Vad körde ni för moppe?

Det började med syskonens Ciao. Gick sedan över i en Honda MT5 för att sen gå över i den modernare Derbi Senda SM, avslutade karriären med en Garelli Uno :D
 
Piaggio NRG MC2 (Gjorde 110 KM/h på mätaren, man var kung i plugget haha), Reiju Drac, Yamaha "Monkeybike-kopia", Piaggio Ciao med Pimpelgas
Hade en hel del moppar under min 2-åriga moppe-karriär, good times :banana
 
Moped 1, Monark.
Moped 2, Yamaha FS1.
 

Bifogat

  • yamaha-fs1-1990-1.jpg
    yamaha-fs1-1990-1.jpg
    62.5 KB · Visningar: 119
  • Monark moped.JPG
    Monark moped.JPG
    141.1 KB · Visningar: 359
Last edited:
Meeh :mad:

KÖRDE ,,Va ede för fråga ?

Kör heter det , Man åker väl ut och tar en tur på moppen när tillfälle ges , Lr
 

Bifogat

  • Aprilia2.JPG
    Aprilia2.JPG
    140.3 KB · Visningar: 42
Fick aldrig ha moppe som ung. :(

Så jag skaffade en Fram-King Clipper Typ 48F -67 förra helgen. :yoparty
I helgen skall jag ut å bli frånkörd av dottern på sin Pächå. :)
 
Flång ny gul/svart Honda mt5. Åkte 800 mil på den. Det var hyfsat problemfria tider, med både moppen och livet för övrigt..
 
Vilken massa bortglömd kompetens gällande tvåtakts trimning det måste finnas är på SH:rolleyes: med tanke på hur fort alla moppar verkar ha gått:D
 
Cresent compact 3 vxl med hemma borrad cylinder till 60cc.
Har kvar den ännu så där 26 år senare. Åker på den till affären iförd
Vurpollon när det ska handlas snus
 
En skitmoppe från helvetet, eller ja Puch Nevada hette den egentligen...
Kul trots att det var vad det var, antagligen för man hade inget bättre att referera till
 
Derbi, av modell "X-treme" som den heter, motard givetvis.
Saknar den en aning, saknar även de svarta spåren av växelpetaren på skorna och doften av billig tvåtaktsolja i garaget :gråta
 
Vilken massa bortglömd kompetens gällande tvåtakts trimning det måste finnas är på SH:rolleyes: med tanke på hur fort alla moppar verkar ha gått:D

Japp och nu har ju de flesta en väldigt mycket större plånbok än vad man hade i 15års åldern. Men nu när åldern blivit något högre så känns det lite mer lockande att inte trimma sönder grejerna utan försöka spara undan så det håller många år framöver eftersom ju äldre mopparna blir desto svårare kommer det vara att komma över delar. Sedan har man ju alternativ nu om man vill ut och åka över 55-60km/h.
 
Vilken massa bortglömd kompetens gällande tvåtakts trimning det måste finnas är på SH:rolleyes: med tanke på hur fort alla moppar verkar ha gått:D

Vissa skarvade redan som 15-åringar och desto mer tiden går desto mer växer lögnen. Det blir ju uppenbart när vissa köper exakt samma prylar, skruvar på och deras moppar blev +10 km/h snabbare än övrigas som gick ganska lika. Och det var förstås alltid dessa herrar som aldrig ville vara med och rejsa.

Och andra sidan har jag sett underliga moppecylindrar som man fascineras över att de gav så pass snabba moppar som det gjorde samt att det höll.

Men med tanke på hur många cylindrar som slipats sönder av moppefuckon så kanske det inte är så konstigt att en och annan cylinder blev vass trots bristen på kunskap. Och en sån cylinder blir ju därefter gärna vandringstrofe bland efterföljande generationer mopedister. Tills den beslagtas av någon polis eller förälder.
 
Vilken massa bortglömd kompetens gällande tvåtakts trimning det måste finnas är på SH:rolleyes: med tanke på hur fort alla moppar verkar ha gått:D

Bortglömd va ordet ,,,,

Men är fövånad att inte fler ,som jag, Tjakka moppe på gamla dar(hadde intre råd med nån compact )
det är ju skitkul
Iof äe det Aprilia :yopartyRS50 2002;a men f-n vad den går med rätt rimliga åtgärder, fortfarande 12 mm fugge och tangerar 100km/h (GPS)när som helst.
 
