Vad händer med en tankväska vid klotning?

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Hm, hur pass "farligt" är det med en tankväska (fäst med magnet) vid en eventuell krock?

Risk att man skadar sig på den på ett farligt sätt (om det alltså ligger saker i den, nått hårt då framförallt)?

/Jocce

Tror inte faran e så stor, risken e nog större att du slår i något annat t.ex stor sten, stolpe bilar osv osv , om väskan skulle lossna färdas den ju troligt i samma riktning som du med ca samma hastighet, då skulle ett träd vara betydligt större fara.

Sorry för trådkapningen, men det gäller nästan samma ämne. Bör det inte vara väldigt farligt att ha en ryggsäck på sig med saker i om man krashar? I princip alla kör ju med ryggsäck, och har man något hårt i den (t ex ett skivlås) samtidigt som man krashar så bör det ju inte gå så bra eller gör det inte sån stor skillnad?

Jag undviker att köra med rygga... Väljer hellre tankväskan om jag absolut måste ha något med mig. Misstänker även jag att det inte är jättebra att klota med en ryggsäck på sig.

Sorry för trådkapningen, men det gäller nästan samma ämne. Bör det inte vara väldigt farligt att ha en ryggsäck på sig med saker i om man krashar? I princip alla kör ju med ryggsäck, och har man något hårt i den (t ex ett skivlås) samtidigt som man krashar så bör det ju inte gå så bra eller gör det inte sån stor skillnad?

Att krascha med ryggsäck är nog fan inte någon höjdare... Lär ju göra skada som fan om du har något i den.

Att krascha med ryggsäck är nog fan inte någon höjdare... Lär ju göra skada som fan om du har något i den.
Men att åka i t-shirt, avklippta jeans och flipflops är däremot helt ok? :va

Den största faran med ryggsäck är att man dels kan fastna, och dels glider dåligt med den. Om man inte har några hantlar, eller betongklumpar i den vill säga.

En tankväska är inte farligare än att få 200kg motorcykel över sig...

tankväska med magnet brukar även ha "säkerhetsband" på så den lär väl hänga med hojjen dit den tar vägen...

tror att ryggsäckens "band" slits av snabbare än vad ens armar gör och att den bara fungerar bra som ett ryggskydd.

haha, kom att tänka på tråden där nån berättade hur ledsen han va att en ölburk i ryggsäcken hade gått sönder när han hade glidit på ryggen. där har ni ett extra bevis på att ryggsäck är bra.

tankväskan är det nog inte heller någon fara med.

Skivlås är nog ingen höjdare att ha i ryggsäcken vid en ev. vurpa, bättre är det att ha det i facket under passagerar sadeln.

Äckligt de måste va o växla med det, tycker inte ens om att växla med vanliga gympadojjor!

Det är sjukt äckligt >.< Brukar ha flipflops när jag mekar på garageuppfarten på sommaren, och bara att stå bredvid hojen och lägga i neutralen för att föra MC'n framåt är äckligt. En gång provade jag att köra ut hojen ur garaget och växla med flipflops, det var ännu äckligare.

Nej, jag säger som såhär; undvik att köra i flipflops, man kör ihjäl sig dIrEcKt!!!11

Klot

Jag har klotat med tankväska, ryggsäck plus passagerare. Hände
inget speciellt med tankväskan, klarade sig bra. Ryggsäcken i det här
fallet räddade troligen mig. Den fastnade i mitträcket och slängde över
mig tillbaka på körbanan. Tjejen hade inte samma tur då hon fastnat
med armen i räcket vilket resulterade i ett öppet benbrott. Så....
kör med tankväska du..

Jag körde med flipflops en dag i thailand och höll på att tappa stortån efter första turen fan i helvete vad ont det gjorde att växla och sen provade jag en dag med nå slags fake diesel loafers ett tag också.
Det var inte heller så skönt så jag körde med humpadojjor efter det. men det tog ett tag innan tån återhämtade sig :huvet

Övrig skyddutrustning var t-shirt, hår på huvudet och ett par supertunna badshorts, man gör liksom inte illa sig lika mycket på semestern känns det som höhö
Och sjukvården på koh phangan är alldeles utmärkt och obefintlig:yoparty
Som tur var så vurpade jag inte förräns jag bytte ner mig till en mindre hoj (tanken bakom det var att jag inte skulle köra ihjäl mig när det bara var en månad kvar på semestern).
Dagen efter ett hällregn på en regnfårig men torr skogsväg i typ 5km/h.
Aj böjt fontänblödande finger som fortfarande knastrar när jag böjer på det...

Klotade min Firestorm i Norge, tankväskan flög av och jag kan inte tänka mig att den kan göra skada på nåt vis även om den skulle sitta kvar.

Det är sjukt äckligt >.< Brukar ha flipflops när jag mekar på garageuppfarten på sommaren, och bara att stå bredvid hojen och lägga i neutralen för att föra MC'n framåt är äckligt. En gång provade jag att köra ut hojen ur garaget och växla med flipflops, det var ännu äckligare.

Nej, jag säger som såhär; undvik att köra i flipflops, man kör ihjäl sig dIrEcKt!!!11

Say no more, say no more!

Skulle hjälpa tjejen att putta upp hojen uppför garageuppfarten i somras. Gränslar hojen i shorts, linne och självklart mina snabba flip-flops, varpå högerfoten glider ur och vaden steks sådär härligt mot den glödheta ljuddämparen. Skönt var det inte. Och snyggt blev det inte heller! :brinnerup

Jag tror inte att det finns någon som kan kvantifiera farligheten i att köra med vare sig tankväska eller ryggsäck, jämfört med att köra utan. Lösryckta berättelser om vad en eller annan person råkat ut för eller inte råkat ut för ger inte grund för några djupare analyser, och såvitt jag vet finns ingen objektiv statistik eller djupstudier kring riskerna kring vare sig tankväska eller ryggsäck. Det är helt enkelt en av de saker man själv får resonera kring, utifrån sunt förnuft och de kunskaper man har.
Själv tror jag inte att tankväska innebär någon nämnvärd risk i sig självt, medan jag tror att ryggsäck i allmänhet kan vara det. Jag undviker ryggsäck, med undantag för någon enstaka gång med helmjuk pyttesäck med kartor och plånbok, typ. :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra