Vad körde ni för moppe?

Honda MT-50 , 70cc, högkomp. topp, 16.5mm insug, "grovkrök" :)

Det var bättre förr!

Exakt en sån hade jag också med 70cc och en förgasare från en 80cc cross :) Den obligatoriska Jamarcol tutan satt också som en smäck, planad topp också förstås. Drevad för powewheelies men gjorde nog 80 endå.
Det sket sig på så vis att svingen på en gammal MT5:a som är riktigt underdimensionerad gav med sig och hondan kunde nästan stå för sig själv på slutet :)
 
En svart Piaggio med remdrift som gjorde 35 i nedförsbacke och medvind. Farsan gjorde desperata försök att få ur ett par km/h till ur den så polarna inte kunde cykla om mig. Hela motorn var dock ingjuten i ett stort plastblock så man kom inte åt ett skit...

Den gav mig dock så feta hävdelsekomplex så jag året efter tog kort för lätt MC och ledde in mig i motorcyklismens bana, så den var nog rätt bra ändå... :)
 
Jag hade en mt5a, sålde den för några månader sen. Den gick väl runt 40-50 men sotade igen i utblåsporten en jävla massa gånger.
Så i slutet av moppetiden satte jag på en 65cc cylinder, jävlar vad den gick, säkert minst 80, i några veckor, sen värmenöp den och efter det gick den bara i 70. Visade sig senare att hela jävla utblåssidan av kolven och cylindern var grovt skurna, men den gick ändå rätt bra upp till 70 i några veckor efter. :va :tummenupp

Sen har vi ju projektet som jag och några polare har byggt ihop.
Grovt modifierad mt5a.
Mtx80 sexväxlad, 24 mm fögge, 4-läppars kolfiberreed, avstämt underliggande avgassystem, öppet sportluftfilter och lite till. Inte helt inställt ännu, så jag vet inte riktigt toppfarten, men borde väl hamna någonstans runt 110+ :yoparty



Fler bilder finns på våran, förnärvarande halvtaskiga inaktuella, hemsida westcoastbikeriders

Eran hemsida där verkar ju inte funka har du nå mer bilder nån annan stans eller kan du skicka, håller själv på med ett liknande projekt (med utseendet) :)
 
Jag körde en MT 5 som var höjd. Egenborrad cylinder, 70 cc, gick som en påse skit. :D

En bekant körde MB 5, som måste vara en avkomma från Xjell. :D Den gick å andra sidan som ett as.
 
En röd/vit Honda MT5 årsmodell 99. Hade 65cc och den gjorde ungefär 90-95. Jag har på senare år köpt tillbaka den så jag har den nu i min ägo igen dock så är det originalcylinder på nu. Det är skitskoj att dra ut och åka lite speciellt eftersom några polare också skaffat så vi är ute och upplever gamla minnen i den ljuva 2taktsdoften.
 
Last edited:
Oj.....och jag som inte ens lämnat moppe än :)

Grymt kul långfärdsfordon. Börjar bli dags att dra nån bombarrepa igen nästa sommar

 
Puch Montana utan plugg, halvmåne och en Bing jordfräsförgasare.
 
En metallicblå Mustang Mamba med 3-växlad Zündapp-motor. Tror årsmodellen var 1972.
 
Åh! Den underbara moppeåldern :) Jag hade några stycken som man busade runt med.

* Monark med trimmad Sachs motor
* Suzuki K50 70 cc och låg drevning grymt ax!
* Zundapp KS50 trimmad å de grövsta
* Yamaha Chappy 80cc riktigt skoj med hemmabyggd expansionskammare.

Nästan så man blir sugen på en comeback i moppeträsket nu när man har budget för det :D
 
K50 som jag aldrig fick att gå ordentligt, gillade den inte alls och vägrade varva så den såldes.

FS1 som jag körde året runt och överallt, K50 överligg, crosstyre, femhalva, hemuppfilad fugge, misshandlades som satan men bara gick och gick.
Gick som ett as och hade aldrig fungerande koppling, hastighetsmätare eller frambroms (saknar den faktiskt). :banana

GT125 som såg ut som en förvuxen K50 och gick allt som oftast bara men en cylinder så den kan nästan räknas som moppe, hopplöst trött och oftast paj men lät som en 1100'a dom få gånger den faktiskt funkade. :)
 
Zundapp KS50 1970
Cylle med uppborrat insug,jackad kolv & planad topp, som grädde på moset ett ställbart munstycke. Ca 75-80km/h
Gick riktigt bra ganska länge tills den gav upp & aldrig mer ville va me igen.
 
Puch Alabama med dakotagaffel o större förgasare. Gjorde 90 knyck vid stort toalettbehov och stark hemlängtan.
 
Puck Florida med urborrad plugg.. lyckades kränga av bakdäcket i skogen, och var den förste i släkten efter 30 års misshandel som lyckades rasa motorn. Stolt!
 
Crescent Compact med 60 cc 7,5 hkr från Hobbex. Bakfjädrar från Suzuki, förlängningsrör till framgaffeln i lamphuset höjde moppen ca 5 cm. Sedan kapade man fotpinnen på vänstersidan lite så det gick att lägga ner den lika mycket åt båda håll. Ändrad stoppning i ljuddämparen som gav mindre ljud och högre effekt. Toppade 80 km/h. Det var tider det:)
 
Suzuki K50 -79.

54cc cylinder, trottoarplanad topp med tillhörande packning av mjölkpaket och framåtlutat Buffalostyre.

Jävlar vad den gick! :hihi
 
Puch Nevada lyx. Med 75 cc Maxi cylinder och 30 mm Bing. Planad topp och konstanta spikningar (fattar man ju nu). Gick aldrig bra, men var min bästa vän.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top