Vad har hänt med min kolv?

sånan där spikningar har jag sett på flertalet hemmaklåpade trimmade bilmotorer. Ganska vanligt med just spikningar i "ringlandet". DU har till 90% fel inställd maskin. Behöver inte bli spikmärken i toppen eller på toppen av kolven för att kolven skall spricka sådär.

går hojjen bra i övrigt? hur ser stiften ut efter en fullgasrepa?

kolvringsgabet på 0.25 låter väl rimligt på en sugis. brukar ligga runt 0.4-0.5 på en turbo maskin beroende på val av kolvar etc.

Nytt haveri, nya bilder...

Vad tror ni?
Ser ut som om det har vrålspikat :gnissla
Med tanke på hur kolv och topp ser ut så gissar jag att det inte enbart är en bestyckningsfråga utan även komp/squish/tändning som är knas..

När du kastar i ännu en fräsch kolv felsök följande:

1. Vad har du för komp? Räkna fram teoretisk komp och testa med kompmätare
2. Vad har du för squish (räcker inte i sig för att orsaka alla dessa spikningar men ändå bra att veta)
3. Hur är det med bestyckningen?
4. Tändpunkt. Retarderar tändningen med varvet?

EDIT: Sen hade jag sett till att snyggat upp kanterna i det förbränningsutrymmet innan jag satte ihop prylarna, spkningsmärken och övergången mellan squish och dome är inte riktigt snyggt utfört vilket kan leda till nya spikningar

Last edited:
Vad kostar en ny kolv :hihi ?

Edit: Hur bar du dig åt när du planade toppen :näsblod :confused:

Edit2: Använde du en rasp?

Ny kolv m ringar o frakt =ca 600kr så det är en billig motor att lära sig på:tummenupp

Toppen är planad mha svarv, det ser lite grovt ut på bilderna men tänk på att det är en riktigt liten cylinder så förstorningen blir ganska ordentlig på bilderna.

Nu blir det till att:
Mäta avståndet kolv-topp.
Snygga till förbränningsrummet.
Mäta kompressionsförhållande (Räkna har jag gjort men då förutsatte jag att uppgifterna från fabriken stämde).
Se till att det är tätt mellan topp och avgassystem innan nästa lambda-mätning. (såg att det var otätt när jag plockade ner motorn denna gång)
Undersöka tändningen. (helt orginal so far)

Ny kolv/ringar i gammal cylinder utan att hona bort vändmärkena högst upp gör att ringarna slår i och knäcks...

Ny kolv/ringar i gammal cylinder utan att hona bort vändmärkena högst upp gör att ringarna slår i och knäcks...

Tack för tipset men i detta fall var även cylindern ny.

jag skulle köra ner en indikatorklocka i loppet för säkerhetens skulle om det nu skulle vara så att det slänger lite..

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph