Nästan ny kolv och cylinder skurit (DRZ 400)

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Hej på er!

Min kära (hmm) DRZ 400 verkar vara lite divig av sig. Hittills har den nästan krävt service som en rejscross, trots att den ska vara "skottsäker". Börjar tvivla på min förmåga att skruva när det går som det går.

Lite historik över vad som hänt kan hittas här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?266769-Missljud-DRZ-400
Kortfattat så skar cylinder och kolv lite förra sommaren (dock så orsakade inte det missljudet som den länkade tråden handlar om, då ljudet kvarstod), men jag lyckades inte hitta något annat fel i motorn. Köpte mig ett bigborekit och installerade i vintras och har under våren kört in det. Värmt upp hojen ordentligt och sen kört hårt, med mineralolja. 140 mil senare verkade allt bra och jag bytte till syntet och strax därefter gav jag mig ut på självmordshemfärden mellan Göteborg och Östersund (80 mil), tämligen säker på att jag skulle ge upp innan hojen.

Tji fick jag, jag hann knappt utanför länsgränsen innan den började gnälla. Det började med att jag skulle åka in och tanka, och när jag slog av från de ganska höga motorvägs-varven (7000-9000 varv/min) började den hosta och fräsa, men höll sig igång. Stannade vid pumpen och såg ett gigantiskt vitt moln bakom mig, och mcn fortsatte ryka lite. Efter en minut eller så på tomgång så slutade den dock. Då jag saknar andra transportmedel och var tvungen att befinna mig i Östersund 40 timmar senare, beslutade jag mig motvilligt för att köra vidare efter en titt på olje- och vattennivå.

Vid lägre varv och medelkraftiga gaspådrag (<6k) upplevde jag ingen skillnad mot normalt. Försökte jag dra på hårdare uppenbarade sig det vita molnet bakom mig igen, så jag körde lugnt resten av vägen. Molnen tyckte jag doftade olja, trots färgen. Fick fylla på ca 3dl olja efter halva vägen (nypåfyllt då jag åkte) och hostandet och fräsandet när man slog av till lägre varv abrupt kvarstod, motorbromsade jag lugnt ner genom flera växlar så gicl den lydigt ner på tomgång.

Jag tog mig i alla fall fram, och plockade därefter av topp och cylinder. Vattnet var brunaktigt och hade lite svarta partiklar i sig. Cylinder och kolv har skurit, ser ut ungefär som i den andra tråden fast lite värre. Kan lägga upp bilder senare. Ovansidan kolven tycker jag ser överdrivet belagd med svart gojs ut. Oljan har jag ännu inte tömt. Topplockspackningen ser bra ut, vad jag kan se så tyder inget på att den gått.

Vad tusan händer det här för??? Teori: vatten har kommit in i oljan, gjort att den smörjts för dåligt och att den därefter skurit så att olja och vatten kunnat ta sig in i cylindern och orsaka rök. Men skulle det verkligen bli vit rök av en sådan oljerik vattenoljeblandning? Såvitt jag kommer på är topplockspackningen vattnets enda sätt att allena ta sig in i cylindern. Och att vattnet är brunaktigt borde väl också peka mot topplockspackningen. Men som sagt syns inget på den. Den har gått förut då jag dragit toppbultarna för löst (feltryck i servicemanualen), men nu var den dragen som den ska. Kan toppen blivit skev? Såvitt jag förstått är det ovanligt på dessa motorer. Ja, jag känner mig lost. Idéer välkomnas :)
 
Ligga på 7-9 k rpm på en stånka på en motorväg måste nog kallas misshandel el typ totyr för en sådan motortyp.. vet ej max rpm på sukan men det kan inte vara långt borta.
 
Tyvärr trollar jag inte! 9000 är ju lite väl högt men nås under omkörningar. Annars ca 6500-8000. 10k är maxvarv. Visst är det höga varv och jag bör vänta mig högre slitage men inte på denna nivå. Gott om folk som pendlar i dylika motorvarv dagligen om man läser runt lite. Jag ligger inte och segdrar på ett och samma varv utan varierar en del. Jag har inget emot att byta olja vid 100 mil istället för rekommenderade 600, och jag kan även tänka mig att renovera motorn vid sisådär 2000 mil. Men en så orejsig motor som denna borde kunna hålla längre än 150 mil även om man plågar den. Jag har hållt dylikt tempo i sträckor på 5-10 mil förut utan problem, nu krånglade den efter 8.
 
Om du säger att vattnet är brunaktigt så har det nog läckt på något sätt, kan vara sprickor i toppen t.ex. eller flera andra scenarion som är lite svåra att hitta över nätet. Men hur som helst så trivs nikasil och glykol väldigt dåligt ihop och det brukar skära rätt omgående. Gjutjärn tål detta mycket bättre, så det behöver inte ha varit något fel denna gång förutom läckaget då.. Ser oljan ut som baileys så är det garanterat kylvatten i oljan.

