Vad har hänt med min kolv?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Helt ny kolv + cylinder, gick ca 5 mil innan haveri. Endast kolven är kass, Ringar och cylinder klarade sig bra.

Kan jag ha kört in prylarna för hårt eller är det dålig kvalitet eller för litet spel mellan kolv/cylinder?
Har portat toppen samt höjt kompet ganska ordentligt.

Hur ska jag undvika att nästa kolv går samma öde till mötes?

Svårt att få till bra närbilder på en liten 150cc kolv med mobiltelefon...

Bifogat

• DSC000401.JPG
    DSC000401.JPG
    139.4 KB · Visningar: 256
  • DSC00041.JPG
    DSC00041.JPG
    138 KB · Visningar: 164
  • DSC000451.JPG
    DSC000451.JPG
    139.6 KB · Visningar: 238
Är det kolvringspåren som har gett sig?

I så fall är felaktigt ringap eller felmonterade ringar något jag skulle gissa på.

Ja jag håller med Boris, monterat kolvingar utan att kolla och fila till rätt kolvringsgap skulle jag också gissa på. Själva kolven har ju inte skurit, kolvkolen ser ju fin ut.
/J

Köper man cylinder + kolv komplett med ringar tycker man ju att det ska vara gjort. :gnissla

Last edited:
Köper man en kolv komplett med ringar tycker man ju att det ska vara gjort. :gnissla

Nej det är som med nya tändstift, man måste alltid kontrollera gapet innan du monterar. Kolvringsgapet är ju en funktion som bla beror på borret.
/J

Du måste själv ställa kolvringsgapet på nya ringar. Detta göres enl följande:
1. Plocka lös ringen och kläm ned den i loppet
2. På det minst slitna stället i cylindern skall du med ett bladmått kunna uppmäta ett ändgap på minst 0,1mm(eller vad din kolvlevrantör rekommenderar).
3. Om inte fila ned ringen

Anledningen till detta är att ringen värme-expanderar och är då ändgapet för litet slår sig ringen och dyliga ras uppkommer.

Här finns en guide hur du monterar och mäter in kolvringar...

Last edited:
Jag har sett en turbohoj som har haft exakt samma problem. Inte säker på orsaken. Men högt turbotryck och hög grundkomp. Skulle kunna vara spikningar.
Hur högt komp blev det?

Ringarna är ju fortfarande ok så jag ska kolla ringgapet vid tillfälle.

Kompressionsförhållandet är ca 10,7:1. Inte tokhögt men lite mer än orginal 8,5:1.

Tackar för svaren från samlad Sporthojsexpertis :Bugar

Ringarna är ju fortfarande ok så jag ska kolla ringgapet vid tillfälle.

Kompressionsförhållandet är ca 10,7:1. Inte tokhögt men lite mer än orginal 8,5:1.

Tackar för svaren från samlad Sporthojsexpertis :Bugar

Vad är det för motor?

10,7:1 är ju inte sådär jättehögt och i kombination med att kolvtoppen ser fin ut och inte har några spikningsmärken så tror jag inte att det är där felet ligger.

Har kolven förskjuten kolvbult kan det ju vara så att du vänt kolven åt fel håll? Enligt insatta källor i bilracing kan kolvarna få exakt det där utseendet då.

Vad är det för motor?

10,7:1 är ju inte sådär jättehögt och i kombination med att kolvtoppen ser fin ut och inte har några spikningsmärken så tror jag inte att det är där felet ligger.

Det är en kinabyggd Honda GY6 kopia på 150cc, kolvtoppen ser ok ut och så även förbränningsrummet så spikning är det nog inte.

Kolven satt fö inte felvänd.

Lite uppföljning då:

Ringgapet är nu uppmätt till 0,2-0,25mm på både de ringar som satt i och de nya som jag köpt. Med tanke på slagvolymen borde det ha räckt trots att maskinen är luftkyld. De nya ringarna är nu uppfilade till 0,35mm och installerade med en ny kolv, likadan som den havererade.

Tack för hjälpen och hoppas att det ska funka nu, provkörningen gick iaf bra.

Nytt haveri, nya bilder...

Vad tror ni?

Funderar på om det kan vara för tight mellan topp och kolv, kan för tunn squish göra att det går varmt möjligen? :va

Lite rester av kolven syns i kanten av toppen mot kamkedjan till.

Bifogat

• IMG_2801-2.jpg
    IMG_2801-2.jpg
    117.3 KB · Visningar: 150
  • IMG_2802-3.jpg
    IMG_2802-3.jpg
    119.8 KB · Visningar: 382
  • IMG_2799-2.jpg
    IMG_2799-2.jpg
    116.9 KB · Visningar: 227

Vad tror ni?

Funderar på om det kan vara för tight mellan topp och kolv, kan för tunn squish göra att det går varmt möjligen? :va

Vad kostar en ny kolv :hihi ?

Du kan väll testa med en lite tjockare topplockpackning :confused:

Edit: Hur bar du dig åt när du planade toppen :näsblod :confused:

Edit2: Använde du en rasp?

liten fråga, helt okunnigt bara: ska de där två hacken i kolvtoppen vara där? är den platt från början? för om inte så har kanske ventilerna gått i vilket väl inte är så bra?:)

liten fråga, helt okunnigt bara: ska de där två hacken i kolvtoppen vara där? är den platt från början? för om inte så har kanske ventilerna gått i vilket väl inte är så bra?:)

Dom ska vara där, om ventilerna hade tagit i kolven hade det inte sett sådär vackert ut.

Vad tror ni?

Felaktigt justerad förgasare (eller något luftläckage) och/eller tändning med det kompförhållande du har.
Eller för lågt oktantal på bränslet.

När kolven spricker mellan ringarna brukar det vara spikningar, och mestadels högvarvspikningar som är i stort sett helt omöjliga att höra när motorn körs.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti