Vad ger ni bort i julklapp?

Förutom barnen så är det bara frugan som får julklapp. Underbart skönt att man kommit fram till att skippa det med alla andra! Känns så onödigt att byta pengar med varandra samt ha stressen att hitta på nått!

I "min" släkt har vi nästan lagt ner julklapperiet.
Men syrrans yngsta pojk (den jag gillar) är naturintresserad, så han får en knippe "presentkort" på utflykter till skånes djurpark, Eriksberg och fågeljakt med hund.
eb1.jpg

eb10.jpg

Syrran får en inramad förstoring på ett fotografi vi tog när jag och frugan var ute med Uralen och hälsade på henne och hästarna när hon nyss opererat bort en tumör i livmodern.

Syrrans svärfar får ett fotografi från samma tillfälle.
En underbar sommardag.
Hustrun får en digital fotoram.
Svärmor får praktiska saker - En smärre köksrenovering.
Svågern får en tavla som en oerhört begåvad arbetskamrat målat.

Last edited:
Jomen jag nämde ju just att umgås är det som lockar mig med Julen numera, därefter nämde jag att få tid till sina intressen. Du hade däremot hittills nämnt att du skulle få en present fr 2000:- :tungan.

Jag har ju ändå mycket färre projekt än du att stå i än du. Du ska ju bygga turbo på 125:a, bygga klart caferacer-125.an, bygga ångmaskinen, fara till Indien och köpa en Enfield och köra till Sverige, svetsa expanisonskammar till RD:n osv :D Så du ska nog inte ligga och mysa framför öppna spisen alla mellandagarna. Du måste ligga i som fan om det ska bli klart. ;)

Själv ska jag umgås med familjen i Mmö och köpenhamn i 5 dagar, sedan blir det full muff i bil- samt hojgaraget och nere vid båten. Sedan klubba runt och festa satan på nyårsafton.

Jag ska således klara av tre olika discipliner, sk multitasking på 80-talistspråk. Så lägg inte ord i mun på mig om att missa ngt, alla tre disciplinerna jag räknade upp ovan hör till mina intressen. Jag gör så gott som enbart det jag är intresserad av. :D

Det som är keff är ju när julen fylls av måsten, för många är det så.

förvisso, jag bara tyckte att din tidigare formulering lät lite som att du gärna skippar att fira helt för att få vara ensam med dina intressen... och det tyckte jag lät lite synd:)
jag men, det är ju bara en bonus ju:D jag hade klarat mig lika bra i jul utan den, men nu när jag faktiskt fått den så är jag ju såklart glad för den. du hade inte sagt nej till en sån present, eller hur?:fakta

ångmaskinen jobbar jag för fullt med, expansionskamrarna är så gott som klara (ska bara snedkapa och svetsa ihop headersarna eftersom de för tillfället består av helt raka rör, och det är ju inte så bra, samt bygga ljuddämpare till det andra röret), caféhojen är såld då jag inte är motiverad för fem öre att fullfölja ett 125:a-bygge nu när jag har tungt kort, men det ska definitivt bli en tung hoj att bygga på så småningom, och indien blir det nu efter studenten:tummenupp det är förvisso sant att du inte har lika många projekt som jag för tillfället, men du har ju trots allt hojen, bilen och båten, så om jag bara kan slutföra två av projekten du nämnde på ca 20 år så kommer jag ligga på ungefär samma projektnivå per ålder som du gör nu:D

ok, låter trevligt. svänger du förbi lund nåt eller du gör ditt bästa för att låta bli?:D

jag förstår det, det var som sagt inte menat så. missförstånd bara:)

det håller jag med om, och om jag sklötte saker och ting på ett sätt som innebar att jag fick stressa satan så skulle jag nog avsky julen. men nu försöker jag löåta bli det och kan således njuta fullt ut av ledighet, god mat och gemenskap:)

Det låter bra, ser fram emot bilder på pipor och ångmaskin. Jag träfade Johansson på turbokryssningen. Han pratade en del om sitt ångmaskinsbygge.

Men om man inte vill umgås under julen så är det ett jättbra sätt att inte träffa ngn alls, då gör man bara sina egna saker hela julen ist. Det är det nog tex många ensamseglare som gör. Det blir ju fel om man tex utgår från sin egna småborgerliga medelklassreferensram när man försöker förstå vad andra ska göra på sin ledighet för att "inte missa ngt". :D

Har man som jag tex bott själv hela livet så har man inte så stort behov av umgänge. Jag träffar tex sälla folk på helgerna eller kvällar, och på jobbet äter jag till mångas förvåning helst lunch själv. Hellre ensam än i sällskap som inte roar mig. Och tro mig, man blir alltmer sparsmakad därvidlag ju äldre man blir. :D

förvisso, jag bara tyckte att din tidigare formulering lät lite som att du gärna skippar att fira helt för att få vara ensam med dina intressen... och det tyckte jag lät lite synd:)
jag men, det är ju bara en bonus ju:D jag hade klarat mig lika bra i jul utan den, men nu när jag faktiskt fått den så är jag ju såklart glad för den. du hade inte sagt nej till en sån present, eller hur?:fakta

