Vad har ni för bra verktyg i garaget?

Jag är av den åsikten att små moment dras med liten momentnyckel.
Stora med större nyckel.
Tänk tanken att du dragit en skruv med 50Nm.
Nästa ska kanske dras med 20Nm. Fast då har du glömt att ställa om din stora nyckel:huvet

Jag är av den åsikten att små moment dras med liten momentnyckel.
Stora med större nyckel.
Tänk tanken att du dragit en skruv med 50Nm.
Nästa ska kanske dras med 20Nm. Fast då har du glömt att ställa om din stora nyckel:huvet
Bra ide. Som blir naturlig med max 20 Nm användes upp till 25 Nm av mig. max 50Nm användes mest till Bromsoken 35Nm
110Nm användes med 70Nm för dra 100 Nm torra gängor men mina hjulaxlar är feta .....
Därför har jag också på Förvaringsaskarna: Skruvas alltid ner direkt efter användning.

Om jag en gammal gubbe klarar att dra så hårt så distansen deformeras (Al-rör).
Så borde du klara det. Drog med 100 Nm.
Det var för mycket för ALUMINIUM distansen.
Därför med ny Aluminiumdistans och feta gängor (har ju hjulaxlarna infettade, lättare få i dem)
drar jag med 70 Nm för samma kraft på axeln som med 100 Nm och torra gängor.
OK, är du över 80 år och helt otränad så är du äldre än mig och då ber jag om ursäkt. :Bugar
50Nm en Sonic
View attachment 518731

Ja, möjligen kan jag nog deformera en alu distans men som tur är har jag inte hittat någon ännu. De som sitter på bakaxeln och som indikerar för hur sträckt kedjan är skulle iofs kunna bli ett problem men jag har inte sett några skador där ännu. När man drar 100Nm så har man oftast en längre hävarm och jag tror att de flesta borde kunna dra så hårt?

Oljepluggen har ju en kopparbricka som alltid ska deformeras (ny varje gång) och den ogillar jag. Man drar lixom fast skruven och sedan lite till för att brickan ska sluta tätt.

Däremot är ju alla motorkåpor i alu så där behöver man passa sig. De ska absolut inte deformeras så som en kopparbricka.

Ja, möjligen kan jag nog deformera en alu distans men som tur är har jag inte hittat någon ännu. De som sitter på bakaxeln och som indikerar för hur sträckt kedjan är skulle iofs kunna bli ett problem men jag har inte sett några skador där ännu. När man drar 100Nm så har man oftast en längre hävarm och jag tror att de flesta borde kunna dra så hårt?

Oljepluggen har ju en kopparbricka som alltid ska deformeras (ny varje gång) och den ogillar jag. Man drar lixom fast skruven och sedan lite till för att brickan ska sluta tätt.

Däremot är ju alla motorkåpor i alu så där behöver man passa sig. De ska absolut inte deformeras så som en kopparbricka.
Byt till Tredoring/Gummistålbricka, eventuellt kan du behöva 2 ifall oljepluggen inte är gängad hela vägen som på Triumph Sprint RS. Men då kanske det är dags byta Oljeplugg.
Köper 10 åt gången när dom är slut på Swedol.
Till GSX1300R är det M14 som gäller. Finns också i Tumstorlekar. Osäker ? ta med Oljepluggen till SWEDOL.
1754379312730.png

Har någon provat batteridrivna spärrskaft? Jag tänker närmast på Ryobi som säljs i butik där jag bor men är nyfiken på alla fabrikat i rimlig prisklass. Är väl mest bra när man meckar bil men gjorde ett meck i motorrummet på en Aygo för ett tag sedan där jag lätt hade betalat 500 spänn för att få låna en i tio minuter. Jösses så trångt där var.

BFU 3/8"
1754380182061.png

Har någon provat batteridrivna spärrskaft? Jag tänker närmast på Ryobi som säljs i butik där jag bor men är nyfiken på alla fabrikat i rimlig prisklass. Är väl mest bra när man meckar bil men gjorde ett meck i motorrummet på en Aygo för ett tag sedan där jag lätt hade betalat 500 spänn för att få låna en i tio minuter. Jösses så trångt där var.

BFU 3/8"
View attachment 519335

Har ett tryckluftsdrivet och det har används några gånger (men inte ofta). Mer för att det är meckigt att ta fram och lite för svagt för att dra åt MEN när det behövs är det oumbärligt.

Med vänlig hälsning,

BFU 3/8"
View attachment 519335

Om man serieproducerar nåt skulle jag gärna använda en sån eller kanske hellre en på tryckluft.

Jag tycker tycker ett hylsfäste till skruvdragaren funkar bra för att skynda på jobben lite. Skruvdragaren alltid inställd på lägsta moment så att jag kan dra det sista för hand. Jag ser inte att den där skulle bidra med särskilt mycket hjälp, möjligen några enstaka gånger där utrymmet hindrar skruvdragaren. Men så finns det ju vinkelväxlar man kan använda de gångerna. Jag vill trots allt dra det sista för hand.

Om man serieproducerar nåt skulle jag gärna använda en sån eller kanske hellre en på tryckluft.

Jag tycker tycker ett hylsfäste till skruvdragaren funkar bra för att skynda på jobben lite. Skruvdragaren alltid inställd på lägsta moment så att jag kan dra det sista för hand. Jag ser inte att den där skulle bidra med särskilt mycket hjälp, möjligen några enstaka gånger där utrymmet hindrar skruvdragaren. Men så finns det ju vinkelväxlar man kan använda de gångerna. Jag vill trots allt dra det sista för hand.

Bra tips, har sådana där i verktygssatsen men har aldrig ens tänkt vad de skall vara bra till!

Med vänlig hälsning,

BFU 3/8"
View attachment 519335
Har en sån och den är guld värd när man ska demontera/montera något på bilen. Inga sladdar eller slangar att bekymra sig om.

Byt till Tredoring/Gummistålbricka, eventuellt kan du behöva 2 ifall oljepluggen inte är gängad hela vägen som på Triumph Sprint RS. Men då kanske det är dags byta Oljeplugg.
Köper 10 åt gången när dom är slut på Swedol.
Till GSX1300R är det M14 som gäller. Finns också i Tumstorlekar. Osäker ? ta med Oljepluggen till SWEDOL.
View attachment 519334
Fungerar de där brickorna lika bra som kopparbrickorna?

Anspänningen har faktiskt ringa betydelse.
Däremot kan den vara dåligt kalibrerad från början.
Extremt anekdotiskt men mina två biltema-momentnycklar var korrekta på några tiondels Nm när vi mätte mot en digital momentnyckel. Iaf när de var nya vilket nu är några år sen.

230Nm på 1098. 176Nm på t ex 848.
260Nm på Guzzi V100 bakhjulsmutter… :cool::fakta
Fast det är kardan som behöver ännu större diameter än std sving för kedja.
Faktiskt en 65mm mutter(!).
Tror Ducati har 55mm som störst?

Har köpt en specialhylsa från USA som är CNC bearbetad i smitt stål.
Den är så stor att man kunde integrera hylsa för framhjulet innanför :tummenupp
Poängen är att den nu får plats under sadeln samt väger en tredjedel mot std industri versioner.
Men 260Nm kräver rejäla doningar med avdragare och momentnyckel!
Har fått investera i momentnyckel 70-350Nm.
Dock i 1/2”.
Hylsan är i hela 3/4”, så en adapter behövdes också.
Stora problemet med 1/2” adaptern är inte vid åtdragning, utan att verktyget inte ska gå sönder när man försöker lossa bakhjulsmuttern.
Då momentnyckeln ska klara 350Nm så funkar det nog vid åtdragning.
Men fabriken verkar ha överspänt muttrarna, så halvtum och halvmeter momentnyckel orkar inte med att lossa.
Har därför också skaffat ett fyrkantsdrev 3/4” 1m lång som bör funka för att lossa muttern.
Momentnyckel för 260Nm är inte billigt, och ska man dessutom ha det i 3/4” >1m lång så kostar det i princip femsiffrigt… :skrämd
Så det blev en så slimmad ”investering” som möjligt.
Blir ju orimligt att köpa utrustning för motsvarande flera däckbyten inkl däck.
Men vill ha möjligheten att kunna plocka av hjul själv.
Få mc-verkstäder (eller andra däckverkstäder) har 65mm hylsa hemma, och Guzziverkstäder växer inte på träd.
Så om man får däckproblem på resa och iaf har med 65mm hylsa så kan man åtminstone få hjälp på närmaste verkstad. :tummenupp

Fungerar de där brickorna lika bra som kopparbrickorna?
Nej, man behöver inte dra Oljepluggen lika hårt som med Kopparbrickor.
Så enligt min uppfattning fungerar dom bättre än Kopparbrickor ! #
Enligt manual på GSX1300R ska oljepluggen dras med 23Nm.
Jag drar Oljepluggen med 20Nm (med en max 20Nm momentnyckel) och det blir tätt.
#Har använt sådana här Gummistålbricka i jobbet inga problem klara tryck på 180 bar enligt egen erfarenhet och hålla tätt.
Det var genom jobbet jag fick iden använda Gummistålbricka till oljepluggen på MCn.

Last edited:
Du kontrollerar enkelt dina momentnycklar med en bagagavåg och grundskolematematik. Finns en hel del om det på YouTube.

Min erfarenhet är att momentnycklar sällan ger fel moment. Bästa sorten på att hålla kalibrering över tid är modellen ”pinne som böjer sig”. Den sorten har som bonus att den är billig.
Och innan dess, så kontrollerar du bagagevågen med en spann vatten :hihi

Fiffigt utan tvekan men om inte mitt ögonmått lurar mig så bygger vinkelväxeln och hylsbitsen såpass att det inte får plats när det är trångt och då faller ju vitsen.

Fiffigt utan tvekan men om inte mitt ögonmått lurar mig så bygger vinkelväxeln och hylsbitsen såpass att det inte får plats när det är trångt och då faller ju vitsen.

Jag menade inte att den skulle ta mindre plats än det elektriska spärrskaftet utan tänkte mer på att den blir ett litet komplement ifall man huvudsakligen använder skruvdragaren.
Man kommer i alla fall åt på några fler ställen för skruvdragaren tar definitivt plats axiellt sett från skruven.

Jag äger varken vinkelväxel eller spärrskaftet, trots att jag har gott om verktyg. Jag känner inte att behovet är särskilt stort.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti