Vad ger ni bort i julklapp?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har ni några sista minutentips till den som inte orkar trängas med barnvagnar och svettiga gubbar på Åhléns?

Jag har ännu inte fixat mina julklappar, men jag är ganska säker på vad det blir, förutom till syrrans småttingar som nog får nån leksak =)

Teknikmagasinet är räddaren i nöden när det kommer till panikklappar. Clas Ohlson är också en trampolin.

Sant, men att besöka nåt av de ställena resulterar ofta (för mig iaf) att man hittar nåt trams som man inte är säker på att personen i fråga inte behöver.

Att komma dragandes med en lågenergilampa eller ett ficklarm är ju inte sådär jätteball precis.

Verktyg etc är ju alltid välkommet, men hur vet man vad som saknas i någons verktygslåda?

Ingenting :D
Så djäääkla skönt.

Det är ju najs. Men då får du skämmas när du får julklappar av andra........

Last edited:
:brynad Är man välutrustad behöver man inte köpa något :brynad

Edit: Gällande sambo/flickvänner/kk

Det är ju najs. Men då får du skämmas när du får julklappar av andra........

Vi som brukar fira ihop gick för 10 år sedan ned till symboliska julklappar för ca 25:- styck som vi spelade tärning om. I går år sa vi alla i mun på varandra att nu skiter vi helt i julklappar. Var på Clas och handlade borr ikväll. Fy satan vad skönt det var att utan dåligt samvete betrakta alla som for runt och julhandlade :D

Vi som brukar fira ihop gick för 10 år sedan ned till symboliska julklappar för ca 25:- styck som vi spelade tärning om. I går år sa vi alla i mun på varandra att nu skiter vi helt i julklappar. Var på Clas och handlade borr ikväll. Fy satan vad skönt det var att utan dåligt samvete betrakta alla som for runt och julhandlade :D

Yes, hatar själv julhandeln.. Att stressa ut 2-3 dagar innan jul och köpa något för att man "måste". Att ge bort julklappar till vuxna är ju helt värdelöst. Alla köper ju själva det de behöver. Det blir som att byta onödiga grejjer och det är helt värdelöst.

I år kommer mina klappar från egna firman, så folk borde bli nöjda. Hoppas jag iaf. (annars kan de dra åt fanders :D )

det verkar ju ganska skönt i och för sig, men jag känner ändå att det är ganska kul att gå omkring och fundera ut vad man ska köpa eller göra för att personen i fråga ska bli så glad som möjligt...:) sen är det alltid trevligt under själva öppningsceremonin när någon får en klapp och man riktigt ser på deras glädjeutstrålande ögon att man lyckades ganska bra:)
vill man slippa stressa får man ju helt enkelt planera väl och ge sig ut i tid.

sen blir jag ju självklart glad själv när jag får något genomtänkt eller sådär. som tillexempel det jag fick av polarna idag (en del av dem ska resa bort så jag fick klappen från dem tidigt): ett presentkort på 2000 kr att köpa verktyg/maskiner till min verkstad för:)

för övrigt är det så man gör när man vill ge bort verktyg men inte vet vad personen behöver, starstriker.
själv ger jag bort prylar som jag tror att mottagarna blir glada av... godis till min gotteglade morfar, en bok om darwin och evolutionen till min far (som är väldigt intresserad av just darwin och hans evolutionstanke), en deckare till morsan som jag vet att hon önskat sig, storasyskonen har önskat sig böcker som de därför ska få av mig... sånt:) vad man ger bort beror väldigt mycket på vem det är till och vad de vill ha eller är intresserade av för stunden.

Last edited:
för övrigt är det så man gör när man vill ge bort verktyg men inte vet vad personen behöver, starstriker.

Sant, men jag tycker att presentkort är lite fantasilöst.... Fast samtidigt är det såklart för mottagaren om det är träffsäkert. Kommer ihåg förr om åren när en CD-skiva alltid var sista utvägen, och därefter ett presentkort på CD-skiva (det tar priset i tråkighet)

Nu sysslar jag ju iofs själv med "presentkort" men för specifika grejjer.

Yes, hatar själv julhandeln.. Att stressa ut 2-3 dagar innan jul och köpa något för att man "måste". Att ge bort julklappar till vuxna är ju helt värdelöst. Alla köper ju själva det de behöver. Det blir som att byta onödiga grejjer och det är helt värdelöst.

I år kommer mina klappar från egna firman, så folk borde bli nöjda. Hoppas jag iaf. (annars kan de dra åt fanders :D )

Precis! :fakta
Julkommersen zinkar ju ditt inköp av en äkta Unimog turbodieselhusbil. Julkommersen är att hot som alla vi materialister med mål i livet måste ta på allvar :fakta

Precis! :fakta
Julkommersen zinkar ju ditt inköp av en äkta Unimog turbodieselhusbil. Julkommersen är att hot som alla vi materialister med mål i livet måste ta på allvar :fakta

Haha. En julklapp för 300 hit eller dit gör ingen stor skillnad när en mog+kit kostar >500k. Men visst du har rätt. Många bäckar små. Jag borde sluta äta också :)

Sant, men jag tycker att presentkort är lite fantasilöst.... Fast samtidigt är det såklart för mottagaren om det är träffsäkert. Kommer ihåg förr om åren när en CD-skiva alltid var sista utvägen, och därefter ett presentkort på CD-skiva (det tar priset i tråkighet)

Nu sysslar jag ju iofs själv med "presentkort" men för specifika grejjer.

tycker du?:va jag blir alltid som gladast av pengar eller presentkort eftersom man dpå får välja helt fritt. bättre det iallafall än att man får fel sak, för man vill ju inte vara otacksam och gå och byta...

presentkort på skivor är ju kanske inte så fantasifullt nej, men jag blev riktigt glad för mina kompisars verktygspresentkort:) jag hade ju tänkt köpa verktyg själv, men nu när jag slipper betala så är det ju bara bättre liksom:D och ja, presentkort ska vara specifika. inget roligt med presentkort som säger "köp vafan du vill, jag skiter i vilket".

Hyrde en make up store butik och slängde in, sambo, syster och mor. Minimalt med arbete:)

presentkort på skivor är ju kanske inte så fantasifullt nej, men jag blev riktigt glad för mina kompisars verktygspresentkort:) jag hade ju tänkt köpa verktyg själv, men nu när jag slipper betala så är det ju bara bättre liksom:D och ja, presentkort ska vara specifika. inget roligt med presentkort som säger "köp vafan du vill, jag skiter i vilket".

True..... Men risken är ju att man byter presentkort med varandra.... dvs båda ger varandra tex 2000.-. Då kan man ju lika gärna skita i det?

Hyrde en make up store butik och slängde in, sambo, syster och mor. Minimalt med arbete:)

Jo, sånt där är ju kul. Det är lite sånt som vi håller på med i mitt bolag typ.

Last edited:
True..... Men risken är ju att man byter presentkort med varandra.... dvs båda ger varandra tex 2000.-. Då kan man ju lika gärna skita i det?

nja, det är ju ändå tanken som räknas:) blev glad av bara tanken på att polarna diggar en så skarpt att de trots sin studentlön skänker bort 2 lakan bara sådär, och sen att man faktiskt får handla upp dem också är ju en bonus:D

nja, det är ju ändå tanken som räknas:) blev glad av bara tanken på att polarna diggar en så skarpt att de trots sin studentlön skänker bort 2 lakan bara sådär, och sen att man faktiskt får handla upp dem också är ju en bonus:D

Jo, det var jäkligt bussigt.. Lär inte få en klapp av mina polare trots att samtliga drar in mer än 40k var/månad. Å andra sidan kommer de inte få nåt av mig heller :D

När man är yngre gillar man julklappar. Men när du blir äldre tror jag att du inser hur skönt det är att bara träffas umgås och laga mat och sånt. Eller att inte fira alls, utan istället utnyttja hela eller delar av ledigheten till att njuta av sina intressen. Då är man en riktig vinnare. :D

det verkar ju ganska skönt i och för sig, men jag känner ändå att det är ganska kul att gå omkring och fundera ut vad man ska köpa eller göra för att personen i fråga ska bli så glad som möjligt...:) sen är det alltid trevligt under själva öppningsceremonin när någon får en klapp och man riktigt ser på deras glädjeutstrålande ögon att man lyckades ganska bra:)
vill man slippa stressa får man ju helt enkelt planera väl och ge sig ut i tid.

sen blir jag ju självklart glad själv när jag får något genomtänkt eller sådär. som tillexempel det jag fick av polarna idag (en del av dem ska resa bort så jag fick klappen från dem tidigt): ett presentkort på 2000 kr att köpa verktyg/maskiner till min verkstad för:)

själv ger jag bort prylar som jag tror att mottagarna blir glada av... godis till min gotteglade morfar, en bok om darwin och evolutionen till min far (som är väldigt intresserad av just darwin och hans evolutionstanke), en deckare till morsan som jag vet att hon önskat sig, storasyskonen har önskat sig böcker som de därför ska få av mig... sånt:) vad man ger bort beror väldigt mycket på vem det är till och vad de vill ha eller är intresserade av för stunden.

Pappa får en whiskey

Lillsyrran på elva år får en klocka och lite smycken

Svågern får radiostyrda bilar med kul tillbehör

Brorsan får en solladdare

Kompis 1 får en manikyr

Kompis 2 får en skjorta

Brorsans tjen får parfym och krämer och annat gojs

Mamma får ett foto på mig och massa godsaker typ kaffe, marmelad, choklad osv...

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna