Var ute och rastade syrrans unge här i Vasaparken i somras, och då kommer minsann brudarna fram (med sina små då givetvis). De frågade mig om ditt och datt (mat, blöja vikt osv osv). Försökte hålla god min och ge sken av att jag var fadern, men ehrm, det höll inte. Haha.

då får man väl ta å plugga in relevant fakta innan :)
lika in a well planned crime.. hehehe

PETER-STHLM skrev:
själv lät jag min sons mamma amma så länge söm möjligt, på så sätt hade jag matbudgeten i schack samt att hon hade stora lökar :tuttar :yoparty
Jagade därefter ner till den lokala lekparken iförd endast barnvagn (tom) och sålde min tama kropp till alla ensamma mammor! nu är jag rik :tomten :fyllisar

edit: jag blev blåst på alla degen :kocko

nu är det dags att sluta röka strömming i slip-on:et :D
:lol :D

Att ett barn skulle kosta en mille fram till 18års ålder har jag hört tidigare, för flera år sen faktiskt.

I dagens (och framtidens) penningkurs borde det alltså bli mer.

1,000,000/(18*12) = 4629kr/månad

Nu har jag inte lusläst hela tråden men...

Hur blir man oplanerat med barn...fungerar inte p-pillren tillfreds :va

/nollkoll :tomten

Fotrally skrev:
Nu har jag inte lusläst hela tråden men...

Hur blir man oplanerat med barn...fungerar inte p-pillren tillfreds :va

/nollkoll :tomten
Det är det tredje och det gömda svaret, man planerar inte att göra barn, men händer det så händer det

Asdf skrev:
Fick igår nyheten att det blir tillökning...

Grattis! Du har redan fått så många tips om kostnader så jag tänkte komma med ett annat tips eller två. Lyssna inte på allt som folk säger när ni har fått barn. Det blir ngn slags grej att alla som redan fått barn ska bevisa hur rätt de har gjort som föräldrar med sina barn. Det ni tror är bäst för ert barn ÄR bäst för ert barn, punkt!

Sen en annan grej som jag är urless på. De flesta som får barn går naturligt in för uppgiften och det är ju helt i sin ordning. Men VÄLDIGT många snackar inte om annat än barn hela tiden. Det blir lätt enkelspårigt och trist för omgivningen och till slut även för dem själva. Som Tassen var inne på: ta hand om varandra och er själva. Tillåt er att få ha egna intressen fast det kommit en liten människa som tar väldigt mycket av er tid. Annars är det lätt att man inte står ut!

Inga fler tips från mig. :)

Lycka till

R1 Uffe skrev:
Det är det tredje och det gömda svaret, man planerar inte att göra barn, men händer det så händer det

Vaddå så du menar att man slutar att ha skyddad sex...å sen om det blir barn...så blir det barn. :confused:

Mirran skrev:
Mina barn är nu 7 och 8 år och man kan ju lungt säga att det blir dyrare ju äldre dom blir, deras intressen kostar mer kosing..

Jösses...
Mina är 12 och 14, då drar kostnaderna iväg...
Flickan tror att shopping är vår nationalsport, och att man får betyg i det. Killen gillar bara dyra prylar....
ÅAS så kanske vi har skämt bort dom en del, med dyra prylar, som kräver dyra tillbehör, och sen när det blir dags för moppe/A-traktor så lär man ju få tanka den...

Men som grannen min sa, man får vara glad så länge dom inte spelar hockey...

Villa,vowe och volvo som man brukar säga :hihi

Nog allt var det planerat av din hustru/sambo.
Glömt knappra p-pillren :va ,använd gummi :rofl

Nu blir det till o glömma hojen och svängen med grabbarna.

Jag har fem barn i varierande åldrar.Kan informera om att det iaf inte är billigt.Bara i år har det blivit två eu-moppar a 25000kr,resor,hästläger,hockeyutrustning,skidor mm mm mm mm.

Men det bästa är att det är värt varenda krona när man får dom där goa tackkramarna o ser deras glädje.Tro nu inte att mina kottar e nåra bordskämda små bratts som får allt dom vill ha o pekar på.Närå,det är alltid förbundet med en motprestation när farsan klyver upp lädret o slantar av nåt.Typ,bättra på nåt ämne i skolan eller va lite mer hjälpsam hos sina respektive morsor(dom bor hos sina mammor) eller dylikt.Har dock märkt att dom börjat försöka luras lite grann när det gäller pengar senaste åren.Först be morsan o sen farsan om stålar till samma prylar.Tog ur äldsta dottern det på ett ganska fiffigt sätt nyligen.Tog med henne till stan för att köpa en jacka hon fått pengar till.Men hon såg väldigt förvånad ut när JAG provade jackor hela tiden o bara gick på herravdelningen.När jag hittat en jacka för motsvarande summa hon fått så gick vi till disken.När expediten sa beloppet så sa jag"hon betalar" o pekade på dottern.Hon tappade hakan ganska rejält när hon trots allt begrep direkt vad jag just gjort o varför. :tungan

R1 racer skrev:
Villa,vowe och volvo som man brukar säga :hihi

Nog allt var det planerat av din hustru/sambo.
Glömt knappra p-pillren :va ,använd gummi :rofl

Nu blir det till o glömma hojen och svängen med grabbarna.
Jag blev farsa långt innan jag hade körkort ens,så att glömma det där med hojen håller inte jag med om iaf.Beror nog mer på samspel o planering i förhållandet.Annars skulle man ju inte kunna göra ett skit när man blivit förälder.Jag har alltid försökt involvera mina barn i de aktiviteter jag har istället för att se dom som ett "hinder".Motorsport är faktiskt att rekommendera,nästan alla anläggningar har numera tänkt på eventen som en familjegrej o har därför lekparker,egna banor m.m för alla åldrar.Har dom inte det så får man släpa med sig egen skit.Jag ser mina barn som en hjälp istället,två friska händer till per unge som man kan ge små uppgifter att utföra så dom får känna sig delaktiga i tävlandet oxå.

Fan! Den där ktmjacke verkar ju va rena rama dr phil när det gäller ungar. :rofl

Läste just mina inlägg o garvade åt hur helylle det lät. :tungan

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...