Vad gillar ni extra bilskatten då?

Markus skrev:
600:-/månad
Området är ganska stort, Nynäshamn -> Grisslehamn ungefär
För korta resor är bil ofta billigare dock.

Ok. I Gbg får vi pröjsa 510/mån. Dock kan man inte ens ta sig till Mölndal på det kortet, så räckvidden är begränsad.

Är det någon som betalar mindre för sitt bilägande (parkeringsavgifter, bensin, skatt, försäkring) per månad än 600 och använder den till pendling till och från jobbet?

benrangel skrev:
Ok. I Gbg får vi pröjsa 510/mån. Dock kan man inte ens ta sig till Mölndal på det kortet, så räckvidden är begränsad.

Är det någon som betalar mindre för sitt bilägande (parkeringsavgifter, bensin, skatt, försäkring) per månad än 600 och använder den till pendling till och från jobbet?
Man får ju räkna med tiden det tar också, i sthlm har vi så dåliga förbindelser i kollektivtrafiken att det kan ta upp till 3timmar att ta sig från ena sidan stan till andra. Samma sträcka med bil kan ta 30-45minuter med bil

benrangel skrev:

Nej, det är det nog inte. Men om man ändå har en bil så är det ofta billigare att åka i den till jobbet också, beroende på vissa saker. Jag som har fri parkering och 1,5 mil till jobbet betalar ju ungefär 600 i bränsle för att åka fram och tillbaka 22 dagar/månad. Visst kommer det till fler kostnader, men de 1,5 milen tar ca 60 minuter att åka kollektivt och 20min med bil. De 15 timmarna/månad är värda en hel del för mig (och för samhället i övrigt då jag jobbar mer om jag kan ta mig hem på 20 minuter jämfört med 60-70 minuter kvällstid).

Hur som helst, skatten kom väldigt plötsligt (jag har i alla fall inte sett någon debatt) och den drabbar bilisterna vilka som grupp förmodligen redan är de högst beskattade.

Dessutom är tunnelbanan alltid försenad, opålitlig, och full med folk jag inte vill frottera mig med. :gnissla

EDIT:
När jag var Bush Doctor (Stockholmslantis) och bodde 4mil från jobbet så tog det lika lång tid som idag att åka till jobbet, nu bor och jobbar jag i samma kommun. Dessutom så kostar det 50:- enkel resa om man betalar med pengar i tunnelbanan.

Markus skrev:
Nej, det är det nog inte. Men om man ändå har en bil så är det ofta billigare att åka i den till jobbet också, beroende på vissa saker. Jag som har fri parkering och 1,5 mil till jobbet betalar ju ungefär 600 i bränsle för att åka fram och tillbaka 22 dagar/månad. Visst kommer det till fler kostnader, men de 1,5 milen tar ca 60 minuter att åka kollektivt och 20min med bil. De 15 timmarna/månad är värda en hel del för mig (och för samhället i övrigt då jag jobbar mer om jag kan ta mig hem på 20 minuter jämfört med 60-70 minuter kvällstid).

Har man råd så finns det tidsvinster att göra med bil. Jag har själv bil till och från jobbet och det koster en del mer än kolektivtrafiken. Jag gör det av samma anledning som ni, man tjänar tid. Dock är det så att det absolut billigaste alternativet är kolektivtrafik eller att köpa sig en cyckel.

Markus skrev:
Hur som helst, skatten kom väldigt plötsligt (jag har i alla fall inte sett någon debatt) och den drabbar bilisterna vilka som grupp förmodligen redan är de högst beskattade.

Mja, det har pratats om det sedan i våras åtminstone.. Fast det ursprungliga förslaget var väl skatteneutralt för staten, alltså mer subvention för åkerinäingen samt ett förök att stoppa kryphålet med omregistreringen av bilar till lätta lastbilar.. Sen har givetvis mp dragit sitt strå till stacken..

/B

benrangel skrev:
Har man råd så finns det tidsvinster att göra med bil. Jag har själv bil till och från jobbet och det koster en del mer än kolektivtrafiken. Jag gör det av samma anledning som ni, man tjänar tid. Dock är det så att det absolut billigaste alternativet är kolektivtrafik eller att köpa sig en cyckel.

Kostnaden är i mitt fall försumbar. Eftersom jag är en ultrakapitalistisk USA-vän så ser jag till att köpa billigt och sälja dyrt, så jag kommer plussa på bilen ändå. :rolleyes: Alltså tjänar jag pengar på att köpa och köra bil.

Ps. Det allra billigaste är att gå, med billiga skor som man byter ofta. Eller dyra skor som håller länge.

Ett par dyra skor kostar 1500:-, de håller i två år säger vi. Ett par billiga Lejon kostar 149:- och de håller i två månader. 149x6mån= 894/år och dyra skor 1500/2=750/år

Alltså, för de som vill komma billigt undan så finns det Lejonskor att köpa på Skopunkten, och för de som är onda av naturen finns det bränsledrivna motorfordon.

