Välja hoj efter försäkring?

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Ort
Norra Uppland
Hoj
KTM 660 SMC -06
Hejsan

Har sökt lite och har inte hittat något specifikt som gäller just detta.

Funderar på att köp en KTM 640 SM 04- men efter att ha kollat på försäkringar på mig (23år, nyligen tagit körkort) så börjar jag fundera.

Har ringt alla de stora bolagen och.

Om vi utgår från hel- och halvförsäkring så skulle det kosta /år följande:

Länsförsäkringar:
Trafik: 8509:-
Halv: 10699:-
Hel: 30000:-

Folksam:
Trafik: 5616:-
Halv: 10476:-
Hel: 29900:-

If:
Trafik: 3344:-
Halv: 5200:-
Hel: 20600:-

Men sen slog det mig att KTM 660 är reggad som strypt så jag kollade då priserna på 660

Länsförsäkringar (hade två olika en med mindre effekt och en med mer med/utan strypning antagligen)
Trafik: 4096:- (ostrypt: 11837:-)
Halv: 4936 (ostrypt: 15462:-)
Hel: 9506:- (ostrypt: 44328:-)

Folksam:
Trafik: 2952:-
Halv: 5160:-
Hel: 12020:-

if:
Trafik:
Halv: 2953:-
Hel: 5374:-

Sammanfattningsvis så är den billigaste helfösäkringen på KTM 660 5374:- och billigaste på KTM 640 20600:-

Så nu är jag lite tveksam hur jag ska göra. Vill egentligen ha en 640, dels för att det är längre serviceintervaller och sen att den finns med svarta kåpor vilket jag tycker är snyggare samt elstart.
660 finns några stycken med svarta kåpor som vissa har bytt ut men det begränsar kraftigt urvalet.

Vad jag förstått så är det i pricnip riskfritt att köra ostrypt 660 om man skulle råka ut för en olycka, men blir ändå tveksam då Länsförsäkringar hade två olika klassningar där den ostrypta 660 var pissdyr

Ställa hojjen på farsan känns inte heller helt rätt då jag inte vill skenförsäkra. Samtidigt så är ju klassningen på 660 lite som ett kryphål som utnyttjas.

Så hur tycker ni man ska göra? Har ni ställts inför samma dilemma?

Känns som man blir "tvingad" att välja en 660 om man vill komma undan lite billigare alt halvförsäkra 640n
 
sigges skrev:
2283185 Hejsan

Har sökt lite och har inte hittat något specifikt som gäller just detta.
Kolla Bilsport & MC och deras offroadförsäkring oxå.

Sen har du glömt KTM's 625 som är en hoj som är strypt i regbeviset och har elstart. Prestanda ligger mellan 640 och 660.

.
 
Hej!
Frågan är ju om du behöver hel på en beg 640/660??
Personligen hade jag ALDRIG valt hel, jag hade hittat alla kryphål som bara finns, ställt den på min gammelfarfars farfars far och haft lika gott samvete iallafall.
En tanke: varför inte köpa en 525EXC(enduroreggad) med motardkit?
Då blir ju både försäkringen billigare och du får roligare.(för de extra pengarana du sparar på försäkringen kan du köpa 540/570 kit)
Om du är orolig för service intervaller på 525:an kan jag bara tillägga att det är jäkla smidigt att serva dem, och sköter man sevicen så ska det inte vara ngr poblem, har åkt 240/h med min, inga haverier, bara servad(olja,filter, ventiljustering)
 
Spider skrev:
2283232 Kolla Bilsport & MC och deras offroadförsäkring oxå.

Sen har du glömt KTM's 625 som är en hoj som är strypt i regbeviset och har elstart. Prestanda ligger mellan 640 och 660.

.


Ska kolla in den, tack för tipset. Är det liknande serviceintervall som 660n? Finns den med svarta kåpor org? Verkar som att KTM:en inte är offroadklassad hos de bolag jag ringt till

Enfield skrev:
2283233 Hej!
Frågan är ju om du behöver hel på en beg 640/660??
Personligen hade jag ALDRIG valt hel, jag hade hittat alla kryphål som bara finns, ställt den på min gammelfarfars farfars far och haft lika gott samvete iallafall.
En tanke: varför inte köpa en 525EXC(enduroreggad) med motardkit?
Då blir ju både försäkringen billigare och du får roligare.(för de extra pengarana du sparar på försäkringen kan du köpa 540/570 kit)
Om du är orolig för service intervaller på 525:an kan jag bara tillägga att det är jäkla smidigt att serva dem, och sköter man sevicen så ska det inte vara ngr poblem, har åkt 240/h med min, inga haverier, bara servad(olja,filter, ventiljustering)

Ja det är iofs halvfösäkring som gäller isf. Självrisken är ju ganska hög.

525 känns inte som ett alternativ, vill ha någonting "färdigt" om man säger så.

Servicen är väl kanske inte helt avgörande, men det är ju en av anledningarna till att man skulle välja 640 före 660. Speciellt då man gärna vill göra en extra service mellan.
 
sigges skrev:
2283258 Ska kolla in den, tack för tipset. Är det liknande serviceintervall som 660n? Finns den med svarta kåpor org? Verkar som att KTM:en inte är offroadklassad hos de bolag jag ringt till
Exakt samma (har jag för mig) serviceintervall.

Svart plast.... bara å köpa till för en billig peng och byta ut.

.
 
Bilsport & Mc går nog bort med deras offroad försäkring...dem kräver en ålder på 24 år nämligen. Annars e den bra, har själv hos dem. 6027 kr hel/helår på KTM 640 -03 och jag bor i centrala malmö.
 
Spider skrev:
2283274 Exakt samma (har jag för mig) serviceintervall.

Svart plast.... bara å köpa till för en billig peng och byta ut.

Okok, ja den är ju ett alternativ, hittade dock inte så många till salu.

MrxXx skrev:
2283275 Bilsport & Mc går nog bort med deras offroad försäkring...dem kräver en ålder på 24 år nämligen. Annars e den bra, har själv hos dem. 6027 kr hel/helår på KTM 640 -03 och jag bor i centrala malmö.

Går de endast efter ålder? Vet att vissa bolag har som krav att man ska vara över 24år och haft körkort i minst 5år. Fyller ju iofs 24 om några månader.
 
Pratade med Bilsport MC-försäkring nu

Helt otroligt vilken skillnad det var.

Deras offroad-försäkring (inlåst med dubbla lås) 3493kr/år helförsäkrad på mig.
Innan 24: 23516kr/år
 
sigges skrev:
2283396 Pratade med Bilsport MC-försäkring nu

Helt otroligt vilken skillnad det var.

Deras offroad-försäkring (inlåst med dubbla lås) 3493kr/år helförsäkrad på mig.
Innan 24: 23516kr/år


Hade jag varigt i dina skor så hade jag köppt vad jag velat , tecknat den billigaste försäkringen jag hittat pyntat sura pengar för dom månaderna som är kvar tills man fyllt 24 sen sagt upp försäkringen o tecknat en ny hos bilsport o mc
 
sigges skrev:
2283396 Pratade med Bilsport MC-försäkring nu

Helt otroligt vilken skillnad det var.

Deras offroad-försäkring (inlåst med dubbla lås) 3493kr/år helförsäkrad på mig.
Innan 24: 23516kr/år
24tusen? Liknar mer än sporthojsförsäkring ju... :3freak
 
Jo, nu när jag hittade bilsportförsäkringen blev läget genast helt annorlunda.
Förmodligen teckna en halvförsäkring som sedan justeras automatiskt till hel när man fyller 24. Var dessutom ingen skillnad mellan 640 eller 660.

Tack för alla tipsen.

Nappe skrev:
2283789 Hade jag varigt i dina skor så hade jag köppt vad jag velat , tecknat den billigaste försäkringen jag hittat pyntat sura pengar för dom månaderna som är kvar tills man fyllt 24 sen sagt upp försäkringen o tecknat en ny hos bilsport o mc
 
Ibland är det gutt att ha några år på nacken... LF , hel/hel , 3000:- i självrisk , 2.248 svenska kronor !!! :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top