230Nm på 1098. 176Nm på t ex 848.
260Nm på Guzzi V100 bakhjulsmutter… 

Fast det är kardan som behöver ännu större diameter än std sving för kedja.
Faktiskt en 65mm mutter(!).
Tror Ducati har 55mm som störst?
Har köpt en specialhylsa från USA som är CNC bearbetad i smitt stål.
Den är så stor att man kunde integrera hylsa för framhjulet innanför

Poängen är att den nu får plats under sadeln samt väger en tredjedel mot std industri versioner.
Men 260Nm kräver rejäla doningar med avdragare och momentnyckel!
Har fått investera i momentnyckel 70-350Nm.
Dock i 1/2”.
Hylsan är i hela 3/4”, så en adapter behövdes också.
Stora problemet med 1/2” adaptern är inte vid åtdragning, utan att verktyget inte ska gå sönder när man försöker lossa bakhjulsmuttern.
Då momentnyckeln ska klara 350Nm så funkar det nog vid åtdragning.
Men fabriken verkar ha överspänt muttrarna, så halvtum och halvmeter momentnyckel orkar inte med att lossa.
Har därför också skaffat ett fyrkantsdrev 3/4” 1m lång som bör funka för att lossa muttern.
Momentnyckel för 260Nm är inte billigt, och ska man dessutom ha det i 3/4” >1m lång så kostar det i princip femsiffrigt…

Så det blev en så slimmad ”investering” som möjligt.
Blir ju orimligt att köpa utrustning för motsvarande flera däckbyten inkl däck.
Men vill ha möjligheten att kunna plocka av hjul själv.
Få mc-verkstäder (eller andra däckverkstäder) har 65mm hylsa hemma, och Guzziverkstäder växer inte på träd.
Så om man får däckproblem på resa och iaf har med 65mm hylsa så kan man åtminstone få hjälp på närmaste verkstad.
