Vad gjorde man innan däckvärmare?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Jag är relativt ung men man har hört om gamla rävar som pratade om hur de körde slicks utan värmare.

Hur funkade det? Blev det många vurpor? Var däckblandningen lite annorlunda så att tillverkarna hade i åtanke att man skulle köra upp dem i temp? Är nya däck ännu snävare i drift temp för att gemene man har värmare?

Belys mig!
 
Från början TROR jag slicks var vanliga däck utan mönster, först sedan bli mer och mer specialiserade och sugna på värme innan hårdkörning....
 
Svaret är...

*Dramatisk paus*

FuckYouBurnout!

Hoppas referens begrips av nån. 🙃
Men hur värmde man framdäcket, gasol? ;)

Man fick ju köra fler uppvärmningsvarv eller mera försiktigt de första varven på racet tills däcktempen blev ok för full attack.
 
Hej!

Jag är relativt ung men man har hört om gamla rävar som pratade om hur de körde slicks utan värmare.

Hur funkade det? Blev det många vurpor? Var däckblandningen lite annorlunda så att tillverkarna hade i åtanke att man skulle köra upp dem i temp? Är nya däck ännu snävare i drift temp för att gemene man har värmare?

Belys mig!
På min tid som debutant (1990) så var det inte ovanligt att det la sig både en och 2 hojar när man körde ut på sighting lap. Företrädesvis någon 250 räser som körde på slicks! Vi som körde "Superstreet" med mönstrade däck klarade oss oftast lite bättre :)
 
Hojar, däck och värmare måste väl ändå ha utvecklats tillsammans? :va Ett gatdäck blir ju överhettat på bana, men bara om man kör tillräckligt hårt, och kör man för fegt med ett slicks/bandäck så blir det för kallt och halt istället. Kollar man på classic racing så är det ju långt ifrån alla klasser som har slicks tex.
 
Svaret är...

*Dramatisk paus*

FuckYouBurnout!

Hoppas referens begrips av nån. 🙃
och för de som inte gör det finns det länkar:



tråden startad 2007. undrar vad killarna gjort sen? 20års jubilemumsvideo anyone? :rofl
 
Man fick ta det lite lugnare på dom första varven.

Så mycket mera krascher kan jag inte säga det var. Man hade mera respekt för att inte krascha förr. Idag har man så mycket mera skydd mm.

Slicks va som slicks idag utan några mönster alls. Man hade fler olika gummiblandningar och det va olika kombinationer med siffror/bokstäver som man fick ha lista på vad det motsvarade. Ett tag var vissa slicks väldigt spetsiga. Sånna har man inte sett på länge nu.
 
Man fick ta det lite lugnare på dom första varven.

Så mycket mera krascher kan jag inte säga det var. Man hade mera respekt för att inte krascha förr. Idag har man så mycket mera skydd mm.

Slicks va som slicks idag utan några mönster alls. Man hade fler olika gummiblandningar och det va olika kombinationer med siffror/bokstäver som man fick ha lista på vad det motsvarade. Ett tag var vissa slicks väldigt spetsiga. Sånna har man inte sett på länge nu.
Så förr i tiden hade slicksen också likande ”arbetstemperaturer” som dagens? Dvs 80-85 grader?
 
Så förr i tiden hade slicksen också likande ”arbetstemperaturer” som dagens? Dvs 80-85 grader?
Ja, vill minnas att man sa 78-80 grader som arbetstemperatur. En skillnad var dock att rekomenderat däcktryck var alltid satt som kalltryck. Runt 2,0bar var vanligt. Vet inte om däcken hade större eller mindre spann på temperaturen som dom fungerade på.
 
Nyheter
Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

Back
Top