Vad kör ni med för däcktryck?


På svenska heter det KVÄVE! :mattias

Vanlig luft består till 78% av kväve redan, redan det säger att effekten inte är fetstor jämfört med att köra med 100% kväve.

Min åsikt är att för att du ska få ut något av detta måste vara petnoga med t.ex. däcktryck, temperatur etc innan du kör - varje gång! Skillnaden mellan kväve och vanlig luft är nämligen mindre än t.ex. att ha fel tryck i däcken innan du kör.

Med andra ord, kväve är för tävlingsbruk där någon jagar hundradelar och får utdelning genom att vara riktigt petnoga. För oss andra är effekten rent teoretisk, och försvinner totalt i praktiken.
 
Varför känner jag mig alltid så oseriös när jag läser trådar som denna? Har nog ärligt talat aldrig kollat däcktrycket i mina däck. Det gör ju däckgubbarna när däcken monteras:D
 
På svenska heter det KVÄVE! :mattias

Vanlig luft består till 78% av kväve redan, redan det säger att effekten inte är fetstor jämfört med att köra med 100% kväve.

Min åsikt är att för att du ska få ut något av detta måste vara petnoga med t.ex. däcktryck, temperatur etc innan du kör - varje gång! Skillnaden mellan kväve och vanlig luft är nämligen mindre än t.ex. att ha fel tryck i däcken innan du kör.

Med andra ord, kväve är för tävlingsbruk där någon jagar hundradelar och får utdelning genom att vara riktigt petnoga. För oss andra är effekten rent teoretisk, och försvinner totalt i praktiken.
I princip rätt men det en del pumpar in i sina däck är kvävgas (N2) som består
av kväve (N)... jmf syre (O) syrgas (O2), väte (H) vätgas (H2):D :mattias :mattias :mattias
 
Lätt en av dom absolut roligaste trådarna! Vilken nybörjar som helst blir ju fövirrad av en sån här tråd!
 
det som manualen rekommenderar!
 
Varför däcktryck:confused:
Jag håller just på att gjuta däck i lättmetall:yoparty
Vad tror ni om greppet i dom??
Blir säkert feta nedlägg.
 
I princip rätt men det en del pumpar in i sina däck är kvävgas (N2) som består
av kväve (N)... jmf syre (O) syrgas (O2), väte (H) vätgas (H2):D :mattias :mattias :mattias

det var nog det han underföstått menade, fylla kväve i icke gasform i däckken lär ju ha en lätt kylande effekt, ellerså får man ha ohemult högt tryck i däcken ;)
 
det var nog det han underföstått menade, fylla kväve i icke gasform i däckken lär ju ha en lätt kylande effekt, ellerså får man ha ohemult högt tryck i däcken ;)
Jodå, men om man ska rätta någon så ska de vara med korrekta fakta.

På svenska benämnes gasfasen av grundämnet kväve, kvävgas och ingenting annat.
I väl kyld form antar den flytande fas och blir då flytande kväve.:mattias :D
Krångligt? "Well, tough titty" som man säger i utlandet.
Det är bara att acceptera att så är det.

Att använda benämningen nitrogen är ett nymodigt påfund som bör stävjas.
Var kommer det annars sluta?
Ska vi börja prata om oxygen och hydrogen också?
Nej, det är dags för oss språkpoliser att sluta leden och kväsa dessa osvenska nymodigheter!:smasha
 
Jag kör med AGA´s koldioxid.. Funkar klockrent

2.5 och 2,9 kör jag med.
 
Last edited:
ehhm, kanske låter dumt, men finns det inte vissa firmor som faktiskt fyller helium eller nåt sånt i däcken? jag förstår att de flesta inlägg i denna tråden är illa dold sarkasm, men jag läste en annons i tidningen för ett tag sen om ett företag i munka ljungby som fyllde däcken med detta. skulle visst minska slitaget... dock vet jag inte om det var mest bilar det gällde men men...

