Grusfalt
Medlem
Hej på er!
Min kära (hmm) DRZ 400 verkar vara lite divig av sig. Hittills har den nästan krävt service som en rejscross, trots att den ska vara "skottsäker". Börjar tvivla på min förmåga att skruva när det går som det går.
Lite historik över vad som hänt kan hittas här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?266769-Missljud-DRZ-400
Kortfattat så skar cylinder och kolv lite förra sommaren (dock så orsakade inte det missljudet som den länkade tråden handlar om, då ljudet kvarstod), men jag lyckades inte hitta något annat fel i motorn. Köpte mig ett bigborekit och installerade i vintras och har under våren kört in det. Värmt upp hojen ordentligt och sen kört hårt, med mineralolja. 140 mil senare verkade allt bra och jag bytte till syntet och strax därefter gav jag mig ut på självmordshemfärden mellan Göteborg och Östersund (80 mil), tämligen säker på att jag skulle ge upp innan hojen.
Tji fick jag, jag hann knappt utanför länsgränsen innan den började gnälla. Det började med att jag skulle åka in och tanka, och när jag slog av från de ganska höga motorvägs-varven (7000-9000 varv/min) började den hosta och fräsa, men höll sig igång. Stannade vid pumpen och såg ett gigantiskt vitt moln bakom mig, och mcn fortsatte ryka lite. Efter en minut eller så på tomgång så slutade den dock. Då jag saknar andra transportmedel och var tvungen att befinna mig i Östersund 40 timmar senare, beslutade jag mig motvilligt för att köra vidare efter en titt på olje- och vattennivå.
Vid lägre varv och medelkraftiga gaspådrag (<6k) upplevde jag ingen skillnad mot normalt. Försökte jag dra på hårdare uppenbarade sig det vita molnet bakom mig igen, så jag körde lugnt resten av vägen. Molnen tyckte jag doftade olja, trots färgen. Fick fylla på ca 3dl olja efter halva vägen (nypåfyllt då jag åkte) och hostandet och fräsandet när man slog av till lägre varv abrupt kvarstod, motorbromsade jag lugnt ner genom flera växlar så gicl den lydigt ner på tomgång.
Jag tog mig i alla fall fram, och plockade därefter av topp och cylinder. Vattnet var brunaktigt och hade lite svarta partiklar i sig. Cylinder och kolv har skurit, ser ut ungefär som i den andra tråden fast lite värre. Kan lägga upp bilder senare. Ovansidan kolven tycker jag ser överdrivet belagd med svart gojs ut. Oljan har jag ännu inte tömt. Topplockspackningen ser bra ut, vad jag kan se så tyder inget på att den gått.
Vad tusan händer det här för??? Teori: vatten har kommit in i oljan, gjort att den smörjts för dåligt och att den därefter skurit så att olja och vatten kunnat ta sig in i cylindern och orsaka rök. Men skulle det verkligen bli vit rök av en sådan oljerik vattenoljeblandning? Såvitt jag kommer på är topplockspackningen vattnets enda sätt att allena ta sig in i cylindern. Och att vattnet är brunaktigt borde väl också peka mot topplockspackningen. Men som sagt syns inget på den. Den har gått förut då jag dragit toppbultarna för löst (feltryck i servicemanualen), men nu var den dragen som den ska. Kan toppen blivit skev? Såvitt jag förstått är det ovanligt på dessa motorer. Ja, jag känner mig lost. Idéer välkomnas
Min kära (hmm) DRZ 400 verkar vara lite divig av sig. Hittills har den nästan krävt service som en rejscross, trots att den ska vara "skottsäker". Börjar tvivla på min förmåga att skruva när det går som det går.
Lite historik över vad som hänt kan hittas här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?266769-Missljud-DRZ-400
Kortfattat så skar cylinder och kolv lite förra sommaren (dock så orsakade inte det missljudet som den länkade tråden handlar om, då ljudet kvarstod), men jag lyckades inte hitta något annat fel i motorn. Köpte mig ett bigborekit och installerade i vintras och har under våren kört in det. Värmt upp hojen ordentligt och sen kört hårt, med mineralolja. 140 mil senare verkade allt bra och jag bytte till syntet och strax därefter gav jag mig ut på självmordshemfärden mellan Göteborg och Östersund (80 mil), tämligen säker på att jag skulle ge upp innan hojen.
Tji fick jag, jag hann knappt utanför länsgränsen innan den började gnälla. Det började med att jag skulle åka in och tanka, och när jag slog av från de ganska höga motorvägs-varven (7000-9000 varv/min) började den hosta och fräsa, men höll sig igång. Stannade vid pumpen och såg ett gigantiskt vitt moln bakom mig, och mcn fortsatte ryka lite. Efter en minut eller så på tomgång så slutade den dock. Då jag saknar andra transportmedel och var tvungen att befinna mig i Östersund 40 timmar senare, beslutade jag mig motvilligt för att köra vidare efter en titt på olje- och vattennivå.
Vid lägre varv och medelkraftiga gaspådrag (<6k) upplevde jag ingen skillnad mot normalt. Försökte jag dra på hårdare uppenbarade sig det vita molnet bakom mig igen, så jag körde lugnt resten av vägen. Molnen tyckte jag doftade olja, trots färgen. Fick fylla på ca 3dl olja efter halva vägen (nypåfyllt då jag åkte) och hostandet och fräsandet när man slog av till lägre varv abrupt kvarstod, motorbromsade jag lugnt ner genom flera växlar så gicl den lydigt ner på tomgång.
Jag tog mig i alla fall fram, och plockade därefter av topp och cylinder. Vattnet var brunaktigt och hade lite svarta partiklar i sig. Cylinder och kolv har skurit, ser ut ungefär som i den andra tråden fast lite värre. Kan lägga upp bilder senare. Ovansidan kolven tycker jag ser överdrivet belagd med svart gojs ut. Oljan har jag ännu inte tömt. Topplockspackningen ser bra ut, vad jag kan se så tyder inget på att den gått.
Vad tusan händer det här för??? Teori: vatten har kommit in i oljan, gjort att den smörjts för dåligt och att den därefter skurit så att olja och vatten kunnat ta sig in i cylindern och orsaka rök. Men skulle det verkligen bli vit rök av en sådan oljerik vattenoljeblandning? Såvitt jag kommer på är topplockspackningen vattnets enda sätt att allena ta sig in i cylindern. Och att vattnet är brunaktigt borde väl också peka mot topplockspackningen. Men som sagt syns inget på den. Den har gått förut då jag dragit toppbultarna för löst (feltryck i servicemanualen), men nu var den dragen som den ska. Kan toppen blivit skev? Såvitt jag förstått är det ovanligt på dessa motorer. Ja, jag känner mig lost. Idéer välkomnas