ångmaskinen jobbar jag för fullt med, expansionskamrarna är så gott som klara (ska bara snedkapa och svetsa ihop headersarna eftersom de för tillfället består av helt raka rör, och det är ju inte så bra, samt bygga ljuddämpare till det andra röret), caféhojen är såld då jag inte är motiverad för fem öre att fullfölja ett 125:a-bygge nu när jag har tungt kort, men det ska definitivt bli en tung hoj att bygga på så småningom, och indien blir det nu efter studenten:tummenupp det är förvisso sant att du inte har lika många projekt som jag för tillfället, men du har ju trots allt hojen, bilen och båten, så om jag bara kan slutföra två av projekten du nämnde på ca 20 år så kommer jag ligga på ungefär samma projektnivå per ålder som du gör nu:D

ok, låter trevligt. svänger du förbi lund nåt eller du gör ditt bästa för att låta bli?:D

jag förstår det, det var som sagt inte menat så. missförstånd bara:)

det håller jag med om, och om jag sklötte saker och ting på ett sätt som innebar att jag fick stressa satan så skulle jag nog avsky julen. men nu försöker jag löåta bli det och kan således njuta fullt ut av ledighet, god mat och gemenskap:)

Typ inget har fått sluta på jobbet.
Så den fina julklappen fick jag.
Känns inte så kul att handla då, mat på bordet känns viktigare.

Det låter bra, ser fram emot bilder på pipor och ångmaskin. Jag träfade Johansson på turbokryssningen. Han pratade en del om sitt ångmaskinsbygge.

Men om man inte vill umgås under julen så är det ett jättbra sätt att inte träffa ngn alls, då gör man bara sina egna saker hela julen ist. Det är det nog tex många ensamseglare som gör. Det blir ju fel om man tex utgår från sin egna småborgerliga medelklassreferensram när man försöker förstå vad andra ska göra på sin ledighet för att "inte missa ngt". :D

Har man som jag tex bott själv hela livet så har man inte så stort behov av umgänge. Jag träffar tex sälla folk på helgerna eller kvällar, och på jobbet äter jag till mångas förvåning helst lunch själv. Hellre ensam än i sällskap som inte roar mig. Och tro mig, man blir alltmer sparsmakad därvidlag ju äldre man blir. :D

det kan nog ordnas. tänkte pyssla lite med hojen i största allmänhet i vinter och antagligen lägga upp en liten tråd och det och där kommer det att komma bilder:) ångmaskinen har jag inte gjort så mycket på ännu, men när det väl börjar finnas lite att visa upp så kan jag nog fixa det också.

det är nog i och för sig sant, men jag känner ändå att julen är till för att uymgås med släkt och vänner... det skulle liksom kännas fel att inte göra det. men det är ju bara jag, alla är vi olika. och jag umgås inte med folk för att jag måste, jag gör det av fri vilja. så fort julen går från fri och ledig till tvungen och jobbig så är det dags att lägga av tror jag...

det kan jag i och för sig tänka mig, men jag har inte vant mig ännu. jag skulle nog kunna tänka mig en ensam jul eftersom jag trivs bra och klarar mig bra ensam, men när det finns trevliugt folk omkring en att umgås med så tar jag gärna tillfället i akt. hellre ensam än i sällskap som inte roar mig är en devis jag ofta använder mig av själv, men som tur är så är det mest folk jag tycker om som är inblandade i julefirandet här hemma.
så länge man är glad och har det bra så tycker jag att man får fira eller inte fira som man vill:)

Hyrde en make up store butik och slängde in, sambo, syster och mor. Minimalt med arbete:)

kan bli lite känsligt det där:D att ge tjejen ett presentkort på en ansiktslyftning kan åsså skapa funderingar hos mottagaren om det inte står med på önskelistan

Last edited:
Dottern får en elmotor till sin jolle. Grabben får en klocka + några pike tröjor.
Frun får en Hiphone.

Várken jag eller killen har många släktingar så det blir väl något litet till varandra och vännerna och-/eller deras barn, lägger ner mer tanke än pengar bakom.

Julen blir lugn som den brukar, inget stress eller ekonomisk bankrutt men däremot många skratt. Jag föredrar faktiskt att ge bort presenter när folk inte anar det någon gång under året. Vänner som står mig nära står mig nära varje dag året om och det försöker jag också visa året om, små vänliga ord och tankar betyder mer än ting när det väl kommer till kritan. Lider med dem barn som får uppleva fulla föräldrar/bråk etc och skänker en tanke till alla ensamma :krama

Mitt tips är att ge ungarna något de kan minnas, lova att ta med dem på något de gillar äventyrsbad-/bio eller något liknande. "guldpengar" uppskattar brosans ungar.

Last edited:
mamma = nya hörlurar till mp3 pappa= "Gillette Fusion Power Stealth Whit Four Extra Blades" Syster=fuck, glömt moster=fan, vet ej...

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna