I vilka områden tror du andelen vuxna med missbruks och mentala problem är som störst?
Östermalm
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
I vilka områden tror du andelen vuxna med missbruks och mentala problem är som störst?
Östermalm![]()

Youtubeklipp

Va fan, slödder och pack är vad det är. Jag är också uppvuxen i betongdjungeln och hade ingen lokal att gå till. Vi lirade fotboll och bandy på gården, åkte inlines och andra liknande saker. Dock kastade vi inte sten på polisen, eldade inte bilar, stal inte cyklar och rånade inte folk. Hur jävla svårt kan det vara att uppföra sig...![]()
Å andra sidan kanske du hade föräldrar som brydde sig?
...eller en så enkel sak som eget rum och någon som hjälper till med läxor...
Vilket iofs 98% av alla på SH haft men som å andra sidan är djävligt blockflöjtigt att hävda att det spelar någon som helst roll...

Jag delar rum med brorsan, jag tror jag ska elda upp femton bilar bara för det. Det gjorde ju direkt att jag fick förståelse för det.
Vet du överhuvudtaget hur det såg ut i Sverige för bara 60-70+ år sen?
Ja, en stor skillnad var att det på den tiden var en självklarhet att uppfostra sin avkomma. Det fanns således närvarande föräldrar som tog ungarna i hampan när de började ställa till satyg. Det fanns alltså någon där att lära ungarna moral.
Ett gäng på 15 ungar som år ut och år in driver runt på stan kommer bara lära varandra sin egna skeva syn på moral, rätt & fel och respekt och den synen skiljer sig väldigt från den jag fick lära mig av mina närvarande föräldrar och som jag lär min son som den närvarande förälder jag försöker vara.
Ungar som både saknar eget rum och som har föräldrar, som inte ens duger att ta hand om sig själva, kommer med stor sannolikhet hålla sig hemifrån och när gänget ständigt driver runt utan vuxna som kan lära dem rätt & fel så blir det polarnas respekt man försöker vinna. Risken blir då att det efter ett tag imponerar mer att slå sönder en busskur än att föreslå att de skall gangbanga matteläxorna och svenskaläxan...
Men du tror väl att moral är något medfött som bara vi lyckliga västmäniskor får i modersmjölken medan andra blev utan.
Ja, en stor skillnad var att det på den tiden var en självklarhet att uppfostra sin avkomma. Det fanns således närvarande föräldrar som tog ungarna i hampan när de började ställa till satyg. Det fanns alltså någon där att lära ungarna moral.
Men du tror väl att moral är något medfött som bara vi lyckliga västmäniskor får i modersmjölken medan andra blev utan.
Västmänniskor är äckliga gajsare. De är inte många, men jävligt jobbiga. Och äckliga.Västmänniskor? Vad pratar du om?
Tror du på allvar dessa föräldrar är någon som helst tillgång för dessa ungar när de har fullt upp med sina egna problem? I vilka områden tror du andelen vuxna med missbruks och mentala problem är som störst?

...eller en så enkel sak som eget rum och någon som hjälper till med läxor...

Att de får dela rum med brorsan eller för att de inte får stryk när de gör nåt sattyg? För det fick man förr i tiden.
Frugan delade rum med sin bror under uppväxten. Blev ganska vettiga båda två ändå.

Västmänniskor är äckliga gajsare. De är inte många, men jävligt jobbiga. Och äckliga.
|
Steve McQueens Scott Squirrel till salu
Detta Scott Flying Squirrel... |
|
|
|
Dags för Strängnäs Bike Show!
Sista lördagen i augusti är... |
|
|
Bikeweekend på Kjula denna helg
Den 22-23 augusti är det da... |