Sist den skar, var det bara cylinder och kolv då eller hade något annat gått sönder som hade kunnat härledas till dåligt oljetryck?
 
Biltemaolja och för mycket Wheeelande! ( Skojar bara):D
 
Om du säger att vattnet är brunaktigt så har det nog läckt på något sätt, kan vara sprickor i toppen t.ex. eller flera andra scenarion som är lite svåra att hitta över nätet. Men hur som helst så trivs nikasil och glykol väldigt dåligt ihop och det brukar skära rätt omgående. Gjutjärn tål detta mycket bättre, så det behöver inte ha varit något fel denna gång förutom läckaget då.. Ser oljan ut som baileys så är det garanterat kylvatten i oljan.

Sist den skar, var det bara cylinder och kolv då eller hade något annat gått sönder som hade kunnat härledas till dåligt oljetryck?
Har nu lämnat in toppen till en verkstad som håller på med planing, borrning och annat motorrenoveringsrelaterat. Efter en besiktning med ögon och fingrar sa han att han tyckte ytan på toppen såg lite ofin ut, och såg små svarta rester runt vattenkanalerna som kan tyda på att vatten krypit fram trots att packningen såg fin ut. De skulle mäta upp och kolla om den behöver planas, förhoppningsvis upptäcker de eventuella sprickor och sådant också då. Han konstaterade också att min fina cylinder bara var metallskrot såvida man inte vill betala lika mycket som den är värd för en omnikasilering :gråta

Tappade ur oljan igår och jag tyckte den såg lite vitdimmig ut, men jag har alltid tyckt det varit svårt att avgöra om det är vatten i eller ej (har provat hälla decilitervis med vatten ner i gammal olja och vispa runt, det syns faktiskt inte alltför lätt). Känns som att det troligtvis är en del vatten i den. Kanske kan man hälla över den till en genomskinlig behållare och se om det skiktar sig?

Vad jag vet så gick inget annat sönder då den skar förra gången. Det var mycket mindre uppenbart, ingen (nämnvärd) rök då och hyfsat normal gång. Lilla vevlagret ser fint ut, stora lagrets glapp är inom service-spec och inget glapp i svänghjulet och man hör inget ovanligt vid kraftiga gaspådrag. Så jag tror nedre delen av motorn är bra. Har nu plockat av höger motorkåpa i syfte att kolla packningen runt vattenpumpsaxeln samt Loctita muttrarna som sitter på veven och balansaxeln (internet rekommenderar att man gör det då det hänt att de vibrerat loss). Allt ser fint ut vad man kan se med ögat.

Ett litet sidospår, då jag skulle skruva loss vevaxelsmuttern försökte jag hålla emot med bakbromsen och växel i. Jag behövde inte ta i apmycket innan kopplingen slirade. Lustigt tyckte jag först, men vid närmare eftertanke drar jag ju ganska lätt 100 Nm med handen, vilket är långt över vad hojen producerar. Krafterna och momenten i motorn är mindre än vad jag föreställer mig, men hastigheten det snurrar i kan jag knappt fantisera om!

Sprickor i toppen alternativt i loppet någonstans?
Ska inspektera loppet närmare innan jag gör om det till en ölhållare eller dylikt. Toppen har jag egentligen bara slängt ett getöga på men verkstaden kollar förhoppningsvis noga!


Biltema är jag stammis på och vägrar tro att deras olja är dålig! Hojen har torrsump så jag kan vila säkert :D

Tack för svaren :tummenupp
 
Har inte nicasilen lossnat någonstans så köper du saltsyra och droppar på aluresterna i cylindern.. nicasilen håller för syran men alu kladdet försvinner på några minuter..

torka bort all olja före du duttar på syran.. och du ANVÄND SKYDSGLASÖGON MAN TAPPAR SYNEN PÅ NÅGRA SEC MED SYRA..

Mvh
 
Har inte nicasilen lossnat någonstans så köper du saltsyra och droppar på aluresterna i cylindern.. nicasilen håller för syran men alu kladdet försvinner på några minuter..

torka bort all olja före du duttar på syran.. och du ANVÄND SKYDSGLASÖGON MAN TAPPAR SYNEN PÅ NÅGRA SEC MED SYRA..

Mvh


Funkar även med Kaustiksoda och vatten, men tar mycket längre tid.
Fördelen är väl att kaustiksoda finns överallt.

Jag såg inte att Cylindern har släppt något material så då borde den gå att använda på nytt.
 
Det finns en möjlighet att kolvringarna kan ha överhettats pga det höga jämna rpm. När kolvringarna överhettas så sväller dom mer än tänkt och då skär ringarna mot cylväggen av värmen så smälter en del av kolven närmast ringarna.

när du monterar kolv mät alltid kolvringsgapet när ringen är löst nedtryckt i cyl och justera gapet till vad fabriken specar.

o biltema oljan funkar fint har bara märkt att bilarna drar olja med biltema syntet.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top