Vad har ni för hjälm?

Material


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Totalt är hjälmen runt 3 cm tjock beroende på storlek (tillverkarna gör inte ett skal för varje storlek utan har kanske 2 skal som de har olika mkt frigolit i för att passa olika stora huvuden).


hehe, ingen utom Arai nej som har en skalstorlek / 2 storlekar.
som dessutom frigolit med olika denistet på olika stället i hjälmen.
och olika skalform för olika kontinenter.
och inte gör sina hjälmar "för hårt skal" utan i en väl avvägd blandning..
mm
osv
köp Corsair om du vill maximera dina överlevnadschanser.

http://www.araihelmet-europe.com/php/araitecs/AraiTecsIII.pdf

http://www.araihelmet-europe.com/php/manuals/AraiHelmtest.pdf
 
Okey, jag vurpade i 100km/h och landade rakt uppochner (mitt på huvudet med fötterna rakt upp, och min glasfiberhjälm blev platt (alltså dämpade den så mkt som går.. en i plast hade kanske inte ens ytterskalet gått sönder på och hade då inte dämpat något).
Hursomhelst så klarade jag mig med 2 kompressionssprickor på 2 ryggkotor.

Angående din krock med en reklamstolpe, hur kan du vara säker på att en i plast hade dämpat bättre? Den hade säkerligen studsat mot stolpen och din nacke hade varit knäckt?

/Andreas


En glasfiberhjälm är en hjälm i plast med glasfiberförstärkning.. plasthjälm alltså.. om det inte är en komposithjälm du har dvs. som är en blandning av kevlar/kolfiber/glasfiber etc..


Jag har gått i backen baklänges med huvud/rygg först med en plasthjälm (billigaste nolan typ) & den gjorde ett ypperligt jobb, dock fick jag en lätt hjärnskakning men inga skador på huvudet.. bröt handleden & fick diverse skrapsår & fick sprickbildningar i 2 kotor men det kan man knappast lasta hjälmen för.. hastigheten låg runt 110km/h..
 
Last edited:
Hjälmen heter AGV AX-7. Någon slags kevlarkomposit om jag inte missminner mig. Lätt är den iaf. 1250g +-50g.
 
Shoei X-spirit
garage.php
 
En glasfiberhjälm är en hjälm i plast med glasfiberförstärkning.. plasthjälm alltså.. om det inte är en komposithjälm du har dvs. som är en blandning av kevlar/kolfiber/glasfiber etc..


Jag har gått i backen baklänges med huvud/rygg först med en plasthjälm (billigaste nolan typ) & den gjorde ett ypperligt jobb, dock fick jag en lätt hjärnskakning men inga skador på huvudet.. bröt handleden & fick diverse skrapsår & fick sprickbildningar i 2 kotor men det kan man knappast lasta hjälmen för.. hastigheten låg runt 110km/h..

Så hjärnskakningen kan man inte lasta hjälmen för? :confused: Ju bättre den dämpar fallet desto mer skyddar den mot t.ex hjärnskakning.. Jag klotade som sagt i ungefär samma fart och landade rakt upponer på huvudet, plattade till hjälmen men fick inte hjärnskakning utan låg på lasarettet under natten för observation bara.. Kom undan med sprickbildning på 2 kotor precis som du..

Ja, jag hade/har komposithjälm.

/Andreas
 
En glasfiberhjälm är en hjälm i plast med glasfiberförstärkning.. plasthjälm alltså.. om det inte är en komposithjälm du har dvs. som är en blandning av kevlar/kolfiber/glasfiber etc..

nejnej
man kan kalla samtliga hjälmer plasthjälmar, men nu är det ju en vedertagen uppdelning mellan hjälmar med armering och de utan.
Men bindemedlet som gör tex glasfibern "hård" är en typ av plast.

En glasfiberhjälm är även det en komposithjälm, komposit = flera material.

Plasthjälm= enbart plast i skalet.
 
Så hjärnskakningen kan man inte lasta hjälmen för? :confused: Ju bättre den dämpar fallet desto mer skyddar den mot t.ex hjärnskakning.. Jag klotade som sagt i ungefär samma fart och landade rakt upponer på huvudet, plattade till hjälmen men fick inte hjärnskakning utan låg på lasarettet under natten för observation bara.. Kom undan med sprickbildning på 2 kotor precis som du..

Ja, jag hade/har komposithjälm.

/Andreas

Känner folk som fått hjärnskakning med glasfiberarmerad hjälm på huvudet.. jag gick i med bakhuvudet först & ja jag låg över på natten med dels för observation dels för att jag blev klar först ~3 på natten.. kom in vid 20.00 på kvällen..

nejnej
man kan kalla samtliga hjälmer plasthjälmar, men nu är det ju en vedertagen uppdelning mellan hjälmar med armering och de utan.
Men bindemedlet som gör tex glasfibern "hård" är en typ av plast.

En glasfiberhjälm är även det en komposithjälm, komposit = flera material.

Plasthjälm= enbart plast i skalet.


Glasfibern armerar plasten.. Plast är ett samlingsnamn..

Har läst tester bla. i Bike där Nolans "plast"hjälm presterar lika bra som glasfiberarmerade hjälmar förmodligen pga. att även Noland inredning samt stötdämpande material är bra eller minst lika bra som i de glasfiberarmerade hjälmarna..

Jag tror mer det är en prisfråga & inte en materialfråga huruvida hjälmen är en "säker" hjälm eller inte.. sen är en dyrare hjälm lättare att sälja om den är gjord i kompositmaterial än att bara skriva plast..
 
Last edited:
Hemma i Svea- land ligger en Airoh Warrior II någonstans på en hylla. Men när jag flyttar hem= ny hoj= ny hjälm... Den där brusburken man har nu är igen höjdare direkt!
 
Dom man brukar kalla plasthjälmar är gjorda termoplaster. Dvs plast man smälter med värme i en form. Komposithjälmarna görs med härdplast där man tillsätter vissa ämnen som reagerar med varann och använder armeringar i form av tex glasfiber.

Finns tydligen "plasthjälmar" som man försöker göra så att dom har liknande egenskaper som komposithjälmar. Hjälmar som inte ska "studsa" utan ta upp smällarna som glasfiberhjälmarna gör. Så det är en gammal "sanning" för att alla plasthjälmar studsar i asfalten vid vurpa. Finns några få undantag alltså.

Kör själv med Arai RX7 Corsair. En Pedrosa-replika och en vit.
 
Last edited:
Arai har upp till fem ytterskalstorlekar på sina hjälmar från den minsta till den största. Så det är inte bara olika tjockt med frigolit där.
Shoei X-spirit har upp till fyra storlekar medans de billigare Shoeis har upp till tre.

Jämför en Nolan i XXS och en Arai i XXS:jisses
Har du ett litet skalle men har komplex för det, köp Nolan!:lol ;)
 
Hade X-Spirit nu Arai RX7 :tummenupp
 

Bifogat

  • arai_2.jpg
    arai_2.jpg
    58.9 KB · Visningar: 48
  • IMG_0526.jpg
    IMG_0526.jpg
    57.3 KB · Visningar: 54
Dom man brukar kalla plasthjälmar är gjorda termoplaster. Dvs plast man smälter med värme i en form. Komposithjälmarna görs med härdplast där man tillsätter vissa ämnen som reagerar med varann och använder armeringar i form av tex glasfiber.

Sant!

Hittar hjälmar vars skal är tillverkade av följande material.

Polycarbonat

Carbon/ Fiberglas

Fiberglas/Carbon/Kevlar®

Carbon

Fiberglas

Thermoplast

Lexan ML®

ABS

Technopolymer

P.O.W.E.R. - Fibre (Spezial-Duroplast-Matrix mit Carbon-Anteil)

Aramid/Carbon verstärkte Multi-Axial-Fasern

AIM Advanced Integrated Matrix + Carbon

Carbon SLC - super light carbon

Composite Fiber


Det är bara så att alla hjälmar är av plast, vissa är dock av plastkompositer som då är armerade med antingen kol- aramid eller glasfiber... när man armerar med dessa material får man plastkompositer.

ABS-plast är en sampolymer med olika mängd akrylnitril-, butadien- och styren-monomer.

Används till stor del i vardagsprodukter, som till exempel hushållsredskap. ABS-plast har väldigt goda egenskaper så som låg vikt, god hållfasthet och formbeständighet samt låg produktionskostnad.
http://sv.wikipedia.org/wiki/ABS-plast


Polykarbonat (PC) är en transparent termoplast med exceptionell hållbarhet. Polykarbonat säljs oftast som "okrossbar plast" under namnet "Makrolon" eller "Lexan" och används främst till butiksfönster och dörrfönster som ska vara stöt-, spark- och slagtåliga, den används också bland annat till visir, maskinskydd, flygplansfönster och andra produkter som behöver vara hållbara och transparenta.

Polykarbonat är lätt att förväxla med plexiglas, men man kan skilja dem åt genom att bända materialet. Plexiglaset kommer då brytas av medan polykarbonatet böjs.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polykarbonat


Polystyren, eller styrenplast som gruppen kallas, är en amorf termoplast som är mycket billig och därför mycket vanlig. Dess glastemperatur är cirka 100 grader Celsius.

