Vad kör ni med för däcktryck?

Så länge man har den tyngsta pungten nedåt så är det bra att ha runt 2.5. Lyssna inte på dem som försöker göra sig lustiga.
 
Körde med 2,5 fram o 2,9 bak. Men nu när jag lade på nya däck...sa gummi-gubben att han lagt i 2,8 bak. Däcken skulle trivas båst då, varför vet jag inte. Men såhär gott var längesedan hojen gick. En helt ny hoj!!! :tummenupp

//KaliZ

Hoppas verkligen att du skämtar, 0,1 bars skillnad, och en helt ny hoj??hahahahahahahahahahahahah:pannkyss
 
Alla hojar käns väl som nya när man får på nya sulor om man byter bort de slitna som är platta på mitten?
Jag vet inte för jag byter när corden kommer fram på sidan...

-eller tidigare...

Dal-Mausen
 
vilken jävla tråd! Jag bad verkstaden som byte mitt bakdäck häromdagen att fylla det med flytande skumgummi istället för luft. Lite dyrare men klart värt det.
 
Last edited:
Hoppas verkligen att du skämtar, 0,1 bars skillnad, och en helt ny hoj??hahahahahahahahahahahahah:pannkyss

Hmm läste vad jag skrivit. Syftningsfel så det står härliga till... Menade att det blev en ny hoj med de nya däcken. Absolut inte beroende på lufttrycket. :va :D

//KaliZ
 
Lufttryck och kvalitet spelar ingen roll, det är bytesintervallen som räknas, precis som med olja. Själv byter jag till ny matolja i maskinen varje morgon samtidigt som jag byter den gamla luften i däcken. För övrigt blåser jag i 2,4 fram och 2,7 bak.

Maskinen och däcken kommer hålla för evigt på grund av detta, dessutom är det bara mysigt att det luktar popcorn om mig.:corn
 
Last edited:
Kör man bana eller bara allmänt snabbt så bör man minska trycket något för bästa fäste.

Vad jag vet i alla fall:confused:

Själv kör jag 2.4 - 2,8
 
Kör man bana eller bara allmänt snabbt så bör man minska trycket något för bästa fäste.

Vad jag vet i alla fall:confused:

Själv kör jag 2.4 - 2,8


Låter högt, jag kör på 1,8-1,9 bak å 2,1-,2,2 fram... Har funkat skapligt hittills, men det beror väl även på dämparinställningar vill jag tro...:va
Ser ju oftast på däcket om det är snyggt eller styggy slitet...
 
Låter högt, jag kör på 1,8-1,9 bak å 2,1-,2,2 fram... Har funkat skapligt hittills, men det beror väl även på dämparinställningar vill jag tro...:va
Ser ju oftast på däcket om det är snyggt eller styggy slitet...

Försöker hålla mig till 2,5 fram och 2,9 bak efter att 3 olika människor som verkligen borde veta har sagt ungefär samma sak.
Men nu när det blir kallare så är det också svårare att hålla trycket uppe känns det som. (visst kylan sänker trycket osv..)

Docks säger manualen 2,5 fram och 2,5 bak.
 
Låter högt, jag kör på 1,8-1,9 bak å 2,1-,2,2 fram... Har funkat skapligt hittills, men det beror väl även på dämparinställningar vill jag tro...:va
Ser ju oftast på däcket om det är snyggt eller styggy slitet...

Kör med 2.1 fram och bak ca på bana. Har jag haft mindre har jag upplevt hojen lite sladdrig och bakdäcket har blivit väl varmt o slirigt mot slutet av ett pass om det har varit ordentligt varmt. Total novis och kör bara på känn.

Detta har ju med åkstil/fjädring/däcksval/värme/åktid/höjd över havet/vikt åp förare att göra så det är ganska ointressant att jämföra så länge det inte är samma hoj med samma vikt och åkstil på förare osv.

På landsväg kör jag på 2.2 och 2.3 för att få däcken att hålla lite längre.

Skall man vara seriös är det det väl nitrogen som gäller?
Men på min nivå skulle man nog lika gärna köra på kopiss

Citerar från däckfirma:
Luften omkring oss består av två ämnen, syre och kväve (även kallat nitrogen). Genom att separera dessa två ämnen från varandra kan man använda endast nitrogen att fylla däcken med. Ett däck är inte tätt. Det sipprar hela tiden ut syre genom gummit. Kväve har andra egenskaper och stannar kvar i däcket under längre tid. Detta gör då att ett däck fyllt med kvävgas håller trycket bättre än ett däck fyllt med luft.Att köra med rätt lufttryck i däcken gör att bensinförbrukningen och däckslitaget minskar. Någon har räknat ut att om alla alltid körde med rätt lufttryck skulle koldioxidutsläppen minska med ca 73 000 ton. (Källa Gröna bilisters nyhetsbrev) Nitrogen har använts i flygplan och tävlingsbilar under lång tid. I tävlingsbilar körs däcket så kort tid att lufttrycket inte är något problem. Där är det istället det faktum att nitrogen gör att trycket inte förändras med temperaturen i samma utsträckning som ger fördelarna. Om man kör med åttio procent av rekommenderat lufttryck i däcken så ökar bensinförbrukningen med ca 3 % och däckens livslängd minskar med ca 20 %. Detta tillsammans gör att kostanden för att fylla ett däck med nitrogen inte blir någon kostnad. Tvärtom, det blir en vinst.De däcken du köper av oss fyller vi med nitrogen helt utan kostnad.
 
Last edited:
Någon som provat med nitrogen i däcken? Tänkte mest på reklamen från DäckTeam (dackteam.se)
 
Någon som provat med nitrogen i däcken? Tänkte mest på reklamen från DäckTeam (dackteam.se)

Nitrogen i däcken
Nitrogen i däcken behåller trycket
Luften omkring oss består av två ämnen; syre och kväve (även kallat nitrogen). Genom att separera dessa ämnen från varandra kan man använda enbart nitrogen att fylla däcken med. Och nitrogen istället för vanlig luft i däcken innebär flera fördelar. Framför allt bibehålls rätt tryck i däcken under tre till fyra gånger så lång tid. Gummit i däcket fungerar som ett membran där luften sakta läcker igenom vilket innebär att trycket i däcket med tiden blir för lågt. Tack vare att kvävgasmolekylen har andra egenskaper än syrgasmolekylen läcker inte nitrogen ut lika fort. Vanlig luft läcker ut med tre till fyra gånger så hög hastighet som nitrogen.

källa: www.aga.se
 
tyckte du missade en viktig aspekt ;)

:tuttar

nitrogen gör att trycket inte förändras med temperaturen i samma utsträckning som "luft". Däckstrycket ökar alltså inte lika mkt när du svettats runt länge nog på banan ;) Underlättar att hitta rätt däckstryck och ger en jämnare känsla under passat. I alla fall i teorin ;)


Nitrogen i däcken
Nitrogen i däcken behåller trycket
Luften omkring oss består av två ämnen; syre och kväve (även kallat nitrogen). Genom att separera dessa ämnen från varandra kan man använda enbart nitrogen att fylla däcken med. Och nitrogen istället för vanlig luft i däcken innebär flera fördelar. Framför allt bibehålls rätt tryck i däcken under tre till fyra gånger så lång tid. Gummit i däcket fungerar som ett membran där luften sakta läcker igenom vilket innebär att trycket i däcket med tiden blir för lågt. Tack vare att kvävgasmolekylen har andra egenskaper än syrgasmolekylen läcker inte nitrogen ut lika fort. Vanlig luft läcker ut med tre till fyra gånger så hög hastighet som nitrogen.

källa: www.aga.se
 
Last edited:
Huga

Å fasen, man ska alltså ha luft också i dom. Har alltid tyckt det verkar fattas nåt men har inte kommit på vad. Jag tar sikte på att jobba lite extra & tjäna ihop till nån av dom där "bättre" sorterna tror jag isåfall. Men hur böveln ska man göra om man lägger på vinterdäck tro...Måste man vänta med att pumpa dom så man inte får varm sommarluft i tro. Kan det bli iskristaller i sommarluften som slungas runt i däcket och orsakar en däcksprängning? Hört att dom har tryckluft på macken, man kan kanske blanda glykol i den och hälla i. Borde vara FIN lösning. Nä, nu gick luften ur mig, jag kommer inte på nåt mer...:D
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top