Varför känner jag mig alltid så oseriös när jag läser trådar som denna? Har nog ärligt talat aldrig kollat däcktrycket i mina däck. Det gör ju däckgubbarna när däcken monteras:D

det har faktiskt inte jag heller, men enligt försäljaren på ducatimalmö (där jag köpte min) håller ett mcdäck aldrig helt tätt, och bör därför kollas iallafall i början på säsongen efter vinteruppehållet (om man nu har ett uppehåll:yoparty )

men å andra sidan, kör man slut på däcken på en säsong slipper man det bekymret.

vänta nu, var du också sarkastisk?:huvet
 
Last edited:
:d

Jag har forskat lite i detta och resultatet blev att vinterluft ska det vara.
Alla föroreningar i vår svenska sommarluft gör att rotationshastigheten på bakan blir lägre. Vinterluften innehåller en annan typ av föroreningar som lämpar sig bättre för oss hojåkare. Tröghetsmomentet är avsevärt lägre i denna luft.
Men den bästa luften är svår att få tag på. Den finns bara här i Dalarna där den blandas på optimalt sätt med hjälp av dalmasar med knätofs.
Men det västa är att man måste vara på hugget att samla in den vid rätt tidpunkt. Vart fjärde år finns den att hämtas. 29 februari is the day. Klockan 04:23

Lista er här i tråden ni om vill köpa. Har en tankbil som är proppfull. Jag säljer per kilo. Priset är billiga 1.895:- (sporthojspris)

Dal-Mausen



:D :D :D


Man kan juh inte va allvarlig hela tiden! :tummenupp

Jag har forskat lite i detta och resultatet blev att vinterluft ska det vara.
Alla föroreningar i vår svenska sommarluft gör att rotationshastigheten på bakan blir lägre. Vinterluften innehåller en annan typ av föroreningar som lämpar sig bättre för oss hojåkare. Tröghetsmomentet är avsevärt lägre i denna luft.
Men den bästa luften är svår att få tag på. Den finns bara här i Dalarna där den blandas på optimalt sätt med hjälp av dalmasar med knätofs.
Men det västa är att man måste vara på hugget att samla in den vid rätt tidpunkt. Vart fjärde år finns den att hämtas. 29 februari is the day. Klockan 04:23

Lista er här i tråden ni om vill köpa. Har en tankbil som är proppfull. Jag säljer per kilo. Priset är billiga 1.895:- (sporthojspris)

Dal-Mausen



:D :D :D


Man kan juh inte va allvarlig hela tiden! :tummenupp

Har hört att norska fjordar har ääännu renare sportluft..just bjaernefjorden :p
 
Last edited:
Jag kör med 2.5 fram och 2.9 bak, enligt instruktionsboken. Kör med den luften ja hittar, med andra ord den som finns på mackarna. Man tror man börjar få koll på läget, sen när ja läser om en massa andra varianter av luft, helium och diverse andra så börjar jag undra. Liksom luft är väl luft? Aldrig nånsin hört talas om att man kör på någon annan luft än som sagt vanligt luft, men vad vet ja. Nåt jag däremot vet är att alla däck tappar lite luft, och däckktrycket är A & O, kollar själv trycket i alla fall 1gång varanna vecka ( kalla däck )
 
Jag kör med 2.5 fram och 2.9 bak, enligt instruktionsboken. Kör med den luften ja hittar, med andra ord den som finns på mackarna. Man tror man börjar få koll på läget, sen när ja läser om en massa andra varianter av luft, helium och diverse andra så börjar jag undra. Liksom luft är väl luft? Aldrig nånsin hört talas om att man kör på någon annan luft än som sagt vanligt luft, men vad vet ja. Nåt jag däremot vet är att alla däck tappar lite luft, och däckktrycket är A & O, kollar själv trycket i alla fall 1gång varanna vecka ( kalla däck )

Jo, trådluft (flåt lyft) är klart den bästa lyften.:)
 
I princip rätt men det en del pumpar in i sina däck är kvävgas (N2) som består
av kväve (N)... jmf syre (O) syrgas (O2), väte (H) vätgas (H2):D :mattias :mattias :mattias

Ur Nationalencyklopedin: "luft, den gasblandning som utgör jordens atmosfär. Torr luft består av 78,1 % (volymprocent) kväve, 20,9 % syre, 0,9 % argon, 0,04 % koldioxid och små mängder av ett stort antal andra gaser"


...konstigt, inte ett ord om kvävgas :va
 
Om hojen svänger lättare till vänster än höger kan man trycka i lite mer högerluft i däcken då för att jämna ut?
 
Ur Nationalencyklopedin: "luft, den gasblandning som utgör jordens atmosfär. Torr luft består av 78,1 % (volymprocent) kväve, 20,9 % syre, 0,9 % argon, 0,04 % koldioxid och små mängder av ett stort antal andra gaser"


...konstigt, inte ett ord om kvävgas :va
Nä, men det ändrar inte ett skit av det jag skrev.
Kvävgas består nämligen till 100% av kväve.
Du hoppade av skolan för tidigt...annars hade du förstått hur det ligger
till för länge se'n. :FU
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top