Vad har man rätt att "kräva" av sina föräldrar?

Nåja, det är ju pappans eget fel, och då har man ett ansvar, enligt mig. Men vafan, jag är också en snorunge. :näsblod

Ja det är du i DETTA fallet som du resonerar. :pannkyss
Det är alltså inte nåns "fel" att det blir barn.
Din synvinkel är negativ, och där den som har barnet ska straffas för detta genom ett oinskränkt föräldraansvar där barnet kan bete sig hur det vill.
(du menar säkert inte så, men jag läser det så)
Lite som att ingen behöver ta ansvar för sig och sitt, det finns alltid nån ANNAN som ska ta hand om mig.
Jag hoppas iaf att alla barn som föds (även du! :)) kommer till världen med kärlek.
Självfallet har alla föräldrar ett ansvar, men det många barn glömmer fort är sina egna skyldigheter oxå.
Duckie formulerade sitt "wake up call" rättså rakt på sak.
Men hallå - välkommen till världen.

Rent generellt gäller iaf (alltså inte just detta fallet) att:
Det ÄR en kalldusch att klippa navelsträngen och man har inte automatiskt "rätt" till massa saker hursomhelst, man kan möjligen uttrycka saken som att man har "förmånen" att få åtnjuta alla dessa benefits av sina föräldrar.
Om man sköter sig.
Och om man ingår som en DEL i familjen.
D.v.s konverserar sina problem, bidrar med det man kan ( i en fattigstudents fall arbete).
Är man däremot ascocial och hela tiden topprider sina påstådda "rättigheter" är obstinat och inte tar del av sina skyldigheter så har man på ett logiskt plan förverkat sin rätt i gruppen.
Fliptop-metoden funkar bra ett tag, men aldrig ute i det fria s.a.s

Hårda ord.

Men så funkar det.
I stort sett iaf.

Sen att det finns puckoföräldrar som kör med sina ungar på ett orättfärdigt sätt, inte lyssnar på deras problem, elller bara är allmänt egofixerrade och kör SITT race utan att familjen kommer i centrum, är elaka, dumma, utövar psykisk tortyr eller på annat sätt trycker ner barnen, det är no good indeed.
Du bör alltså prata med nån, som det heter.
En kurator tror jag är grejen. (det kan på modespråk kallas livscoach numera) men kuratorer är iaf de som har råd och dåd.
Och nej, de är inga hjärnskrynklare, och nej det är inte skämmigt att söka hjälp.
Do it man :krama

Ja det är du i DETTA fallet som du resonerar. :pannkyss
Det är alltså inte nåns "fel" att det blir barn.
Din synvinkel är negativ, och där den som har barnet ska straffas för detta genom ett oinskränkt föräldraansvar där barnet kan bete sig hur det vill.
(du menar säkert inte så, men jag läser det så)
Lite som att ingen behöver ta ansvar för sig och sitt, det finns alltid nån ANNAN som ska ta hand om mig.
Jag hoppas iaf att alla barn som föds (även du! :)) kommer till världen med kärlek.
Självfallet har alla föräldrar ett ansvar, men det många barn glömmer fort är sina egna skyldigheter oxå.
Duckie formulerade sitt "wake up call" rättså rakt på sak.
Men hallå - välkommen till världen.

Rent generellt gäller iaf (alltså inte just detta fallet) att:
Det ÄR en kalldusch att klippa navelsträngen och man har inte automatiskt "rätt" till massa saker hursomhelst, man kan möjligen uttrycka saken som att man har "förmånen" att få åtnjuta alla dessa benefits av sina föräldrar.
Om man sköter sig.
Och om man ingår som en DEL i familjen.
D.v.s konverserar sina problem, bidrar med det man kan ( i en fattigstudents fall arbete).
Är man däremot ascocial och hela tiden topprider sina påstådda "rättigheter" är obstinat och inte tar del av sina skyldigheter så har man på ett logiskt plan förverkat sin rätt i gruppen.
Fliptop-metoden funkar bra ett tag, men aldrig ute i det fria s.a.s

Hårda ord.

Men så funkar det.
I stort sett iaf.

Sen att det finns puckoföräldrar som kör med sina ungar på ett orättfärdigt sätt, inte lyssnar på deras problem, elller bara är allmänt egofixerrade och kör SITT race utan att familjen kommer i centrum, är elaka, dumma, utövar psykisk tortyr eller på annat sätt trycker ner barnen, det är no good indeed.
Du bör alltså prata med nån, som det heter.
En kurator tror jag är grejen. (det kan på modespråk kallas livscoach numera) men kuratorer är iaf de som har råd och dåd.
Och nej, de är inga hjärnskrynklare, och nej det är inte skämmigt att söka hjälp.
Do it man :krama

Hmm, jag fattar inte riktigt vad du vill få sagt nu. :va

Om du menar att jag behöver söka hjälp, ge dig, det har jag provat reden, funkade inge vidare. :tummenupp

Och yes jag vet hure fungerar, jag må va blåst, men jag är fan inte dum. :confused:

Hmm, jag fattar inte riktigt vad du vill få sagt nu. :va

Om du menar att jag behöver söka hjälp, ge dig, det har jag provat reden, funkade inge vidare. :tummenupp

Och yes jag vet hure fungerar, jag må va blåst, men jag är fan inte dum. :confused:

Nej nej nej! :D
Inte DU
Trådskaparen!!
(usch vad trött jag är)

Så som jag förstått det så har man rätt att kräva boende och föda fram tills man är 20 år fyllda. En förälder är iallafall försörjningsskyldig fram till "barnet" fyller 20.
stämmer bra det.

Mina färäldrar är skiljda och när jag ville flytta hemmifrån, så sa försäkringskassan att mina föräldrar inte behövde betala nånting såvida jag flyttade av fri vilja... om jag däremot blev utkastad, så har man tydligen rätt att kräva dem på underhållsstöd, dom det så fint heter.

Men bor man hemma så.. ja jag krävde inte så mycket av mina föräldrar, trevligt bemötande, eget ansvar osv.. ja det ingick, dock fick jag tjäna mina egna pengar fr.o.m 14 år, men dem skulle aldrig nekat mig, om jag lagt fram skäliga argument, samt för stora summor en avbetalningsplan.

men rent teoretiskt, kan du väl inte kräva så mycket, mer än att de inte agar dig, att de ser till så att det antingen finns mat, eller att du kan göra själv på nått sätt. Antar jag!? :)

Skriv ett brev till Bullen!

Lyssna på den här medan du skriver för att komma i rätt stämning.

I föräldrarnas ansvar ingår att man ska förbereda sina barn för "världen där ute", verkligheten. Att ständigt "curla" fram sina barn är att göra de en stor otjänst. Ta värsta tänkbara situation, båda föräldrarna går hastigt bort i en olycka (ja sånt händer...), då är det ju helt plötsligt allvar och man kastas kanske in i vuxenlivet för tidigt utan att man själv valt det. Jag är fullt övertygad om att är barnet någorlunda självständigt och uppfostrat att möta verkligheten som den är så kommer han/hon klara sig mycket bättre än ett barn som fått allt serverat på silverfat.
Som någon skrev, i en familj gäller det ju att både ge och ta. Bemöter du dina föräldrar med respekt har du rätt att kräva respekt tillbaka. Men att försöka styra din pappas liv för din egen bekvämlighets skull låter bara slött och bortskämt. De flesta tonåringar gapar och skriker om att de vill ha större frihet och bli behandlade som vuxna. Ändå beteer dig sig som snorungar som bara ska ha och ha utan att ta något som helst ansvar. Ska jag behandla mina barn som vuxna får de betee sig någorlunda vuxet. Nånstans måste man ju ändå välja om man vill vara vuxen eller stanna i barnstadiet.

Borra...:D ...Ja, det funkade väldigt bra....:D

Till Trådskaparen...det är dina jävla kläder som hänger på tork..klaga inte utan tacka henne för att hon tvättar åt dig istället.

Vad har pappor för rättigheter när dom bor hemma?

Pengar, körning, allmänt bemötande osv. Får de skylla sig själva för att de misslyckats totalt med att få in något som helst folkvett i skallen på sina gnälliga, patetiska 17-åriga barn, som befinner sig på en sjuårings intellektuella nivå? Får man prygla såna barn besinningslöst?

Vad har pappor för rättigheter när dom bor hemma?

Får man prygla såna barn besinningslöst?

Ja, bara det inte finns vitnen eller större märken, sår ,frakturer.

Barn arbete och barn uppfostran stöds härmed av SH.partiet.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8