KTM 525 startar fint, blir stum efter några minuter.

Hej igen!

Har haft lös cylinder och toppen nu, och det som inte fick hända hade hänt. Kolv och cylinder är skrot, efter 0.5h på mätaren...

Misstänker att topp-packningen var kass, då det var kalkavlagringar kring insug och avgasventilerna, samt rost på undersidan av toppen och på överdelen av kolven. Skiten hade lyckats värmenypa utan att den hade gått särskilt varm alls. Kolven och toppsatsen var från Prox förövrigt, ifall någon undrade!

Jag får se om cylindern går att rädda ännu en gång, och kolven får bytas ut så fort som möjligt.

Tack för hjälp, råd och tips och hoppas att tråden kommer till hjälp för någon annan framöver!

Har en kolv rasat efter 0,5 timmar så är det tyvärr troligast felmonterat. Vad hade du i kolvspel vid montering?
 
Tänkte just på samma sak, du skrev att du honat och monterat b-kolv, funkar det att göra så? Eller var den kolven du bytte ut en b-kolv?
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top