Vad gillar ni extra bilskatten då?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Det var väl en fin liten julklapp man fick i brevlådan!
340:- extra ska jag betala till staten...

Man upphör ALDRIG att förvånas över Statens nya påhitt.... :mad:

Det enda som förvånar mig är att det inte hörts något om detta förrän beslutet var taget. Var borgarna inblandade?
Jag gillar ingen skatt, den här gillar jag lika lite som alla andra.

Du smutsar ner - det kostar. Stå för det o betala.
Vill du hellre leva i en värld där du måste gå runt med skyddsmask?

Jag skulle MED GLÄDJE betala 340:- mer i skatt / år OM det var så att bilskatten gick till sådant som hade med bilar att göra!! Bättre vägar (pengar till miljön och så med såklart). Som det är nu så går bara en liten del av pengarna till det, en stor del går till bidrag och sådant också. Är det rätt att bara för man har bil ska man betala mer till bidragstagarna, biståndspengar etc?

- Johan

mr_rockster skrev:
Är det rätt att bara för man har bil ska man betala mer till bidragstagarna, biståndspengar etc?

Kolla vart bensinskatten går...
Det som är intressant är att Partiet & C:o inte ens nämner vad som skulle hända om deras vision blev verklighet, dvs om folk verkligen slutade använda bilen och därmed uteblir intäkterna från bränsleskatten. Tycker det är så ofattbart fegt av Miljöterroristerna vid Partiets sida att inte ta upp det.

tycker det är helt sjukt att de kan komma i efterhand o kräva mer pengar vafan jag har ju redan PRÖJSAT!!!!!!!!!!!!!!blir så jävla förbannad! :mad:

Hade det bara varit en skattehöjning nästa gång man ska pröjsa skatten så visst de kan man väl ta.... men som sagt jävla fascistmetoder att de kan komma i efterhand o kräva pengar...

Det värsta var nog skattehöjningen på lätta lastbilar, illa! Riktigt Illa!! Hatar att betala skatt på redan skattade grejer, visst man sliter ju på vägarna och skitar ner men det känns inte som man får valuta för pengarna. Som tur är hela fordonsparken avställd för tillfället så jag slipper betala in mer iaf.

Mavve skrev:
Du smutsar ner - det kostar. Stå för det o betala.
Vill man få ned mängden av nedsmutsning så ska man fördubbla bensinskatten. Inte höja fordonsskatten med ett par hundra. :tungan :huvet

Esquire skrev:
Vill man få ned mängden av nedsmutsning så ska man fördubbla bensinskatten. Inte höja fordonsskatten med ett par hundra. :tungan :huvet
Eller bygga riktiga vägar samt en kollektivtrafik som fungerar och inte är dyrare än att åka bil! (gäller iaf stockholm)

Bil??? Sådan sak har inte jag. Då blir man ju en älg som kör ut framför oss MC-förare och inte ser oss och blir arg.

Höj gärna bilskatten med 1000% för mig så kanske vi blir av med dem. :va

allt det ovanstående är ironi och ska ta på fullaste allvar!

Argumentet för detta är väl miljön?
Självklart kan vi inte bruka fordon som vi gör idag i framtiden. Men detta är då verkligen inte rätt sätt för att påverka konsumtionen av bensin. Varför inte istället införa hårdare miljökrav till fordonstillverkarna, så att fordon på alternativa drivmedel utvecklas och produceras i mycket större grad än idag?
Det räcker med att bensinen redan är tokdyr. Vi behöver ingen jäkla bilskattehöjning också.

UrbanTiger skrev:
Har inte fått någon lapp, har jag klarat mig ?

Den som stod som ägare 1Jan 2005 kommer få betala, så det beror väl endast på det. Min skatt gick upp från 1628 till 2001. Ingen jättesumma, men likväl provocerande.

UrbanTiger skrev:
Ingen lapp har kommit ändå. Kanske kommer den.

Kan iofs bero på vilken skatteperiod du har, om du betalade fullt i december t.ex. kanske du klarar dig? Jag fick nämligen betala endast för Jan-Aug.

Mr K skrev:
Bil??? Sådan sak har inte jag. Då blir man ju en älg som kör ut framför oss MC-förare och inte ser oss och blir arg.

Höj gärna bilskatten med 1000% för mig så kanske vi blir av med dem. :va

allt det ovanstående är ironi och ska ta på fullaste allvar!
Var inte så självisk nu ;) , tänk på oss stackare som använder rejsbussar

zike skrev:
Argumentet för detta är väl miljön?

Så länge "Den Store Satan" i väster med en befolkning på 250 miljoner som släpper ut många gånger mer skit per person än vi miljömedvetna Svenskar har den här skatten inte något med trafik eller miljö att göra. Folk behöver förflytta sig för att arbeta, det vet staten. Därför beskattar man något som alla MÅSTE ha för att kunna leva. Staten vill ha in pengar till nåt kul bidragssystem, det är väl rätt så uppenbart.

Hur var det nu, var inte detta skatteneutralt, dvs motsvarades inte detta av en skattesänkning för tunga lastbilar eller är det något jag fått om bakfoten?

/B

GixxerJensa skrev:
Eller bygga riktiga vägar samt en kollektivtrafik som fungerar och inte är dyrare än att åka bil! (gäller iaf stockholm)

Appropå kollektivtrafik. Vad får du betala för ett månadskort i Stockholm och inom hur stort område får du nyttja det?

benrangel skrev:
Appropå kollektivtrafik. Vad får du betala för ett månadskort i Stockholm och inom hur stort område får du nyttja det?

600:-/månad
Området är ganska stort, Nynäshamn -> Grisslehamn ungefär
För korta resor är bil ofta billigare dock.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D