Vad kan vara fel? Eller är det ens något fel?

Vilken årsmodell ?
På min Suzuki SV650S 2000 kollade jag kopplingsfjädrarna ca 2012. De var då typ 1 till 2 mm längre än dags byta kopplingsfjädrar #
Så ta du och kontrollera kopplingen, dags byta fjädrar och kanske mera.
Kolla i manualen vilka mått som gäller på fjädrar, kopplingsbelägg osv.
Borde gå på den här söndagseftermiddagen om du har verktyg.
# Jag tog ner kopplingen för hade svårt hitta friläge som jag minns. Orsaken var att muttern som höll kopplingen på växellådsaxeln var lös men hölls av låsblecket. Bara dra åt muttern
och mitt problem var löst. Men då kollade jag också fjädrarna. När kopplingen redan var nerplockad. Muttern satt ju längst in ....
Igen vilken årsmodell på din Intruder 1400 ? Det är väl inte en 1985:a ?
Är en 1997
 
Näe, jag bytte inte stålskivorna, det är sällan de blir så dåliga att de måste bytas. Däremot så kan de få stryk & bli skeva av värmen som uppstår när det sliras vilt. När du ändå har av allt så kolla så att de är raka, man lägger dem på en plan yta, exempelvis spishällen så ser man ganska omgående hur läget är. (Om man nu har en glashäll dvs) Bor du västra delarna av skåne så är du välkommen in & låna verkstadshandbok!
Har verkstadshandboken. Och youtube finns en kille som bara skruvar med 1400:an och visar på ett väldigt bra sätt och förklarar. Har hittat lameller.
Duger dom här?
 
När man ändå är i och river i kollingskorgen kan man ju passa på att byta alla fjädrar, lameller och stålskivor, samt kolla hur frisk korgen är rent allmänt. Det är inte jättemycket dyrare att byta alla slitdelar när man ändå är där, och så slipper man gräma sig över att man hoppade över något om de tändå inte funkade. :hihi
 
Alltid de enkla åtgärdena först: Oljebyte!!

Minns att jag på någon hoj gjorde bort mig och körde i "bil-olja", alltså sån där med "friktionssänkare". Gick åt skogen med kopplingen, slirade som fasen.
Bytte till motorcykelolja, alltså olja avsedd "för våt koppling". Löste problemet i princip omedelbart.

Om du inte upplever att det löser problemet efter att du hällt i en korrekt olja, då, och först då är det dags att ta fram verktygslådan.

Alltid de enkla åtgärderna först.
 
Alltid de enkla åtgärdena först: Oljebyte!!

Minns att jag på någon hoj gjorde bort mig och körde i "bil-olja", alltså sån där med "friktionssänkare". Gick åt skogen med kopplingen, slirade som fasen.
Bytte till motorcykelolja, alltså olja avsedd "för våt koppling". Löste problemet i princip omedelbart.

Om du inte upplever att det löser problemet efter att du hällt i en korrekt olja, då, och först då är det dags att ta fram verktygslådan.

Alltid de enkla åtgärderna först.
Som att tro på under. Lamellbyte och fjädrar framför allt.
Sitter alltid komfortfjädrar original
 
Hur tänker du spänt? Inget jag kollat iallafall.

Thorped menar nog att justerskruven till kopplingsvajern skulle kunna vara för långt urskruvad för att slippa slack vilket skulle kunna leda till att kopplingen alltid är lite frikopplad. Men, nu är det väl hydraulisk koppling på intrudern så då är det irrelevant.
 
En gammal slang kan separera invändigt och bli till en backventil.
Olyckligt på koppling men katastrofalt på broms.
 
Med en fungerande koppling ska man kunna hälla i bilolja någon gång, men det är min åsikt.
Det har jag gjort i min, men jag har ju riktigt manliga kopplingsfjädrar från MC Xpress, typ 60-70% hårdare än oem 😆
 
Plus att fjädrar är bra mycket billigare än lameller. De är oftast till och med billigare än ett oljebyte. :)
 
Plus att fjädrar är bra mycket billigare än lameller. De är oftast till och med billigare än ett oljebyte. :)
Någon som kan länka rätt längd på original fjädrar som är hårdare än original? Alltså till Suzuki 1400 1997. Jag har googlat runt men hittar inte vilken längd
 
Någon som kan länka rätt längd på original fjädrar som är hårdare än original? Alltså till Suzuki 1400 1997. Jag har googlat runt men hittar inte vilken längd
Framgår inte av verkstadsmanualen?


edit jo, det gör det på sidan 82 i den pdfen men tyvärr ligger det en watermark MITT över det måttet du behöver 🙃
 
Har verkstadshandboken. Och youtube finns en kille som bara skruvar med 1400:an och visar på ett väldigt bra sätt och förklarar. Har hittat lameller.
Duger dom här?
EBC´s korkbaserade basic lameller. Kanske inte första valet på en stor 1400 motor.
Kör med delsyntet olja. Motuls 5100 verkar vara den som är mest tålig mot kopplingsslir. Bada dom upp till 24 timmar/över natten i oljebad(samma olja som du kör sen i motorn)

Man byter alltid fjädrar också när man byter lameller. Kostar oftast en spottstyver, ca 150kr ett kit.. Har dock inte sett några eftermarknads till VL1400:an, antagligen för att det finns två olika sorter i den? Men, dom finns ju som original annars.

Inget ovanligt att customfolk kör med dålig koppling, puttrar på, gasar aldrig hårt så....dom har väl heller aldrig märkt ens att kopplingen är dålig. Oftast tar också stålskivorna stryk om man fortsätter att köra med slirande koppling.
Brukade vid provkörning(inbytestest) testa kopplingen genom att......köra på nästhögsta växeln, trycka in kopplingen, varva upp och sen flippa ut kopplingen.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top