Största fördelar:

* Hårt och styvt material
* Billig
* Liten vattenabsorbtion
* Låg krypning
* Bra elektriskt isolerationsförmåga

Största nackdelar:

* Sprickbildning
* Mjuknar vid låg temperatur
* Dålig UV-resistens
* Dålig resistens mot oljor, lösningsmedel mm.

Användningsområden:

* Förpackningar
* Engångsartiklar
* Plastbyggsatser
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polystyren


Polyester är en härdplast, som får sina fysikaliska egenskaper genom en irrevesibel kemisk reaktion när härdare tillsätts (till skillnad från termoplaster som kan smältas). Den används som harts tillsammans med armeringsmaterial som kol-, aramid- eller glasfiber i plastkompositer (båt- och kanotbyggen, bilkarosser, flygplan mm), som gjutmassa i produktionsindustrin och som konstfiber i textilier och kläder - ofta friluftskläder (t ex polyesterfleece), eftersom materialet har låg vattenupptagning, torkar snabbt, är relativt hållbart och anses bekvämt att bära.

Vanligast är ortoftalsyrapolyester medan Isoftalsyrapolyester används när en mer kemikalieresistent plast behövs i t ex tankar och rörkonstruktioner. polyester byggs upp av estermonomerer dvs delar av estrar. som blir till en helhet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polyester


Plastkompositer är syntetiska material som får sina fysikaliska egenskaper genom samverkan av en plastmassa (till exempel poly- eller vinylester eller epoxi) och ett armeringsmaterial (till exempel kol-, aramid-, eller glasfiber). Plastkompositer används för båtbygge, bilkarosser, flygplan mm.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Plastkompositer
 
Last edited:
Okey, jag vurpade i 100km/h och landade rakt uppochner (mitt på huvudet med fötterna rakt upp, och min glasfiberhjälm blev platt (alltså dämpade den så mkt som går.. en i plast hade kanske inte ens ytterskalet gått sönder på och hade då inte dämpat något).
Hursomhelst så klarade jag mig med 2 kompressionssprickor på 2 ryggkotor.

Angående din krock med en reklamstolpe, hur kan du vara säker på att en i plast hade dämpat bättre? Den hade säkerligen studsat mot stolpen och din nacke hade varit knäckt?

/Andreas
Känn på en plasthjälm så känner du att skalet är mjukare, utan frigolit skulle man på en plasthjälm kunna trycka in plasten, det kan man inte med en hjälm gjord av kompositmaterial. Skillnaden är som du säger att plasten inte spricker, den böjs in och sen böjs ut igen efter smällen. Därmed låter den det dämpande materialet (frigoliten) ta upp mer av smällen. Ett hårdare skal är inte bättre ur säkerhetssynpunkt.

Det här med "studsande" på plasthjälmar är ett vedertaget uttryck, har dock aldrig sett några siffror på hur mkt som skiljer. Ett enkelt test med en plasthjälm och en komposithjälm med vikter i, släppta från samma avstånd (lämpligtvis det avstånd som man sitter på en motorcykel, ca 1,5 meter) och då mäta "studsandet" skulle ge svart på vitt. Jag tror att en plasthjälm studsar minimalt mer än en komposithjälm. Skillnaden som jag ser det är att plasthjälmen alltid studsar tillbaka lika mkt men när kompositen väl går sönder så studsar den mindre...frågan är hur mkt mindre? Är det värt att ha en hjälm som skyddar bäst i 10% av fallen (komposit som skyddar bäst mot penetrerande, vassa, föremål) eller en hjälm som skyddar bäst i 90% av fallen (plana ytor, typ asfalterat mark)?

Att du landar på huvudet i 100km/h är fel, du GLIDER på huvudet i 100km/h. Hade du kört in i en betongvägg i 100km/h med huvudet före hade den jämförelsen varit mer rättvis med att du "landar på huvudet i 100km/h". Men då hade du troligen inte överlevt oavsett hjälm.

Ang krocken med reklamstålpen vet jag inte att en plasthjälm varit bättre. Jag antar bara, allt jag skriver är mina antaganden, ingen fakta på något vis eftersom jag inte gett några konkreta bevis som styrker det jag säger (ifs står det en del i länken jag gav ovan, läst den än?)
 
Min hjälm är Shoei- xr1000 Diabolic 2, sitter som en smäck och har dubbla visir. Det är j'vligt skönt att inte ha en plasthjälm längre (hade en Lazer tidigare) och ingen imma på visiret.
shoei_xr1000_diabolic_2.gif
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top