Dr.Bike
Guest
Nåja, det är ju pappans eget fel, och då har man ett ansvar, enligt mig. Men vafan, jag är också en snorunge.![]()
Ja det är du i DETTA fallet som du resonerar.

Det är alltså inte nåns "fel" att det blir barn.
Din synvinkel är negativ, och där den som har barnet ska straffas för detta genom ett oinskränkt föräldraansvar där barnet kan bete sig hur det vill.
(du menar säkert inte så, men jag läser det så)
Lite som att ingen behöver ta ansvar för sig och sitt, det finns alltid nån ANNAN som ska ta hand om mig.
Jag hoppas iaf att alla barn som föds (även du!

Självfallet har alla föräldrar ett ansvar, men det många barn glömmer fort är sina egna skyldigheter oxå.
Duckie formulerade sitt "wake up call" rättså rakt på sak.
Men hallå - välkommen till världen.
Rent generellt gäller iaf (alltså inte just detta fallet) att:
Det ÄR en kalldusch att klippa navelsträngen och man har inte automatiskt "rätt" till massa saker hursomhelst, man kan möjligen uttrycka saken som att man har "förmånen" att få åtnjuta alla dessa benefits av sina föräldrar.
Om man sköter sig.
Och om man ingår som en DEL i familjen.
D.v.s konverserar sina problem, bidrar med det man kan ( i en fattigstudents fall arbete).
Är man däremot ascocial och hela tiden topprider sina påstådda "rättigheter" är obstinat och inte tar del av sina skyldigheter så har man på ett logiskt plan förverkat sin rätt i gruppen.
Fliptop-metoden funkar bra ett tag, men aldrig ute i det fria s.a.s
Hårda ord.
Men så funkar det.
I stort sett iaf.
Sen att det finns puckoföräldrar som kör med sina ungar på ett orättfärdigt sätt, inte lyssnar på deras problem, elller bara är allmänt egofixerrade och kör SITT race utan att familjen kommer i centrum, är elaka, dumma, utövar psykisk tortyr eller på annat sätt trycker ner barnen, det är no good indeed.
Du bör alltså prata med nån, som det heter.
En kurator tror jag är grejen. (det kan på modespråk kallas livscoach numera) men kuratorer är iaf de som har råd och dåd.
Och nej, de är inga hjärnskrynklare, och nej det är inte skämmigt att söka hjälp.
Do it man