Bj.O.rn skrev:
Mja, det har pratats om det sedan i våras åtminstone.. Fast det ursprungliga förslaget var väl skatteneutralt för staten, alltså mer subvention för åkerinäingen samt ett förök att stoppa kryphålet med omregistreringen av bilar till lätta lastbilar.. Sen har givetvis mp dragit sitt strå till stacken..

/B

Var borgerligheten med på detta? Det känns som att det gjorts i smygundan då Motormännen reagerade först i December när förslaget klubbades igenom. Är trade-off:en här att vi ska få fler lastbilar på vägarna och färre personbilar? Bra byte...not.

Ser de flesta skatter som någon form av straff eller motverkande styrmedel så det är en självklarhet att man tycker illa om det här. Vägarna blir ju inte bättre i alla fall.

Sen behöver man väl knappast ha läst avtalsrätt för att inse att man bara inte kan ta mer betalt i efterhand som de gör nu. Om man inte är staten förståss... Och har en hel flock lydiga bilägande medborgare under sig.
De flesta har väl redan ett skattekvitto där det står "gäller till och med xx xx xx" Gäller inte det?

det här går bara ut på att vi ska bli fattigare, då dom matat på skatter så alla tjänar 3000kr i månaden efter skatt så kommer dom med förslaget att bli en kommunism och att alla skulle få 6000kr i månaden. garanti

Markus skrev:
Var borgerligheten med på detta? Det känns som att det gjorts i smygundan då Motormännen reagerade först i December när förslaget klubbades igenom. Är trade-off:en här att vi ska få fler lastbilar på vägarna och färre personbilar? Bra byte...not.
Nej men det är många som omreggade sina peronbilar till lätta lastbilar(speciellt diesel) för att få lägre skatt. Därför har dom höjt skatten 40% på lätta lastbilar för att stoppa det kryphålet. Men det blir ju såklart till nackdelar också, tex för åkerier som har många lätta lastbilar

GixxerJensa skrev:
Nej men det är många som omreggade sina peronbilar till lätta lastbilar(speciellt diesel) för att få lägre skatt. Därför har dom höjt skatten 40% på lätta lastbilar för att stoppa det kryphålet. Men det blir ju såklart till nackdelar också, tex för åkerier som har många lätta lastbilar

Hur mycket höjdes skatten på lätta tastbilar då?

:va

GixxerJensa skrev:

Lastbilar i viktklasser från 3500 kg till uppåt 20 ton är skrattretande billig vägskatt på..

Ja, det hela var från början en slags subvention till åkerinäringen, men så bidde det ju inte, fordon över 3500 kg har dock inte fått någon skatteökning

/B

Bj.O.rn skrev:
Lastbilar i viktklasser från 3500 kg till uppåt 20 ton är skrattretande billig vägskatt på..

Ja, det hela var från början en slags subvention till åkerinäringen, men så bidde det ju inte, fordon över 3500 kg har dock inte fått någon skatteökning

/B

Det är väl oss privatbilister som fetknoppen vill åt... :mad:

Jävligt fult att höjja skatten sådär, avtalrätten som någon sade gäller ju självklart. Även staten ska följa lagarna (som de antagligen gör om bara för att få rätt vid eventuell rättsförlust).

Så skrattretande det här, har en liten 200SX kupé, vägde in på 1200Kg på inreggningen, skatten ökade helt plöttsligt från 1200:-/år till 1500:-/år på den, :va.

Ska nog tamefan strippa den ännu mera än jag gjorde vid inreggningen och hoppas på lägre skatt :banana.

Skrapa bort asfaltsmattorna, ut med inredningen, in med en lättsvikts stol, nya O.Z supperleggade fälgar, fylla däcken med helium och tjacka en bränslecell på 1 liter til besiktningen, då borde den faaan väga in på under tonnet = billig skatt för mig :banana :banana.

Sen kan man ju även gjuta upp det mesta i kolfiber för att sänka ännu mera, men det är liiite överdrivet va? :crash

The-PatriX skrev:
Ska nog tamefan strippa den ännu mera än jag gjorde vid inreggningen och hoppas på lägre skatt :banana.

Skrapa bort asfaltsmattorna, ut med inredningen, in med en lättsvikts stol, nya O.Z supperleggade fälgar, fylla däcken med helium och tjacka en bränslecell på 1 liter til besiktningen, då borde den faaan väga in på under tonnet = billig skatt för mig :banana :banana.

Sen kan man ju även gjuta upp det mesta i kolfiber för att sänka ännu mera, men det är liiite överdrivet va? :crash

Då är det nog billigare att betala extraskatten...

Jag kör bil för att jag vill :gnissla den är stor, tung, har flak och drar mycke soppa :hihi

Ett finger rakt i ansiktet på miljöpartisten :arsele

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...