Vad har hänt med priserna på marknaden.

Bifffen

Våga Vägra
Gick med
18 May 2004
Hoj
Yamaha FZ1-N
Jag måste bara fråga rent ut vad faan i helvete som har hänt med priserna på både nya och begagnade motorcyklar här i sverige.
Priserna är ju tammefaan hutlösa.
Sitter och spanar efter en båga nu på förvåren men det är ju inte sant vad de har stigit i pris.
Sålde min senaste 2006 då jag blev pappa så nu sitter man och spanar lite men man får ju faan ingenting för 70 80k.
Förr fick man en 1000c som var runt 2 år med lullull för 80k nu får man en 04 som är helt clean och utan garanti.
Vad är det som har hänt på dessa 4 år förutom att finanskrisen slagit till.
Då borde de ju ju bli billigare inte tvärtom.
Det är ju bedrövligt......

Tja, nypriserna har gått upp rejält pga valutan, och det påverkar åtminstone dom nyare beg-hojarna.

Sen är det ju som vanligt en hiskelig skillnad på vad folk begär och vad dom får. Dom du ser på blocket har ju ännu så länge ej blivit sålda till begärt pris...

Ännu inte full försäljningssäsong, men vi närmar oss våren. De objekt som ligger ute är väl primärt de höstobjekt som inte såldes eftersom de redan då var för dyra i relation till vad du fick för pengarna (åtminstone i marknadens bedömning) samt ett och annat vårobjekt där säljaren hoppas göra sig en hacka genom att vara ute först.

Dock bör det väl anses en naturlig utveckling att priserna på begagnade motorcyklar går upp när priserna på nya gör det. Utbudet är ungefär detsamma som det brukar vara vid den här tiden plus minus vintern, men efterfrågan är säkerligen större.

Samtidigt som köparna klagar över hutlösa priser klagar säljarna på att dom inte får det dom anser hojarna är värda. Det känns inte som nån ny grej... :rolleyes:

Men seriöst.
När en mc börjar närma sig 200k i nypris och samtidigt har en försäkring som inte är av denna galax så börjar i allafall jag att fundera på vad som har hänt.
Då jag var aktiv här senast pratade alla om att försäkringarna var så hutlösa mm.
Det kan man ju lägga ner nu då nyköpen av motorcyklar förmodligen kommer att få sitt GARANTERAT SÄMSTA ÅR NÅGONSIN nu 2010.
Det enda positiva är att man slipper ringa runt till bolagen och hora.
Vilka jävulska priser rent ut.
Sitter på nortbike och kollar och de kommer få det tungt nu.
och då menar jag inte att de tagit över saab bilar.

Det har stuckit så inihelsike. Pga detta så tror jag att de dyrare prisläget kommer att hålla i sig.

Men då är det ju bara att alla skiter i att handla så får vi se vad kul det blir för jappsarna.

Tycker även bilpriserna på beg har ökat under slutet av 2009.

Det tycker då inte jag!

Last edited:
tur att ni inte bor i norge, man blir svimfärdig utav priserna där.
"jag bodde där ett tag, o letade efter hoj då"

tur att ni inte bor i norge, man blir svimfärdig utav priserna där.
"jag bodde där ett tag, o letade efter hoj då"

men där verkar ju alla käna 200 000 i månaden.
ironisk men jag vet inte detta håller inte i en rättegång i allafall det kommer bli plattfall för nyköpen i år.

Ptja, när nypriserna går upp så följer begagnatpriserna med. Den ekvationen känns inte direkt som hjärnkirurgi va?

ironisk men jag vet inte detta håller inte i en rättegång i allafall det kommer bli plattfall för nyköpen i år.

:va

Vem ska i rättegång?

Vi har en skitvaluta som inte är värd några pengar, därför blir det dyrt för oss. Om vi slutar köpa några få hojar av dom så säljer dom väl dom till länder med stark valuta istället.

Många pratar om hur bra det gått för Sverige på grund av att vår valuta fallit och det är klart att det hjälpt företag, men någonstans måste det betalas och det är att importen blir dyrare.

Köp en italiensk, tysk eller brittisk hoj om du nu tycker att japsarna är så dyra. Frågan om dom är billigare...

Last edited:
Tycker också begpriserna är sjuka. Vafan, en Husa 650 -04 kostar lika mycket nu som jag fick för min när jag sålde den för 2,5 år sen och då var jag absolut inte billigast heller.

Pruta funkar inte direkt bra heller, senaste 4 försöken så har säljarna mer eller mindre flippat ur. Blev rejält utskälld av en nisse när jag prutade 5000:- bara på en hoj han vill ha 50k för. Trodde nästan han skulle börja slåss.

Men seriöst.
När en mc börjar närma sig 200k i nypris och samtidigt har en försäkring som inte är av denna galax så börjar i allafall jag att fundera på vad som har hänt.
Då jag var aktiv här senast pratade alla om att försäkringarna var så hutlösa mm.
Det kan man ju lägga ner nu då nyköpen av motorcyklar förmodligen kommer att få sitt GARANTERAT SÄMSTA ÅR NÅGONSIN nu 2010.
Det enda positiva är att man slipper ringa runt till bolagen och hora.
Vilka jävulska priser rent ut.
Sitter på nortbike och kollar och de kommer få det tungt nu.
och då menar jag inte att de tagit över saab bilar.

Men då är det ju bara att alla skiter i att handla så får vi se vad kul det blir för jappsarna.

Det tycker då inte jag!
Iom all ny teknik blir hojarna dyrare, inte speciellt konstigt. Abs, TC, dubbla spjäll, dubbla spridarrader, mappväljare på styret osv är inget som är gratis att ta fram och inget dom ger bort gratis. Eftersom "vi" vill ha allt sånt där får "vi" glatt betala för det.

Att hojarna blir dyrare och att mindre duktiga förare kan köra betydligt mycket fortare påverkar självklart premierna. Inget konstigt det heller, försäkringsbolagen driver ingen välgörenhet för att alla ska ha råd med dyra leksaker.

:va

Vem ska i rättegång?

Vi har en skitvaluta som inte är värd några pengar, därför blir det dyrt för oss. Om vi slutar köpa några få hojar av dom så säljer dom väl dom till länder med stark valuta istället.

Många pratar om hur bra det gått för Sverige på grund av att vår valuta fallit och det är klart att det hjälpt företag, men någonstans måste det betalas och det är att importen blir dyrare.

Köp en italiensk, tysk eller brittisk hoj om du nu tycker att japsarna är så dyra. Frågan om dom är billigare...

ingen ska i rättegång nått man säger bara.
De är inte billigare men personligen så gillar jag jappsar men snart kostar de som en ducati och då är valet enkelt.

Ptja, när nypriserna går upp så följer begagnatpriserna med. Den ekvationen känns inte direkt som hjärnkirurgi va?

Menar du det verkligen det, tänk att det förstod inte jag.

Last edited:
Pruta funkar inte direkt bra heller, senaste 4 försöken så har säljarna mer eller mindre flippat ur. Blev rejält utskälld av en nisse när jag prutade 5000:- bara på en hoj han vill ha 50k för. Trodde nästan han skulle börja slåss.

:rofl

Iom all ny teknik blir hojarna dyrare, inte speciellt konstigt. Abs, TC, dubbla spjäll, dubbla spridarrader, mappväljare på styret osv är inget som är gratis att ta fram och inget dom ger bort gratis. Eftersom "vi" vill ha allt sånt där får "vi" glatt betala för det.

Att hojarna blir dyrare och att mindre duktiga förare kan köra betydligt mycket fortare påverkar självklart premierna. Inget konstigt det heller, försäkringsbolagen driver ingen välgörenhet för att alla ska ha råd med dyra leksaker.

Det är sant...
Men en r1 från 07 har inte alla dessa nymodigheter och endå så är de rent utsakt svindyra.
Då menar jag hos firmer inte privat.
Privat går det säkert att hitta nån skuldsatt sate som tvingas sälja till underpris tom.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra