Vad körde ni för moppe?

Zundapp KS50 med Zundapp KS100 motor, över hundra i uppförsbackar med passagerare.
Blev jagad av polisen så många gånger, när polisen skaffade en offroad hoj sålde jag moppen.
 
56:a Huskvarna mattsvart med aphäng sen när jag blev 15 fick jag en puch dakota osäker på årsmodell men senare modell va de iallfall..
 
Derbi Senda R från -99
Gick som en skollad efter lite lätt meckande! :crash men så tyst att ingen kunde ana något. :hihi
Snabbast i plugget och kung på moppeparkeringen vill jag minnas. :yoparty
 
Yamaha SS, vill minnas att det var en 76:a men inte helt säker.
Har den kvar faktiskt hos farsan.

Yamaha SS.jpg
 
Last edited:
Jag skulle köpt en gammal Zundapp KS 50, men den blev snodd strax innan köpet
Eftersom jag egentligen tyckte moppar var meningslösa, så köpte jag en trampcykel i stället.
 
Tidig Puch Dakota med rejsväxlat.
Zündapp KS50 med 65cc, fick dock aldrig start på den.
Puch Florida, gratismoppe utan förgasare som såldes vidare rätt kvickt.

Dessa tre ångrar jag att jag sålde.
Sen blev det Yamaha DT50 med den vätskekylda Minarelli AM6 motorn. trimmades med vassare tändningsbox och ett Kundo helsystem. Smattrade bra. Alla hörde mig inkl. ordningsmakten..
 
Yamaha Yankee med femhalva. Lät som fan och toppade näästan 80.
 

Bifogat

  • yamaha_yankee2.jpg
    yamaha_yankee2.jpg
    55.6 KB · Visningar: 1,101
Bultaco Astro, den var najs! :banana

bultaco-astro-01.jpg
 
Monarped med 5-halva
bill_0.jpg

Inte min/jag på bilden
Tröttnade vid 12 år, Blev Husqvarna 250 istället :)
 
Köpte en Yamaha Chappy när jag var tretton som renoverades, nya skärmar, blinkers och lite ny färg.
Kunde givetvis inte vänta tills jag var femton utan körde lite hemma på gatan, sen lite i kvarteret och när jag fyllde fjorton hade jag övergett cykeln helt. Ungefär samtidigt så kom jag fram till att det vore nog trevligt med lite bättre fartresurser så pluggen knackades ur.
När jag hade fyllt femton så fick jag en ny Honda MT50 svart och gul, måste ju ha moped med koppling.
Kördes original tills jag fick låna en femhalva av en kompis som skar tre minuter efter att vi hade monterat den, kolven hade visst hamnat bak och fram(pilen syntes inte under sotet och vi hade ingen koll).
Betalade sura pengar för det raset och sparade ihop pengar till ett 70cc kit med nya reeds och 16mm insugsplatta.
Körde med det trimmet i lite mer än ett år utan problem tills polisen bestämde sig för att dom gärna ville kolla mig.
Smet och körde hem och återställde till original.
Tyvärr blev den stulen 1992 annars hade den nog stått på vinden tillsammans med chappyn.
 
Hade en Furia -01. Det som var roligt med den var att den hade ett drev på ~50 kuggar bak, vilket gav den rejelt med axeleration och kraft. Trots detta toppade den 80 km/h så det var inga problem att hänga med polarna :banana

Sjukt roliga minnen från den tiden. Det var dessa minnen som bland att fick mig på tankarna att skaffa hoj.
 
En blå Puch Dakota från -78 :yoparty

Bytte gasvajer sju gånger under ett halvt år så till slut så gasade jag med en polygrip greppades vajerstumpen, och ändå gick det att köra på bakhjulet, med fötterna släpandes längs marken :rofl

Oh the memories :kär
 
Sjukt roliga minnen från den tiden. Det var dessa minnen som bland att fick mig på tankarna att skaffa hoj.

Tror att vi är ganska många som kommit in i detta intresse via den vägen :tummenupp
 
Puch Dakota 3000.

dakota3000_pj12.jpg


Köpte den av en tjej när jag var 13. Sålde den samma dag jag fyllde 15. Ca 5 år senare när jag bodde i Malmö köpte jag en gammal rostig Monark med en Sachs-motor för 150 spänn. Köpte en hjälm för 450..... :lol :rofl
 
Jag kommer ihåg när hjälmlagen kom 1978. Guuud va töntigt tyckte alla då :3freak. Idag är det lika naturligt som med bilbälte och rökfritt på krogen.
 
En svart Yamaha DT50R-93 med 60cc, 16,5mm förgasare med öppet filter och trimkrök+dämpare.
Kommer ihåg att den var stor i jämförelse med polarnas dt50mx och mt5, men å andra sidan minns jag den som riktigt trevlig att (på den tiden) åka fort med :-)

Skivbromsen fram var ju häftigt som fan, såpass häftigt att det slutade i ett par vurpor med låst framhjul på blöt asfalt :yoparty

Sen hade/har jag en Mustang Cobra från -77 efter farsan, fantastisk skapelse som används alldeles för sällan.. :-)
 
började med en Zündapp KS 50 med 70cc och 17,5 fugge när jag var 12. Efter den vart det en Yamaha FS1 med 65cc och 16,5 fugge som jag körde tills det vart roligare att köra 125cc :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top