Vad håller dom på med i Frölunda?

:hihi
Jo, men det kompenserar de med två barnflickor, en till pappa och en till barnen och därefter skickar de ungarna på internat så slipper de göra något själva. När de där korkade sommarloven kommer skickar de ungarna på seglar/tennis/hockeyskola eller ridläger så slipper de ungarna de månaderna oxå..

Va fan, slödder och pack är vad det är. Jag är också uppvuxen i betongdjungeln och hade ingen lokal att gå till. Vi lirade fotboll och bandy på gården, åkte inlines och andra liknande saker. Dock kastade vi inte sten på polisen, eldade inte bilar, stal inte cyklar och rånade inte folk. Hur jävla svårt kan det vara att uppföra sig... :näsblod

Om du lyssnar på det plågsamt dåliga klippet så får du förklaringen.

Polisen åker in i "deras" område och stör knarkhandeln, vilket gör att dom blir arga, därför eldar dom bilar och kastar sten på polisen.

Min fråga är, om det är "deras" område, och dom eldar bilar och skolor samt slår sönder saker, borde inte det drabba dom boende i "deras" område. dvs kusiner, brushor, mammor och pappor?

Logik verkar inte vara deras stakaste kort

Va fan, slödder och pack är vad det är. Jag är också uppvuxen i betongdjungeln och hade ingen lokal att gå till. Vi lirade fotboll och bandy på gården, åkte inlines och andra liknande saker. Dock kastade vi inte sten på polisen, eldade inte bilar, stal inte cyklar och rånade inte folk. Hur jävla svårt kan det vara att uppföra sig... :näsblod

Å andra sidan kanske du hade föräldrar som brydde sig?

Å andra sidan kanske du hade föräldrar som brydde sig?

...eller en så enkel sak som eget rum och någon som hjälper till med läxor...

Vilket iofs 98% av alla på SH haft men som å andra sidan är djävligt blockflöjtigt att hävda att det spelar någon som helst roll...

Vilket iofs 98% av alla på SH haft men som å andra sidan är djävligt blockflöjtigt att hävda att det spelar någon som helst roll...

Hördu, har du varit i Tynnered? Eller Angered, Lövgärdet osv? Folk likställer dem med ghetton med det är fan hur välstädat där som helst. Folk har tak över huvudet, gratis skola/sjukvård/tsndvård, slipper frysa, har mat på bordet och allehanda lyxprylar. Ibland sanktionerat av svenska staten/kommunen. Åk till favelan, Soweto eller Mexico city eller nåt. Där har du orsaker till kriminalitet. De här jävla skitungarna har det hur bra som helst och det finns ingen som helst anledning att hålla på som de gör.

Som Xibalba skrev, varför i h-e är det så lätt att slussa bort 200 ligister i samband med fotboll men man tassar så jävla mjukt så fort det är några skitungar som lever rövare i "såna här" områden. Vad tror du själv? Jag tror mig veta svaret.

Jag delar rum med brorsan, jag tror jag ska elda upp femton bilar bara för det. Det gjorde ju direkt att jag fick förståelse för det. :rolleyes:

Vet du överhuvudtaget hur det såg ut i Sverige för bara 60-70+ år sen? Folk var i allmänhet jävligt fattiga och hade inga bekvämligheter alls. Man frös, svalt och hade det förbannat dåligt med agande och supande farsor osv. Men inte fan sprang det omkring ungdomsgäng och eldade upp grannens vagnar och kastade sten på länsman. Det kallas moral, korvgubbe.

Hjälp med läxor...:rofl

Last edited:
Min braiga idé är att helt enkelt hyra in en buss och lasta in dom som man ens misstänker det minsta för uppsåt av att raisa-hell-nattetid och kör ut dom någon mil i skogen. Sen kan dom fixa transport hem bäst dom vill. Dels borde det ta en timma eller två för dom att ta sig tillbaka.

Frugan delade rum med sin bror under uppväxten. Blev ganska vettiga båda två ändå.

Jag delar rum med brorsan, jag tror jag ska elda upp femton bilar bara för det. Det gjorde ju direkt att jag fick förståelse för det. :rolleyes:

Vet du överhuvudtaget hur det såg ut i Sverige för bara 60-70+ år sen?

Ja, en stor skillnad var att det på den tiden var en självklarhet att uppfostra sin avkomma. Det fanns således närvarande föräldrar som tog ungarna i hampan när de började ställa till satyg. Det fanns alltså någon där att lära ungarna moral.
Ett gäng på 15 ungar som år ut och år in driver runt på stan kommer bara lära varandra sin egna skeva syn på moral, rätt & fel och respekt och den synen skiljer sig väldigt från den jag fick lära mig av mina närvarande föräldrar och som jag lär min son som den närvarande förälder jag försöker vara.

Ungar som både saknar eget rum och som har föräldrar, som inte ens duger att ta hand om sig själva, kommer med stor sannolikhet hålla sig hemifrån och när gänget ständigt driver runt utan vuxna som kan lära dem rätt & fel så blir det polarnas respekt man försöker vinna. Risken blir då att det efter ett tag imponerar mer att slå sönder en busskur än att föreslå att de skall gangbanga matteläxorna och svenskaläxan...

Men du tror väl att moral är något medfött som bara vi lyckliga västmäniskor får i modersmjölken medan andra blev utan.

Ja, en stor skillnad var att det på den tiden var en självklarhet att uppfostra sin avkomma. Det fanns således närvarande föräldrar som tog ungarna i hampan när de började ställa till satyg. Det fanns alltså någon där att lära ungarna moral.
Ett gäng på 15 ungar som år ut och år in driver runt på stan kommer bara lära varandra sin egna skeva syn på moral, rätt & fel och respekt och den synen skiljer sig väldigt från den jag fick lära mig av mina närvarande föräldrar och som jag lär min son som den närvarande förälder jag försöker vara.

Ungar som både saknar eget rum och som har föräldrar, som inte ens duger att ta hand om sig själva, kommer med stor sannolikhet hålla sig hemifrån och när gänget ständigt driver runt utan vuxna som kan lära dem rätt & fel så blir det polarnas respekt man försöker vinna. Risken blir då att det efter ett tag imponerar mer att slå sönder en busskur än att föreslå att de skall gangbanga matteläxorna och svenskaläxan...

Men du tror väl att moral är något medfött som bara vi lyckliga västmäniskor får i modersmjölken medan andra blev utan.

Vi får försöka begränsa mängden människor som lever det tragiska liv du beskriver, på alla tänkbara sätt.

Här du några bra förslag på hur vi kan göra det?

Västmänniskor? Vad pratar du om? :confused: Är det några som har hög moral så är det östmänniskor. Och då menar jag Japan och andra delar av sydostasien.

Men hur ska du ha det, vad är det som orsakar kravaller i Tynnered? Att de får dela rum med brorsan eller för att de inte får stryk när de gör nåt sattyg? För det fick man förr i tiden. Bara så du vet.

Jag har förövrigt själv delat rum. Visserligen bara som liten. Men jag har flera kompisar som delade rum i tonåren med sina bröder. Inget fel på dem. Ganska tam ursäkt faktiskt, skulle det föreställa någon slags misär eller?

Last edited:
Tror du på allvar dessa föräldrar är någon som helst tillgång för dessa ungar när de har fullt upp med sina egna problem? I vilka områden tror du andelen vuxna med missbruks och mentala problem är som störst?

:rofl

Du är för rolig. :lol

struts.jpg

Exakt, det borde vara en mänsklig rättighet! :mattias

Last edited:
Att de får dela rum med brorsan eller för att de inte får stryk när de gör nåt sattyg? För det fick man förr i tiden.

Nämen, du är ju något på tråden men ändå passerar poängen så högt över ditt huvud....
Barnuppfostran handlar ju inte om att vid ett tillfälle säga åt ett barn att något är fel eller rätt, det handlar om daglig upprepning, tjat, ältning om vad som är rätt och fel och du är ju t.o.m inne på det.... Handlingar ger konsekvens. Av den anledningen fick lillkorv gå och lägga sig utan både godnattsaga eller ljudband igår efter att han kallat sin mamma för dum. På samma sätt åkte han in direkt efter att ha slagit en kamrat i sandlådan... Handling ger konsekvens...
....och det är därför jag påpekar att dessa snorisar saknar just någon som gett dem värderingar och visat att handling ger konsekvens eftersom det dräller av föräldrar som knappt klarar att ta hand om sig själva...
....och när de närmar sig tonåren så gör avsaknad av egna rum att det blir ännu troligare att de håller sig hemifrån och alltså än längre från någon som kan ge dem en fingervisning om rätt och fel och som kan visa att handling ger konsekvens. Det "egna rummet" gör även att man kan ha lite kol på ungarnas umgänge vilket i sin tur är en oerhört stor riskfaktor annars när det gäller hur snorisarna kommer att bli/vara under tonåren...
Det hela blir ju inte bättre av att detsamma gäller deras kontakt med rättsväsendet, det krävs rätt många sattyg och mycket kontakt med rävvisan innan en handling ger en konsekvens värd namnet. Problemet då är att konsekvensen kommer alldeles för sent.

Jag har tidigare tagit exemplet med min käre kompis som 17-åring fick städa skolbussar i två veckor för att han krökat med ett par polare på läktaren under en fotbollsmatch i USA. Det var konsekvens redan vid första snedsteget.... Här hemma hade det på sin höjd gett ett samtal med föräldrarna och sedan inget mer...

Eller så har de fått gott om värderingar överförda från deras föräldrar...

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år