Vad har man rätt att "kräva" av sina föräldrar?

Jo, det är ju ett viktigt steg mot att bli vuxen när man förstår att ens egna föräldrar också bara är människor, med alla fel och brister det innebär.

Möjligt att du kan försöka ta upp de saker som du stör dig på som inte har att göra med att hon är din pappas flickvän. Till exempel det där med tvätten, det kan du sakligt framföra att du blir tokig på och vill ha en lösning på (som inte innebär att problemet flyttar till thailand).

Risken är givetvis att du blir ansvarig för tvätten i hushållet. Men så får du också hänga den som du vill :D

Rent lagligt så har ju föräldrar försörjningsplikt gentemot sina barn fram till 18 (eller max 20 i händelse av studier)
Sen är det ju en fråga om sunt förnuft och vanlig hänsyn.
Som jag fattar det så stör det dig att hon är från thailand och att hon sprider saker överallt så det ser för djäkligt ut.

Rent generellt är det väl så att det ofta är svårt att acceptera att någon kommer och tar mammas eller pappas plats. Det är dock inte så mycket att göra något åt. Oavsett den personen kommer från sverige, thailand eller någon annanstans ifrån.
Dock är det ju en annan sak med grejorna som sprids överallt. Det är ju en fråga om trivsel som borde involvera samtliga i hushållet. I ett hushåll där det bor flera personer har ju samtliga personer åtminstone ett moraliskt ansvar att försöka att inte gå övriga på nerverna genom att bete sig illa eller stöka till i onödan. Häller man mjölk på golvet så torkar man upp efter sig liksom.
Att sprida ut sina grejor i hela huset tycker jag verkar visa på brist på hänsyn gentemot andra i hushållet. Den saken borde du kunna ta upp med din pappa. Just faktumet att hon kommer från Thailand har inte du med att göra men stöket har du faktiskt med att göra. Poängtera gärna det också.
Det du vill är att det är lite bättre ordning för du tycker det är jobbigt med saker överallt. Annars kan du alltid fråga om det är normen som gäller så att du också borde börja sprida saker överallt.
I just den frågan tycker jag att han borde ta hänsyn till din åsikt. Likaväl som jag anser att i valet av flickvän så måste du ta hänsyn till hans val.

Han får dejta vem han vill men du har en rätt att kunna påverka din boendesituation. Tyvärr är det väl så att han kan vägra och då har du inte så mycket annat val än att stå ut eller flytta till mamma.

Hmm strunta i alla kommentarer från folk som verkar ha glömt bort hur det var att vara ung!

Seriöst, ja du är lite bortskämd och du måste bestämma dig för om du vill må bra eller ha den "falska" ekonomiska trygghet som du känner.

Men nej du precis som alla människor måste få dryfta dina känslor och diskutera sådant som för dig är jobbigt! Sen är kanske det här inte riktigt rätt ställe om man vill ha seriösa svar!

Din far, när han skaffade dig tog på sig ett åtagande som är livslångt! Skitsamma om det står 21 i någon lag någonstans!

Det åtagandet handlar dock inte om pengar utan om att älska dig och få dig att känna dig trygg och ha någon att se upp till och stötta dig mot.

I det avseendet så har han en skyldighet att tänka på barnen och Era reaktioner när han träffar någon annan! Framför allt när du fortfarande bor hemma.

Du å andra sidan har ingen rätt att lägga dig i vem/hur eller när han träffar någon. Även du måste kunna visa acceptans och stöta honom i hans val även om du inte älskar det valet han har gjort.

Precis som han under din uppväxt måste låta dig lära av dina egna misstag, som han säkerligen har betalat för någon gång. Så måste du låta honom göra sina misstag. Tänk ändå på att han trots allt vart med ett antal fler år än dig och förmodligen inte är helt bortom sina sinnens fulla bruk!

Jag tror att du måste bita ihop lite och acceptera att ni är fler i familjen! Men om du inte trivs så måste du vara ärlig och prata om det!

Hoppas att allt löser sig för dig!

Hmm strunta i alla kommentarer från folk som verkar ha glömt bort hur det var att vara ung!

Seriöst, ja du är lite bortskämd och du måste bestämma dig för om du vill må bra eller ha den "falska" ekonomiska trygghet som du känner.

Men nej du precis som alla människor måste få dryfta dina känslor och diskutera sådant som för dig är jobbigt! Sen är kanske det här inte riktigt rätt ställe om man vill ha seriösa svar!

Din far, när han skaffade dig tog på sig ett åtagande som är livslångt! Skitsamma om det står 21 i någon lag någonstans!

Det åtagandet handlar dock inte om pengar utan om att älska dig och få dig att känna dig trygg och ha någon att se upp till och stötta dig mot.

I det avseendet så har han en skyldighet att tänka på barnen och Era reaktioner när han träffar någon annan! Framför allt när du fortfarande bor hemma.

Du å andra sidan har ingen rätt att lägga dig i vem/hur eller när han träffar någon. Även du måste kunna visa acceptans och stöta honom i hans val även om du inte älskar det valet han har gjort.

Precis som han under din uppväxt måste låta dig lära av dina egna misstag, som han säkerligen har betalat för någon gång. Så måste du låta honom göra sina misstag. Tänk ändå på att han trots allt vart med ett antal fler år än dig och förmodligen inte är helt bortom sina sinnens fulla bruk!

Jag tror att du måste bita ihop lite och acceptera att ni är fler i familjen! Men om du inte trivs så måste du vara ärlig och prata om det!

Hoppas att allt löser sig för dig!

Bra talat.:)

Några schyssta uttalanden:
"hon ockuperar vårat matrum"
:va

"på stört för fort, förrförra året träffades de första gången"
Nä två år är ju skitsnabbt eller vadå?

"gubben måste väll oxå få ligga... men varför med en thai?"
Varför inte med en thai?

"han som betalat hojen, försäkring osv. hosa farsan har jag snart garage på 50 kvadrat, verktyg, båt osv osv."

FÖRBANNAT VILKET AS TILL FARSA DU VERKAR HA SOM BARA FIXAR ALLT SÅNT. KRÄV EN DIAMANTKOSTYM OCH DVÄRGBUTLER, DET HAR DU FÖRTJÄNAT.

"då kan ju du bosätta dej med ett pucko som är van att leva i en jävla bungaloo och hänger kläder i hela jävla huset, sprider ut sin skit överallt och som du inte ens kan prata med för du inte fattar vad hon säger."

SD Nesta val!11

Fyll gärna på med mer!

Först och främst så är det nog inte kärlek som gör att man tar hem en såndär etno-person. Det är mer djuriska grejer än så, skulle jag tro.

Sen lär det nog inte bli så långvarigt. Låt pappa leka av sig en stund. Han kommer att tröttna. It's a woman. Dom har begränsad hållbarhetstid. Especially the yellow kind.

Av att döma på tråden du skapat, argumenten du lägger fram och sättet du lägger fram dem på, tillhör du med största sannolikhet den falang ungdomar som är vana vid ett överflöd av bekvämligheter.
Du må förneka det. Faktum är att du högst troligt kommer göra det in i det sista.
Men det ändrar inte det faktum att det stämmer.

Ja, det är tråkigt att känna sig övergiven.
Men det är fortfarande inget problem, det är snarare en obekvämlighet.
Förväntar du dig empati från ett forum bestående av övervägande vuxna människor gör du ett par avgörande fel.
Du skulle inte nämnt att din far finansierar ditt hojintresse.
Du skulle inte nämnt en sån sak som att du tycker det är jobbigt att gå till fots från busshållplatsen i dåligt väder.
Du skulle inte nämnt en sån sak som att du har tak över huvudet, mat på bordet, kläder på kroppen, garage, båt och två föräldrar i livet.

Tror du att du har det jobbigt hemma?
Tänk om.
Var glad att du bara till en grad blir ignorerad. Du kunde blivit slagen gul och blå varje gång du kommer hem som straff för att du existerar.

Snyfttrådar á la I-landsproblem fungerar inte på sporthoj.com.

För övrigt: Använd versaler. Nu.

Last edited:
då kan ju du bosätta dej med ett pucko som är van att leva i en jävla bungaloo och hänger kläder i hela jävla huset, sprider ut sin skit överallt och som du inte ens kan prata med för du inte fattar vad hon säger.

gå å va spydig nån annanstans din jävla tomte.:huvet

Varför skulle jag skjuta mig själv i foten? :va
Du är en böleunge som borde få stryk och det kan jag fixa åt dig. Antingen att jag gör det själv eller att nån jag känner gör det så du kommer tillbax på jorden igen.

Har du ens tackat din pappa för att han tog hand om dig som spädbarn? Nä just det - skäms på dig snorunge.

Har du ens tackat din pappa för att han tog hand om dig som spädbarn? Nä just det - skäms på dig snorunge.

Nåja, det är ju pappans eget fel, och då har man ett ansvar, enligt mig. Men vafan, jag är också en snorunge. :näsblod

Tjaa, du har väl rätt att kräva att dom inte slår ihjäl dig eller super upp ditt studiebidrag. Jag tror dock att låtsasmammor får vara av vilket etniskt ursprung som helst och att dom får sprida "skit" i sitt eget hem om dom vill det. Fast om du syftar på exkrementer så låter det ju synnerligen olämpligt. Om det är lagligt eller ej vettefan.

FÖRBANNAT VILKET AS TILL FARSA DU VERKAR HA SOM BARA FIXAR ALLT SÅNT. KRÄV EN DIAMANTKOSTYM OCH DVÄRGBUTLER, DET HAR DU FÖRTJÄNAT.

dvärgbutler, :rofl :rofl :rofl :klockren :skrattaåt :kaninteslutaskratta

Last edited:
Han kan ju ha rätt i att tjejen utnyttjar hans far.
Det är faktiskt rätt vanligt när en utlänning gifter sig/importerar en thailänds/kinesisk/you name it.
För tjejen är det som att vinna på lotto. Iställer för att försöka klara
sig på 600 i månaden så har dom helt plötsligt ett helt nytt liv.
Dom kan dessutom hjälpa sin släkt/by...
En utlänning är dessutom mer troligt trogen än en thailändsk kille.

Hans far får igengäld en förhoppningsvis snäll och trevlig fru..

Lite sjukt upplägg med våra mått mätt, jupps men så fungerar kulturen där.

Så t4pp3r, du kan ha rätt i sak men det ger inte dig rätt att tjafsa med farsan
för det. Du kan säga en (1) gång vad du tycker i all välmening på ett lugnt och sansat sätt.. Vill din farsa lyssna så gör han det...
Risken är dock liten..
Passar situationen inte dig, flytta till morsan...
Det är dom två valen du har och inget du kan göra..

För övrigt så, ja din farsas nya tjej kan inte engelska så bra..
Hur mycket Thai pratar du?
Hur mycket vet du om Thailand? Hur mycket vet du om det thailändska sättet
att leva? Hur mycket vet du om budhism?

Låter kanske lite hårt men va fan... VÄX UPP!
Visa att du är på väg att bli vuxen och försök mötas halvvägs med tjejen..
Hon kan ju faktiskt vara skittrevlig och omtänksam när du väl lär känna henne! Något som det flesta thailändare faktiskt är till skillnad från
skötdigsjälvochskitiandrasvenssons!

Svindyra.
Tjänstefolk vill man aldrig se röken av.
En dvärgbutler kan operera i total diskretion då man som som högdragen ultrainkomsttagare alltid går med näsan i vädret och således inte ser korta människor.

OT är UPPBYGGT av dessa trådar :fakta

Förvisso postade jag en tråd själv nyligen som uppfattades som en snyfttråd av nån jävla anledning.
Man lär sig dock av misstagen att aldrig blotta mer av sig själv än nödvändigt.
Det misstolkas, blåses upp, och plötsligt sitter man där med en tråd full av tillrättavisningar och idiotista och stränga påhopp/råd om hur man ska sköta sitt liv.
Ger man sporthoj en hand så tar det hela armen och skalar köttet av den.

Enda sättet att överleva på sporthoj.com är att hålla en pistol mot dess tinning.
En pistol laddad med skarpa och genomtänkta inlägg.

Last edited:
It's a woman. Dom har begränsad hållbarhetstid. Especially the yellow kind.

Som en liten varning..
Om du ser en liten tjej med SH tröja som det står Bambi
på ryggen på... SPRING! Hon kommer att göra köttfärs av dig med
en glasspinne efter det där uttalandet! :D :D

Som en liten varning..
Om du ser en liten tjej med SH tröja som det står Bambi
på ryggen på... SPRING! Hon kommer att göra köttfärs av dig med
en glasspinne efter det där uttalandet! :D :D

Med lite tur är hon såpass civiliserad att hon faktiskt kan urskilja när jag bara vill utmåla mig som en bitter, främlingsfientlig kvinnohatare. Men man vet ju aldrig. Hon är ju ändå kvinna.

Är hon guling, eller?

Naaaajs! :hihi

Varför skulle jag skjuta mig själv i foten? :va
Du är en böleunge som borde få stryk och det kan jag fixa åt dig. Antingen att jag gör det själv eller att nån jag känner gör det så du kommer tillbax på jorden igen.

Waow. Tufft. Hota med stryk. :vuxet

Håller med. Det var humor. :hihi

Last edited:
Med lite tur är hon såpass civiliserad att hon faktiskt kan urskilja när jag bara vill utmåla mig som en bitter, främlingsfientlig kvinnohatare. Men man vet ju aldrig. Hon är ju ändå kvinna.

Utmåla dig?? Va fan!
Jag som trodde att du var sån... DAMN!:huvet
Hade verkligen velat se det thailändska temperamentet blandas
med det spanska... Bara för att se effekten, UTAN att jag blir allvarligt
stympad... :D:D:D:D

Och sen hade det varit jävligt kul att se henne kämpa med den enorma
glasspinnen.. Ja alltså jämför med hennes längd så motsvarar den ju en
200 årig tall! :D

Last edited:
jag bara vill utmåla mig som en bitter, främlingsfientlig kvinnohatare.

Här sitter jag nog på en hel del till ämnet relevant insiderinfo. :rofl

Har man åkt bil med Mattias blir man aldrig riktigt sig själv igen. :näsblod

Last edited:
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...