Vad innebär offroad-försäkring?

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Hmm.. jag köpte mc nyligen och ringde i panik runt till en del bolag och lyssnade efter priser.
Jag fick tre olika priser från Länsförsäkringar på de tre samtal jag ringde.
Jag kunde välja mellan "vanlig försäkring", "tjejförsäkring" och "offroadförsäkring".
Vad vanlig försäkring innebar visste de, och att tjejförsäkring var förknippat med så många förbehåll de någonsin kunnat hitta på kunde de också tala om. Döremot visste de inte (?) vad det innebar med offroadförsäkring. Den var iaf billig varför jag valde den.

Vad är offradförsäkring? Har jag klantat mig på nåt vis eller kan nån tala om för mig vad det innebär? Försäkringsbolaget kan det som sagt inte.

Om man kikar på LF:s hemsida så står det i deras mc-villkor att en offroad får ha mellan 250-800cc och föraren ska vara minst 24 år. Det sållar väl bort en del klientel så premien blir billigare. Sedan så verkar det vara lite modifikationer på självrisken.

Ring Bilsport&MC, känner en som fick offroad försäkring på sin KLE fast han inte är 24. Värt ett försök. :)

PASSUPP FÖR SJÄLVRISKEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! på en offroadfsk, kan vara 10 000 kr vid ex stöld!!!!!!!! :kocko

jag hade 15 papp i självrisk på min förra th-offroadförsäkring, fast den är ju borta nu

HanneZ skrev:
jag hade 15 papp i självrisk på min förra th-offroadförsäkring, fast den är ju borta nu

Vad i helvete?!

Jag ser i villkor på LF:s hemsida nu att man måste ha den i låst garage när den är hemma. Det är den iofs, men det kan ju hända att man parkerar nån annanstans än -hemma- emelllanåt...
hmm..

En "Offroad försäkring" gäller bara om du kör av vägen. Därav "Off Road". En "Tjejförsäkring" gäller bara om du krockar med en annan tjej! Det e den mest överhängande risken eftersom tjejer kör som höns.

Ta den så klarar du dig långt.

Jag tog båda delarna faktiskt... Dyrt men ändå

/ Daniel

duckie skrev:
Vad i helvete?!

Jag ser i villkor på LF:s hemsida nu att man måste ha den i låst garage när den är hemma. Det är den iofs, men det kan ju hända att man parkerar nån annanstans än -hemma- emelllanåt...
hmm..

Då är den ofärsäkrad!

Ska du åka till Waxholm för att äta en glass så måste du åka till waxholm. Sen åka hem och parkera hojjen i garaget. Ta en taxi till Waxholm. Äta glass. Ta en taxi hem och hämta hojen och sen åka tillbaka till Waxholm. Så gör alltid jag.

RoLLER skrev:
Då är den ofärsäkrad!

Ska du åka till Waxholm för att äta en glass så måste du åka till waxholm. Sen åka hem och parkera hojjen i garaget. Ta en taxi till Waxholm. Äta glass. Ta en taxi hem och hämta hojen och sen åka tillbaka till Waxholm. Så gör alltid jag.

Smart kille! :-p

Spinky Spendrup skrev:
Om man kikar på LF:s hemsida så står det i deras mc-villkor att en offroad får ha mellan 250-800cc och föraren ska vara minst 24 år. Det sållar väl bort en del klientel så premien blir billigare. Sedan så verkar det vara lite modifikationer på självrisken.
Jag fick en prisuppgift på en offroadförsäkring trots att jag är 21 år och kollade på en Highland 950V2 Outback. Två fel av tre möjliga. Men det skulle bli billigt som attan! :D

Not to worry dock..... Du e aldrig shizkebab oavsett. Hojen är försäkrad under alla omständigheter, dock till en högre självrisk om det står ute.

Nu var jag lite vettig för en kort sekund. Men snart ska jag larva mig igen....

benkar skrev:
Om du och hojen befinner sig på folkbokföringsadressen över natten, ska hojen vara i låst garage, men är du/hojen inte hemma, tex i en annan del av stan/annan stad/land, så ska den kunna stå på gatan..

Men... haft både LF och Bilsport/MC tidigare, med detta villkor, och om man grillade säljaren lite, så kunde dom inte svara på typ: Jag bor i Årsta, OK, då ska hojen vara inlåst över natten här hemma, men om jag sover över hos flickvän i annan stadsdel, tex Enskede, OK för hojen stå ute där? (samma stad, men annan stadsdel) och dom svävade även på målet/svaret kring frågan "när hojen är på hemmaort", kan jag parkera hojen utomhus i en annan stadsdel och gå hem till min lght och sova? dvs hur långt sträcker sig mantalskrivningsadressen... samma stad, annat kvarter, annan stadsdel? Tyckte det var klart luddigt skrivna villkor, bara ringa säljarna och fråga/grilla!

/B

duckie skrev:
Vad i helvete?!

hmm..

Om du och hojen befinner sig på folkbokföringsadressen över natten, ska hojen vara i låst garage, men är du/hojen inte hemma, tex i en annan del av stan/annan stad, så ska den kunna stå på gatan..

Men... haft både LF och Bilsport/MC tidigare, med detta villkor, och om man grillade säljaren lite, så kunde dom inte svara på typ: Jag bor i Årsta, OK, då ska hojen vara inlåst över natten här hemma, men om jag sover över hos flickvän i annan stadsdel, tex Enskede, OK för hojen stå ute där? (samma stad, men annan stadsdel) och dom svävade även på målet/svaret kring frågan "när hojen är på hemmaort", kan jag parkera hojen utomhus i en annan stadsdel och gå hem till min lght och sova? dvs hur långt sträcker sig mantalskrivningsadressen... samma stad, annat kvarter, annan stadsdel? Och om JAG är på annan ort, är det då tillåtet att ha hojen utomhus hemma? :tungan Tyckte det var klart luddigt skrivna villkor, bara ringa säljarna och fråga/grilla!

/B

duckie skrev:
Hmm.. jag köpte mc nyligen och ringde i panik runt till en del bolag och lyssnade efter priser.
Jag fick tre olika priser från Länsförsäkringar på de tre samtal jag ringde.
Jag kunde välja mellan "vanlig försäkring", "tjejförsäkring" och "offroadförsäkring".
Vad vanlig försäkring innebar visste de, och att tjejförsäkring var förknippat med så många förbehåll de någonsin kunnat hitta på kunde de också tala om. Döremot visste de inte (?) vad det innebar med offroadförsäkring. Den var iaf billig varför jag valde den.

Vad är offradförsäkring? Har jag klantat mig på nåt vis eller kan nån tala om för mig vad det innebär? Försäkringsbolaget kan det som sagt inte.

Kan inte försäkringsbolaget/säljaren förklara vad en specialförsäkring i deras sortiment innebär, så är det skrämmande... :huvet

Men... Länsförsäkringar är ett förs.bolag med lite lustig struktur, med en massa lokala kontor med egen verksamhet. Skulle om jag var intresserad av villkoren mer detaljerat, ringa Länsförsäkringar i Sthlm, där det troligen är bäst koll på MC-försäkringarna.

/B

RoLLER skrev:
Jag hinner citera dig innan du ens har skrivit inlägget!!!!

Nu kommer ju folk tro att jag e Benkar. Prexist som dom trodde att jag va RQ

Kom på att jag egentligen inte orkade engagera mig i frågan/tråden, och tog bort inlägget, verkar bli så luddiga svar på inlägg just ikväll... men du hann svara, så jag slängde in inlägget igen... :tungan

/B

Haha.... jo jag förstod det Benkar!

Jag e inte heller på nån nivå där jag orkar engagera mig nå djupare.... Det märks säkert på nivon på mina inlägg.... Men va fan! Det e KUL! :D

benkar skrev:
Kom på att jag egentligen inte orkade engagera mig i frågan/tråden, och tog bort inlägget, verkar bli så luddiga svar på inlägg just ikväll... men du hann svara, så jag slängde in inlägget igen... :tungan

/B

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...