Vad kan vara fel? Eller är det ens något fel?

Ostronet77

Medlem
Gick med
14 Jul 2023
Hoj
Kawasaki
Hejsan.

har fått tag i en fin gammal Suzuki intruder 1400.
Gillar den skarpt.
Men där är något som jag funderar på, när man tex kör i växlarna 2/3/4/5 så om man ger full gas fort, så känns det som att den slirar och sen efter 2 sek typ så drar det på rejält. Kopplingen känns väldigt bra på den och alla växlar känns kanon. Men kan det vara för det är kardan drift och det tar några sekunder för allt ska dras igång vid häftigt gaspådrag? Kör man gasen sakta i botten känns allt normalt. Ska byta oljan till kardan och motor nu till våren. Men oljan ser fräsch ut iallafall till kardanen. Hoppas någon där ute kan hjälpa mig med något typ hum om va de kan vara.
verkstaden säger att det tar en stund får sådana hojar att vid fullt gaspådrag tar det någon sekund för allt ska lira..

Mvh
 

Bifogat

  • IMG_0575.jpeg
    IMG_0575.jpeg
    3.3 MB · Visningar: 27
Jag är långt ifrån någon expert, men i mina öron låter det som att lamellerna är slut.
Att det skulle vara p.g.a. att hojen är kardandriven tror jag inte på (om ingen här kan ge en bra förklaring till varför).
 
Jag hade sett över kopplingen. Börja med att kolla fjädrarna.
 
Jag är långt ifrån någon expert, men i mina öron låter det som att lamellerna är slut.
Att det skulle vara p.g.a. att hojen är kardandriven tror jag inte på (om ingen här kan ge en bra förklaring till varför).
Kan man mäta eller se om lamellerna är slut,?
 
Jag hade sett över kopplingen. Börja med att kolla fjädrarna.
Ok. Såg en video på youtube och ser inte svårt ut. Bara allt monteras rätt och med rätt moment. Tänker du skruvarna som håller lamellerna på plats? Både skruv/fjäder/ någon axel.
 
En grej att prova kan ju vara att gasa från lite lägre varvtal på en hög växel och dutta till på kopplingen. Är kopplingen frisk ska den greppa direkt då du släppt kopplingen, det ska inte kännas som om det är ett gummiband som driver hojen.
Slirar kopplingen även när motorn är varm? En möjlig felorsak kan också vara fel typ av olja i motorn. Det är en grymt vridstark motor i 1400an så kopplingen får verkligen jobba. Kolla i instruktionsboken och följ rekommendationen där.
Lycka till!
 
En grej att prova kan ju vara att gasa från lite lägre varvtal på en hög växel och dutta till på kopplingen. Är kopplingen frisk ska den greppa direkt då du släppt kopplingen, det ska inte kännas som om det är ett gummiband som driver hojen.
Slirar kopplingen även när motorn är varm? En möjlig felorsak kan också vara fel typ av olja i motorn. Det är en grymt vridstark motor i 1400an så kopplingen får verkligen jobba. Kolla i instruktionsboken och följ rekommendationen där.
Lycka till!
Ja det blir oljebyte redan nu i år så får hoppas på det som är problemet😎
 
Verkstaden skulle kunna vara inne på att stora förgasare har låg gashastighet vid låga varvtal vilket ger en liten fördröjning vid acceleration.

De kan också mena att härdningen gått ur kardanaxeln så den vrider sig vid gaspådrag.
De kanske har de uppgraderade axlarna med mera kol i.
De på verkstaden kanske röker på jobbet.
 
Du kan åka på att ta isär lamellerna o göra rent dem. Och köpa olja för mc.
 
Verkstaden skulle kunna vara inne på att stora förgasare har låg gashastighet vid låga varvtal vilket ger en liten fördröjning vid acceleration.

De kan också mena att härdningen gått ur kardanaxeln så den vrider sig vid gaspådrag.
De kanske har de uppgraderade axlarna med mera kol i.
De på verkstaden kanske röker på jobbet.
Ska börja med vanligt oljebyte på hojen, hjälper inte det blir det att riva lamellpaketet till våren. Byter allt som är dåligt isåfall. Sist blir det kardanen😂
 
Om du ger full gas motorn varvar upp men hojen drar inte iväg är det definitivt koppling.
Om du ger full gas och motorn dröjer 1-2 sekunder att varva upp är det snarare förgasare som behöver en titt.
 
Lamellerna, alla gånger. Har en likadan, hade samma problem & har varit med om samma grej på andra hojar. Köpte ett nytt lamellpaket på Addemoto, samt hårdare kopplingsfjädrar (oftast inte nödvändigt) sen funkar det fint efter det. Lycka till😊
 
Lamellerna, alla gånger. Har en likadan, hade samma problem & har varit med om samma grej på andra hojar. Köpte ett nytt lamellpaket på Addemoto, samt hårdare kopplingsfjädrar (oftast inte nödvändigt) sen funkar det fint efter det. Lycka till😊
Bytte du bara lameller? Eller stålskenorna också?
 
När du säger att det känns som att det slirar, ökar motorvarvet då?
Om inte bakhjulet spinner så slirar kopplingen. Det kan inte slira på nått annat ställe.
 
När du säger att det känns som att det slirar, ökar motorvarvet då?
Om inte bakhjulet spinner så slirar kopplingen. Det kan inte slira på nått annat ställe.
Ja motorvarvet ökar, känns som att hojen spinner. Men ska prova byta motor olja nu i veckan. Efter det blir det såfall koppling till våren. Räcker det med lamell byte? Eller byta fjädrar o stålplattor också?
 
Näe, jag bytte inte stålskivorna, det är sällan de blir så dåliga att de måste bytas. Däremot så kan de få stryk & bli skeva av värmen som uppstår när det sliras vilt. När du ändå har av allt så kolla så att de är raka, man lägger dem på en plan yta, exempelvis spishällen så ser man ganska omgående hur läget är. (Om man nu har en glashäll dvs) Bor du västra delarna av skåne så är du välkommen in & låna verkstadshandbok!
 
Hejsan.

har fått tag i en fin gammal Suzuki intruder 1400.
Gillar den skarpt.
Men där är något som jag funderar på, när man tex kör i växlarna 2/3/4/5 så om man ger full gas fort, så känns det som att den slirar och sen efter 2 sek typ så drar det på rejält. Kopplingen känns väldigt bra på den och alla växlar känns kanon. Men kan det vara för det är kardan drift och det tar några sekunder för allt ska dras igång vid häftigt gaspådrag? Kör man gasen sakta i botten känns allt normalt. Ska byta oljan till kardan och motor nu till våren. Men oljan ser fräsch ut iallafall till kardanen. Hoppas någon där ute kan hjälpa mig med något typ hum om va de kan vara.
verkstaden säger att det tar en stund får sådana hojar att vid fullt gaspådrag tar det någon sekund för allt ska lira..

Mvh
Vilken årsmodell ?
På min Suzuki SV650S 2000 kollade jag kopplingsfjädrarna ca 2012. De var då typ 1 till 2 mm längre än dags byta kopplingsfjädrar #
Så ta du och kontrollera kopplingen, dags byta fjädrar och kanske mera.
Kolla i manualen vilka mått som gäller på fjädrar, kopplingsbelägg osv.
Borde gå på den här söndagseftermiddagen om du har verktyg.
# Jag tog ner kopplingen för hade svårt hitta friläge som jag minns. Orsaken var att muttern som höll kopplingen på växellådsaxeln var lös men hölls av låsblecket. Bara dra åt muttern
och mitt problem var löst. Men då kollade jag också fjädrarna. När kopplingen redan var nerplockad. Muttern satt ju längst in ....
Igen vilken årsmodell på din Intruder 1400 ? Det är väl inte en 1985:a ?
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top