Vilken massa bortglömd kompetens gällande tvåtakts trimning det måste finnas är på SH:rolleyes: med tanke på hur fort alla moppar verkar ha gått:D

Du anar inte, fanns inte en sachs med 60cc som inte gjorde under 100km/h, oftast runt 120-130km/h.

Det roliga i kråksången är att dom fortfarande tror på det 30år senare.:glömdet
 
Jag kontrar med en svart och gul (ja, jag gillar den färgkombinationen på mina tvåhjulingar) Honda MT5 -88.
Den gjorde 45-46 knyck och ibland en bit över 50 i nerförsbacke. Den var i princip långsammast av alla mopeder i mitt umgänge, men jag skaffade 125:a året efter, och då fick jag min revansch.
Jag har många fina minnen av tiden med moppe trots att det knappt varade ett år...
 
Hade en Suzuki TS med planad topp, 70cc, 24mm förgasare, reed-ventiler och trimkrök. Maxade mätaren och klockade 115 bredvid en Volvo 740. Den var galen. Han som köpte den av mig bodde i samma område så han visste vad han köpte. 2 månader senare lyckades han få motorn att skära.
 
Bortglömd va ordet ,,,,

Men är fövånad att inte fler ,som jag, Tjakka moppe på gamla dar(hadde intre råd med nån compact )
det är ju skitkul
Iof äe det Aprilia :yopartyRS50 2002;a men f-n vad den går med rätt rimliga åtgärder, fortfarande 12 mm fugge och tangerar 100km/h (GPS)när som helst.

Finns väl många äldre som fått mopedåterfall men det brukar landa i äldre mopeder, ibland likadan man körde som 15-åring men oftare ännu äldre än så. Du är nog ganska unik som köper en plastraketmoppe på äldre dar. Om du inte var 15 år 2002 och stod och dregglade utanför skyltfönstret över en RS50.
Här på gården står det 3 moppar, två äldre som jag köpt för eget nöje samt en nyare som sambon kör.
 
Finns väl många äldre som fått mopedåterfall men det brukar landa i äldre mopeder, ibland likadan man körde som 15-åring men oftare ännu äldre än så. Du är nog ganska unik som köper en plastraketmoppe på äldre dar. Om du inte var 15 år 2002 och stod och dregglade utanför skyltfönstret över en RS50.
Här på gården står det 3 moppar, två äldre som jag köpt för eget nöje samt en nyare som sambon kör.

Joo ( enDåres försvarstal)
Men det var ju såå Att... Dottern Behövde en Moppe, "Och Inge Djä--a ScooterDjä--l!" som hon så Målande utryckte sig...

Så vad gör en Gammal farsa .... kollar runt , då hon är rätt kort så ingen Crossmodell var aktuell Hlr , och då hittad jag en Motorhispania med AM6 motor som ser lite rejsig ut, och den vart godkänd, trots att den hadde flouriserande färgsettning och såg ut som en tändkrämstub,, Tur nog vart den precix såld innan vi hann fram ,vi hann dock provsitta innan de nya ägarna lastade och for..

3 dar senare hittade jag en Aprilia RS50 02:a, diskret Mattgrå , som jag köpte innan dottern han och se den.
Men den gillas skarpt.

3 månder senare ser jag en likadan på blocket , sänkt pga tiden,sent på hösten , och utan garageplats togs ett Skambud av ägaren ,Så vart JAG med moppe oxå

Som Nu skall användas för "Top Speed Shoutout"
med lite vägtester (jag utför;) )

Men det är f--n vad AM6: går ,med lite massering..

Därav "Plastraketägare
 

Bifogat

  • Aprilia RS50.jpg
    Aprilia RS50.jpg
    14.3 KB · Visningar: 47
Last edited:
Yamaha DT50 -91a (vitröd).
Drevad från 10 till 13 kugg, Urdragen plugg samt effektkrök fram. Gjorde ca 60-65 och gick tyst och fint och funkade alltid.
Var inte snabbast i kompisgänget, men en av de snabbare som alltid fungerade eller inte hade polisen efter mig titt som tätt :).
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top