Vad har jag för rättighet gemtemot verkstad? (Gäller bil)

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Tjenare,

Lämnade in min bil för ca en månad och 160 mil sedan för att byta fjäderbenslagringar fram på båda sidor eftersom det klonkade och lät som fan.

Hämtade bilen på verkstaden och allting var tyst och fint tills för en- två veckor sedan när det började låta igen från höger sida. Tittade på fjädern och den låter och beter sig lika dant som den gjorde när lagringarna var trasiga.

Så min fråga är . Är det verkstaden som har gjort ett dåligt jobb eller kan det vara så illa att den har "ätit upp" lagringen igen på så kort tid? Vad har jag för garantier/ vad kan jag kräva av killarna på verkstaden?

Vore jag dig skulle jag åka tillbaka till verkstaden och påtala att felet verkar ha återkommit och se vad de säger. Är firman seriös kommer de nog att fixa det åt dig på goodwill. Alla verkstäder kan ha en dålig dag om det nu inte beror på något utanför deras kontroll som t ex materialfel. Ge dem chansen att göra rätt för sig innan du börjar fundera i termer på vilka rättigheter du har som konsument. Viss garanti har du givetvis på jobbet.

Vore jag dig skulle jag åka tillbaka till verkstaden och påtala att felet verkar ha återkommit och se vad de säger. Är firman seriös kommer de nog att fixa det åt dig på goodwill. Alla verkstäder kan ha en dålig dag om det nu inte beror på något utanför deras kontroll som t ex materialfel. Ge dem chansen att göra rätt för sig innan du börjar fundera i termer på vilka rättigheter du har som konsument. Viss garanti har du givetvis på jobbet.

Givetvis ska jag vara trevlig emot dem. Tycker dom är MYCKET bra. Ska ringa och snack med dom snart! Sen får vi se vad dem säger.

Det är inte så att detta är ett földfel orsakat av något annat?

Isf borde de kunna berätta det också för dig.

Vi kör en Mekonomenbaserad verkstad, här har du tre (3) års garanti på reservdelar och sex månader på arbete, oavsett körsträcka.
Åk tillbaka.
Vad har du för bil?
Kanske fjädern som gått av.
Seat?

Vi kör en Mekonomenbaserad verkstad, här har du tre (3) års garanti på reservdelar och sex månader på arbete, oavsett körsträcka.
Åk tillbaka.
Vad har du för bil?
Kanske fjädern som gått av.
Seat?

Tjenare,

Pratade med dom nu. Ska lämna in bilen på Fredag så får dom titta på det.
Det är en Volvo v40 -00
Nej tror inte fjädern har gått av. Det borde dom sett när dom bytte lagringar och isf sagt till om det. (kan man ju hoppas och tycka). Får hoppas att det är dom som inte satt fast prylarna ordentligt eller dyl och att det går på garantin. Det KAN ju vara så att fjädern redan har "käkat upp" en lagring men det verkar osannolikt att det skulle hända efter så kort tid om dom gjort ett bra jobb när dom bytte prylarna.

Pratade med dom nu. Ska lämna in bilen på Fredag så får dom titta på det.
Det är en Volvo v40 -00
Nej tror inte fjädern har gått av. Det borde dom sett när dom bytte lagringar och isf sagt till om det. (kan man ju hoppas och tycka). Får hoppas att det är dom som inte satt fast prylarna ordentligt eller dyl och att det går på garantin. Det KAN ju vara så att fjädern redan har "käkat upp" en lagring men det verkar osannolikt att det skulle hända efter så kort tid om dom gjort ett bra jobb när dom bytte prylarna.

Vad kostade detta kalas? har själv en v40 -01 som klonkar från en av fjädrarna

Jag pröjsade 4000 på en auktoriserad Volvo bilverkstad för båda sidorna.

Du kan ju göra det själv men det är ett "skitjobb". Kan vara så att du behöver göra framvagnsinställning efteråt också! ( Du ska inte behöva göra det men eftersom jag kört länge med mitt problem så hade hela framvagnen satt sig konstigt). Sen sa dom på Bilia att det var lite speciellt att få ihop det där på just min årsmodell, för dom tog det åtskilliga timmar och 3 olika felbeställningar av delar innan dom fick till det.

Hade jag haft ett bra ställe att hålla till på och med rätt verktyg hade jag KANSKE gett mig på det men eftersom jag ej har det så fick någon annan göra det.

En sak till. Se till att fixa det ganska snart för i värsta fall kan hela fjädern skjuta vilket inte är så kul i 100kmh. Plus att ju mer tid det går desto mer saker går sönder "där uppe" vilket betyder att det är mer som måste bytas och då blir det dyrare.

Last edited:

Fjädrarna kan gå av. Jag bytte den ena i januari på min -03. Den hade gått av på nedersta varvet. Det kostade 1900:- inklusive lagret på auktoriserad volvoverkstad. Var av med bilen i 2 dagar. Första dagen för att de skulle kunna se färgkodningen på den och beställa rätt fjäder byttes dag2.

hmm låter alltså som man ska ta och kolla upp det där då!

Inte än. Tänkte höra runt lite först!

Vadå inte än? Det ska du ju göra så fort som möjligt och be dom fixa de innandet för sent... Det ju knappast så att lagringen bara håller 160 mil... Reklamation kallas de det bara gör om gör rätt för dom på verkstan!

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!