Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det där är inget att säga emot, en hjälm av bättre material absorberar smällen
vilket är lindrigare mot skallen och nacken,
plasthjälmen studsar vilket bankar ditt huvud i marken och ger skador på nacken.
En allmänt vedertagen "sporthoj-sanning" m.a.o.![]()
Skulle vara intressant att se något bevis på att det verkligen förhåller sig på detta viset. Jag har hört liknande påståenden för drygt 10 år sedan när jag skulle köpa en hjälm i en butik, men aldrig noterat något om detta när jag läst hjälmtester och liknande, där f.ö. vissa s.k. plasthjälmar inte alltför sällan klassas som bättre än en del komposithjälmar när det gäller just säkerheten.
I övrigt tror jag det är dumt att kategorisera hjälmar i två kategorier:
1. Gasfiberhjälm = Bra
2. Plasthjäm = Farlig
Det är aningen mer komplicerat än så skulle jag vilja påstå.
Det absolut viktigaste i hjälmen är "frigoliten". Det är den som absorberar själva kraften vid kollisionen i och med att den komprimeras. Skalets huvudsakliga uppgift är - som jag förstått det - just att skydda frigoliten mot att splittras av vassa föremål etc. och även att fördela ut kraften på en större yta vid kollision med ett mindra föremål (ex. en sten) så att man inte får all kraft på en enstaka punkt i frigoliten. Det är möjligt att det är det sistnämnda som gör att vissa plasthjälmar får bättre testresultat än en del komposithjälmar.
Från 2004 gäller i Sverige (för nysålda hjälmar) att de ska vara E-godkända enligt 5 normen. Nuvarande norm heter E22-5. De tidigare SIS-godkända hjälmarna samt de med lägre nummer efter 22 (t.ex. E22-4) räknas dock fortfarande som godkända och får fortsätta att användas. .
Det där är inget att säga emot, en hjälm av bättre material absorberar smällen
vilket är lindrigare mot skallen och nacken,
plasthjälmen studsar vilket bankar ditt huvud i marken och ger skador på nacken.
Kör ni med plasthjälm eller annat?
Rösta i pollen!
Källa?
Eller menar du en sådan plasthjälm?
2780075...vilket medför att den studsar upp (elastisk stöt för dem som läst fysik) medans en fiberhjälm går sönder och tar upp stöten så du slipper få den energin på din nacke..
/Andreas
Onödigt att haka upp sig på petitesser, men någon elastisk stöt blir det inte. Som intressant kuriosa är att om en älg och ett tåg krockar i en elastisk stöt så kommer älgen gå i omloppsbana![]()
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |